תרגום, עיבוד, עריכה ותוספות: טלי גולדברג גרטמן, מנהלת "אי-יוריקה!"
E-Learning Guidebook: Six Steps to Implementing E-Learning – Article as
published by brandon-hall.com; www.brandon-hall.com
מבוא
א. E-Learning כאסטרטגיה עסקית רבת עוצמה
פיתוח תוכנית למידה מרחוק (E-Learning) נדמה לעתים כניסיון לכבוש את פסגת הר האברסט: מרחוק זה נראה אפשרי, אבל להתחיל לטפס זה כבר סיפור אחר…
יחד עם זאת, מצוידים בידע מקצועי ובניסיון של ארגונים אשר הצליחו לעשות זאת, תוכלו להתחיל ו"להזיז הרים" בתוך הארגון שלכם. מדריך זה ינחה אתכם במהלך שישה צעדים בסיסיים לפיתוח וייזום תוכניות למידה מרחוק אפקטיביות, תוך שהוא מצמצם לטווח הרחוק את המתח, הזמן והעלויות הכרוכות בתהליך.
המדריך תוכנן כאוסף של הנחיות בסיסיות, אשר יסייעו הן לאלה אשר עושים את צעדיהם הראשונים בתחום והן לאחרים, אשר כבר מחויבים אל התהליך ונמצאים בעיצומו. אם הנושא חדש לכם, קראו לעומק ועקבו צעד אחר צעד. דרך זו תסייע בידכם להכיר את תהליך קבלת ההחלטות והתכנון הכרוך בו. לאלו מכם, אשר כבר החלו לאמץ את המתודולוגיה החדשה, מדריך זה יסייע בידכם לאשרר שאתם אכן צועדים בדרך הנכונה.
ב. למה לי להשקיע ב E-Learning?
ארגונים בכל רחבי העולם כבר חווים את היתרונות הצומחים מלמידה מרחוק: חסכון בעלויות, גמישות וצמיחה. כל הארגונים אשר התנסו בלמידה מרחוק מדווחים על היתרונות שהוזכרו. מחקר השוואתי העוסק בפרקטיקות למידה (www.brandonhall.com) מציג דיווחים מרחיקי לכת של ROI בלמידה מרחוק. IBM לדוגמא, מדווחת על חסכון של קרוב ל – 200 מליון דולר בתוך שנה אחת. כתוצאה מהטמעת אסטרטגיה של למידה מרחוק.
יתרונות נוספים:
- חסכון בעלויות של נסיעה
- מודל הדרכה אלטרנטיבי לעובדים שנמצאים Offsite
- מגבלות גיאוגרפיות אינן חלות על המדריכים
- חשיפת מספר רב של לומדים אל החומר הנלמד
סבבי פיתוח קצרים יותר
- העברת התכנים לאישור ההנהלה בקלות ובמהירות
- גמישות בשינוי ועדכון התכנים ומתן אפשרות לנגישות על פי הצורך
- העברת נתונים בדרך יותר יעילה
הישגים
- הישגים גבוהים יותר לסטודנטים מאשר בלמידה עצמית רגילה (כגון בקורס בכתב)
- LMS – כחלק אינטגרלי של תהליך הטמעת הלמידה מרחוק, מהווה כלי אופטימלי לערוצי תקשורת פתוחים בארגון ולהעברת נתונים.
- הסטודנטים משיגים ידע מהימן בדרך יותר אפקטיבית וממוקדת
עלויות
- הפחתת העלויות של ההדרכה הפנים והחוץ ארגונית
- הפחתת הזמן בו העובדים נעדרים ממקום עבודתם
- חסכון משמעותי בהוצאות נסיעה
- אפשרות לחזור שוב ושוב על תכני ההדרכה ללא עלויות נוספות.
צעד ראשון
אין זה משנה עד כמה היתרונות ברורים לעין. הם יושגו אך ורק באמצעות ניתוח ותכנון זהיר. לפני שתיגשו אל התהליך המפורט של הערכת המוכנות הארגונית, מומלץ כי תבצעו הערכה אסטרטגית של החסמים המרכזיים עליהם צריך ארגונכם להתגבר בדרך להטמעה מוצלחת של יוזמת E-Learning . הערכה זו תעשה שימוש בגישת שלשת השלבים:
- התמקדו במימדים הרלוונטיים אשר בהם יש להתחשב:
- מניעים עסקיים
- בעלי עניין
- תכנים
- טכנולוגיה
- לומדים
- מעקב
- זהו את הנכסים ואת החסמים העיקריים בכל מימד
- מניעים עסקיים
- מצב שביעות רצון הלקוחות: האם יציב, או בסימן ירידה
- כוח עבודה מיומן קשה להשגה ולשימור
- בעלי עניין Stakeholders))
- מחלקת ההדרכה משתוקקת להציג את עולם ה – E-Learning לארגון
- ההנהלה רואה בהדרכה השקעה לעתיד ולא הוצאה מיותרת
- תכנים
- יש צורך בהתאמות מעטות בתחום תרבות ושפה
- התכנים הקיימים בארגון מתועדים ומובנים היטב
- טכנולוגיה
- הוגדרה/קיימת מסגרת זמן מתאימה להתקנת תוכנה וחומרה הנדרשים לתוכנית
- קיים פתרון לבעיות של אבטחת מידע (Firewalls)
- לומדים
- ביזור גיאוגרפי של הלומדים
- הלומדים מקבלים בברכה יוזמות ומתודולוגיות הדרכה חדשות
- מעקב
- נקבעו והוגדרו מדדי מעקב והערכת הלמידה
- קיים צורך בניהול טוב יותר של המעקב הקוריקולרי (התקדמות הלומדים מול התכנים)
- דונו באסטרטגיות הטמעה
לאחר שהוגדרה מוכנות הארגון ללמידה מרחוק, דונו בדרך בה תבנו ותכינו את הסביבה העסקית לקראת ה – E-Learning, תוך פיתוח אסטרטגיה התואמת את חזון הלמידה הארגוני, המטרות והיעדים העסקיים, כל זאת על מנת להבטיח תמיכה בדרגים הגבוהים וכמובן מימון.
כיצד תגדירו E-Learning בארגונכם? שאלות שיש לשאול…
- האם הוא יכלול מודולות סינכרוניות ואסינכרוניות?
- באיזו טכנולוגיה יעשה שימוש: האם הוא יהיה מבוסס רשת (WBT) האם הוא יופק כ CD-Rom, וידאו, אמצעים אלקטרוניים אחרים? האם יתמך בתשתית מערכות תומכות למידה Learning Management Systems))?
- כיצד תוודאו כי המתודולוגיה החדשה נמצאת בהלימה עם הצרכים העסקיים של הארגון?
- מי יהיה האחראי על התוכנית ומי יתחזק אותה?
- כיצד תתקשרו ותשווקו את התוכנית בתוך הארגון?
- כיצד תמדדו את אפקטיביות ההדרכה?
בפרקים הבאים נדון ביתר פירוט בהיבטים נוספים של הנושאים שנסקרו ותחומים נוספים להרחבת הידע. בינתיים הנכם מוזמנים לעיין בקישורים הבאים שיעזרו לכם בצעד הראשון בהטמעת E-Learning בארגון:
Getting up to Speed on E-Learning, published May 2001, is an introduction to e-Learning, including a basic primer on the marketplace, the steps to developing your program, and resources to help. available at www.brandonhall.com
Getting up to Speed on E-Learning Standards, published November 2001 will guide you through the alphabet soup of acronyms, associations, consortiums and the like. If you want your systems to talk to each other, you’d better learn about standards. available at www.brandonhall.com
Glossary of e-Learning terms, available both at the end of this guidebook and online at www.brandonhall.com
Building the Business Case for E-Learning, published April 2001, available at www.brandonhall.com/builbuscasfo.html, will help you determine if you are ready for e-Learning, then take you through the next step of building a strategy to build support and fund your program.
קישורים רלבנטים:
מנהיגים ברשת |
www.leadersnet.co.il |
leaders@leadersnet.co.il |
© כל הזכויות שמורות ל"מנהיגים ברשת" מרץ 2003. החומר מותר לשימוש אישי בלבד. אין לעשות בחומר שימוש מסחרי/עסקי ו/או להפיצו בכל דרך שהיא (להוציא באמצעות יצירת קישור למאמר ספציפי ולעמוד הבית במקביל) מבלי לקבל רשות מפורשת בכתב מהנהלת האתר |