שינוי מקום עבודה כהרעה מוחשית בתנאי עבודה – דוגמאות

 

 מאת:  עו"ד הילה פורת*    rtf3330991446_435429390

 

יואל, המתגורר בת"א, עבד בחברת פרסום במשרדה בתל אביב. בעקבות החלטת הנהלת החברה, החברה העתיקה את משרדה הראשי לרחובות. יואל אינו מעוניין להמשיך לעבוד בחברה זו שכן מדובר מבחינתו בשינוי משמעותי של תנאי העבודה שלו. האם יהיה זכאי יואל לקבל פיצויי פיטורים בעקבות התפטרותו?

 

תשובה

חוק פיצויי פיטורים, התשכ"ג-1963, דן באופן ישיר בהתפטרות לרגל העתקת מקום מגורים של העובד – ולא בהעתקת מקום העבודה (התפטרות שמזכה בפיצויי פיטורים בתנאי החוק והתקנות).

 

אך העתקת מקום עבודה בנסיבות מסוימות יכולה להיחשב כ"הרעה מוחשית בתנאי עבודה" – שהתפטרות בגינה מזכה בפיצויי פיטורים, עפ"י סעיף 11 לחוק פיצויי פיטורים.

 

להלן התייחסות בתי הדין לעבודה לסוגיה זו:

1. בע"א 89/68 מרכז החינוך העצמאי נ. יפה לב (פד"י כב(1) 648), דחה ביהמ"ש העליון ברוב דעות את תביעתה של מורה לפיצויים בשל העברתה למקום אחר, העברה שהאריכה את משך נסיעתה, הלוך ושוב, לבית הספר וממנו – בשעה ועשרים דקות – וקבע כי לא מדובר בהרעה מוחשית או בנסיבות שבהן אין לדרוש ממנה כי תמשיך בעבודתה, "שכן חיים אנו במדינה דינמית שחיי הכלכלה והתרבות שלה נתונים בתהליך מתמיד של השתנות, התרחבות והתפשטות".

 

2. לעומת זאת, פסק ביה"ד הארצי לעבודה בדב"ע ל/3-12, חברה לקונסטרוקציות ואינסטלציה כבדה בע"מ – יעקב נגרין ואח' (פד"ע ב', 12), ברוב דעות, כי העברה מסדום לבאר שבע מהווה הרעה מוחשית בתנאי העבודה: "משעבדו המשיבים בסדום במשך תקופה ארוכה ורצופה של כעשר שנים, הם היו זכאים לראות בסדום כמקום עבודתם הקבוע. העברתם למקום אחר לתקופה בלתי מוגדרת המהווה רמז ברור על עמדת מעבידם לעניין זכותו להעבירם לכל מקום שירצה, התיימרה להביא לשינוי יסודי בתנאי העבודה. שינוי זה מהווה הרעה מוחשית בתנאי העבודה והוא מצדיק ראיית ההתפטרות שלהם כדין פיטורים, לעניין פיצויי פיטורים".

 

3. בד"מ 356187/99 קותיאן ציפי נ. בנייני אייפל בע"מ, נקבע כי העתקת מקום עבודה למרחק של 27 ק"מ, המחייבת היזקקות לשלושה אוטובוסים על מנת להגיע למקום העבודה, מהווה הרעת תנאים מוחשית, המזכה עובד מתפטר בפיצויי פיטורים.

 

 

בנסיבות אלה, נראה כי העתקת קבע של מקום עבודה מת"א לרחובות, במקרה של יואל, מהווה הרעה מוחשית בתנאי העבודה ולפיכך תהא ליואל זכות לפיצויי פיטורים.

לפיכך, נראה כי כשמדובר בהעתקה של מקום עבודה יש לבדוק לגבי כל עובד ספציפית, אם המעבר מהווה במקרה שלו הרעה בתנאי עבודה.

 

הערה

ככל שמדובר בזכאות לפיצויי פיטורים על פי דין (פיטורים או התפטרות מזכה), יש לבחון את היקף הזכאות גם בהתחשב בכספים שהופקדו בגין העובד/ת עבור פיצויי פיטורים, על פי סעיף 14 לחוק פיצויי פיטורים, התשכ"ג-1963, אם הופקדו.

 

* עו"ד הילה פורת, מומחית בדיני עבודה, מחברת הספר "דיני עבודה המדריך המלא" שיצא במהדורה חדשה בסוף חודש דצמבר 2012. הכוללת התייחסות מפורטת לחידושים בתחום דיני העבודה (כולל החוק החדש להגברת האכיפה). ומנהלת אתר עולם העבודה www.hilaporat.co.il

 

קישורים רלבנטים באתר:

 

 

 

 

 

 

 

 

יכול לעניין..

עבודה בחג פורים

   מאת:  עו"ד הילה פורת*         תקציר האם בחג פורים זכאי עובד …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *