מודלים בחשיבה יצירתית – חשיבה לאטרלית (צדית)

הרחבה לכתבת משאבים, גיליון 204, 21 במרץ 2000

 

"כדי ליצור רעיונות חדשים ומוצלחים, צריך לעתים לסטות ממסלול החשיבה השגרתית, החשיבה 'לאורך', וליישם חשיבה 'לרוחב', חשיבה 'צידית' (מהמילה צד)", אומרת שרון שקד מ"המרכז לאימונים בעסקים", המתמחה בהדרכת צוותי מנהלים בחשיבה לאטרלית (צידית).  המרכז מדריך, מאמן ומוביל צוותי מנהלים בחשיבה זו, במשך מספר מפגשים, על מנת לשפר את יכולתם בחדשנות ויצירתיות, בעבודה היותר תיאורטית – ניהול ישיבה ודיון, ובביצוע משימות ארגוניות שונות.  "קיימים מיתוסים לגבי חשיבה יצירתית, למשל, שיצירתיות היא ברובה כשרון טבעי, שכמעט לא ניתן ללמוד אותו, וכי טכניקות לשיפור היצירתיות בעצם מגבילות את החשיבה היצירתית. אנחנו לא מקבלים תפיסות אלה", אומרת שקד, "ומראים שדווקא טכניקות וכלים מסייעים לחשיבה היצירתית, וכי כללים ושיטתיות הם אפקטיביים להגדרת משימות ולהשגתן".

החשיבה הלאטרלית כוללת, בין היתר, חשיבה בשבעה מימדים המופרדים זה מזה (על פי ששה "כובעי החשיבה" של אדוארד דה-בונו, ה"גורו" של החשיבה היצירתית): מימד רגשות, עובדות, יתרונות, חסרונות, יצירתיות וביקורתיות. ב"מרכז לאימונים בעסקים" הוסיפו מימד שביעי, הנחשף בתהליך האימון עצמו. "השיטה נועדה להפרות ישיבות ודיונים ברעיונות רבים ומגוונים", מוסיפה שקד, "וכן, באמצעות משחק על-פי חוקים מסוימים, גם העלאת רגשות, אזהרות מפני הבלתי ידוע ומפני סיכונים ועוד".

אגב, אופן החשיבה הלא שגרתי עשוי להוביל גם להפרחת רעיונות לא טובים, כדי להגיע מתוכם לרעיונות טובים, או להעלאת רעיונות פרובוקטיביים, ומהם להפיק רעיון טוב. "אפשר גם להעלות בחשיבה זו רעיון רע, וממנו 'להוליד' רעיון טוב".חשיבה לאטרלית מיושמת כבר בהגדרת הבעיה, כי "לפעמים מנהלים אינם ממוקדים נכון בזיהוי בעיות אמיתיות ובהגדרתן". בהמשך, בהנחיית המאמן מ"המרכז", מוגדרות מראש תוצאות שאותן רוצים להשיג, "למשל, ארבעה רעיונות יצירתיים להשקת מוצר חדש תוך זמן מוגדר".

לתהליך של חשיבה לאטרלית, בין אם הוא מלווה על-ידי "המרכז לאימון בעסקים" ובין אם נעשה באופן עצמאי בארגון, לאחר האימון על-ידי דרגי ניהול שונים בארגון, נדרשת תמיד מחויבות ברורה של ההנהלה הבכירה להירתם בהתמדה ליישום  ההחלטות המתקבלות בתהליך.

 

 קישורים רלבנטים באתר:

מנהיגים ברשת

www.leadersnet.co.il

leaders@leadersnet.co.il

© כל הזכויות שמורות ל"מנהיגים ברשת" פברואר 2003. החומר מותר לשימוש אישי בלבד. אין לעשות בחומר שימוש מסחרי/עסקי ו/או להפיצו בכל דרך שהיא (להוציא באמצעות יצירת קישור למאמר ספציפי  ולעמוד הבית במקביל) מבלי לקבל רשות מפורשת בכתב מהנהלת האתר

 

יכול לעניין..

יצירתיות כתנאי להתחדשות ארגונית

מאת: פרופ' חנה אופק * המוח ממסד ומשתמש בדפוסים רוטיניים. לכן, יצירתיות אינה תהליך טבעי …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *