זיהוי מרכיבי האינטליגנציה הרגשית החיוניים להצלחה בתפקיד

הרחבה לכתבת משאבים, גיליון 152, 11 במרץ, 1999

זיהוי מרכיבי האינטליגנציה הרגשית החיוניים להצלחה בתפקיד מסוים, קידום העובדים שניחנו בכישורים אלה, ושימת דגש בהכשרה לפיתוח מרכיבים אלה דווקא, מסייעים להצלחת הארגון ולמניעת בזבוז כספים על הכשרה מיותרת, אומר ד"ר ראובן בר-און, מומחה בינלאומי לאינטליגנציה רגשית, שטבע ב-1985 את המונח  Emotional Quotient – (EQ) מנת משכל רגשית.

ד"ר בר-און פיתח את המבחן הראשון למדידת אינטליגנציה רגשית (EQI). המבחן מיושם מאז 1996, ובשנים האחרונות נערכו בעולם לא מעט מחקרים על אינטליגנציה רגשית, תוך שימוש במבחן זה. המבחן כולל 133 משפטים, שהנבחן אמור להביע דעתו על הנאמר בכל אחד מהם, בדירוג המכיל חמש אפשרויות, מ"כלל לא מסכים" עד "מסכים מאד". מן התשובות לשאלות מתקבל ציון EQ כללי, ותת ציונים ב- 21 תחומי המרכיבים את האינטליגנציה הרגשית, כמו מודעות עצמית, אסרטיביות (יכולת הבעה עצמית), יכולת עמידה בלחצים, הסתגלות למצבים משתנים ועוד.

לדברי ד"ר בר-און, ההבדלים ב- EQ בין עובדים, מסבירים 33 אחוזים בהבדלי ההצלחה בין עובדים, במילוי התפקיד. לעומת זאת, הפסיכולוג האמריקאי ריצ'רד וגנר, בדק ב – '97 מחקרים שנערכו בעולם בששים השנים האחרונות על הקשר בין  IQ( אינטליגנציה 'רגילה', קוגניטיבית) לבין תפקוד בעבודה, וקבע כי ההבדל ב- IQ שבין עובדים מסביר רק 6 אחוזים בהבדלי ההצלחה במילוי התפקיד. אגב, מכאן עולה כי שני המדדים יחד מסבירים כ -40 אחוז מההצלחה, והיתר מוסבר בניסיון, השכלה, הכשרה ועוד .

"אנחנו מכירים אדם עם IQ גבוה מאד, מהנדס או כל מקצוע אחר, שלא מצליח להתקדם בעבודתו במהלך השנים, ולעומתו אדם אחר, לא כל כך אינטליגנטי, אך מצליח מאד. ההסבר הוא בהבדלי האינטליגנציה הרגשית: היכולת 'להסתדר' עם אחרים ועם עצמו, להביע את עצמו, 'להחליף הילוכים, 'להסתגל למצבים חדשים", אומר ד"ר בר-און.

להלן כמה ממצאים ולקחים מהמחקרים שנערכו בשלוש השנים האחרונות:

  • במחקר שערכה קבוצת חוקרים מאוניברסיטת טורונטו, נבדקו כ- 8000 עובדים בקנדה וארה"ב, במקצועות שונים. העובדים שדורגו על-ידי מעסיקיהם כטובים יותר, קיבלו ציונים גבוהים יותר של EQ כללי, והמרכיבים הבולטים באינטליגנציה הרגשית שלהם היו אופטימיות, הערכה עצמית נכונה (הן של תכונות חיוביות והן שליליות באישיותם), יכולת עמידה בלחצים ויכולת פתרון בעיות.
  • במחקר שנערך בחיל האויר האמריקאי, נבדקו 1700 גייסים בלשכות הגיוס, מעין 'אנשי מכירות' האמורים 'למכור' לצעירים את חיל האויר. מן המחקר עולה כי האינטליגנציה הרגשית של הגייסים שהצליחו לגייס יותר מועמדים גבוהה יותר, והמרכיבים הבולטים אצלם הם גמישות. (יכולת 'להחליף הילוכים'), אסרטיביות (יכולת להבעה עצמית), יכולת עמידה בלחצים ואופטימיות.
  • במחקר על סוכני ביטוח בארה"ב, שהצלחתם נמדדת במכירת פוליסות, נמצא כי את המצליחים שבהם מאפיין ציון גבוה יותר באינטליגנציה רגשית, והמרכיבים הבולטים אצלם הם אמפתיה (יכולת לקרוא ולהבין את הצרכים והרגשות של אחרים), יכולת לקשור קשר עם אנשים, אסרטיביות, עמידה בלחצים ואופטימיות.

"כדי לקדם את העובדים היותר מתאימים לתפקיד, או לקיים הכשרה מתאימה, צריך למדוד את האינטליגנציה הרגשית. ראשית, צריך לאתר את המרכיבים הנחוצים להצלחה בתפקיד המסוים, וזאת, על-ידי זיהוי מרכיבי האינטליגנציה הרגשית הדומיננטיים אצל העובדים הטובים, ובהתאם לזה לקדם עובדים שניחנו בתכונות אלה או גם לקיים הכשרה לטיפוח מרכיבים אלה, וכמובן לקלוט בהתאם למרכיבים אלה עובדים חדשים", אומר ד"ר בר-און.

  • בצה"ל נערך כעת מחקר גדול למדידת אינטליגנציה רגשית בו נכללים כ-5,000 צעירים לפני גיוס, ובהמשך נבדק תפקודם לאחר שלושה חודשים, ששה חודשים, ושנה וחצי. בין היתר נבדק המתאם בין הציונים במבחן לפני הגיוס, לבין תפקודם בצבא. בעוד כחודשיים יתקבלו ממצאים ראשונים.

ד"ר בר-און, מנהל "מכון בר-און לאינטליגנציה רגשית" הפועל בישראל מזה שנה, משתתף גם בצוות ההיגוי של הכנס הבינלאומי הראשון ליישום אינטליגנציה רגשית בעולם העסקי, שיתקיים בשיקגו בסוף ספטמבר השנה.

 

 קישורים רלבנטים באתר:

מנהיגים ברשת

www.leadersnet.co.il

leaders@leadersnet.co.il

© כל הזכויות שמורות ל"מנהיגים ברשת" אוקטובר 2001. החומר מותר לשימוש אישי בלבד. אין לעשות בחומר שימוש מסחרי/עסקי ו/או להפיצו בכל דרך שהיא (להוציא באמצעות יצירת קישור למאמר ספציפי  ולעמוד הבית במקביל) מבלי לקבל רשות מפורשת בכתב מהנהלת האתר

 

יכול לעניין..

המנהל כחונך – העצמה בעידן שינוי ומשבר

   פיתוח תפישת המנהל כחונך ומפתח         מאת: נורית רוזוליו – בן-המוזג …

תגובה אחת

  1. הודיה אייל

    שלום,
    אני סטודנטית לחינוך מיוחד ועושה עבודה סמינריונית בנושא למידה רגשית.
    קראתי את מאמרו של בר און ואשמח לקבל את כלי המדידה שלו לצורך עבודה. אשמח לקבל את המייל של בראון.
    בברכה
    הודיה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *