ראשי » ניהול ה-business » פיתוח ויזמות עסקית » תהליך ההבשלה של חברת סטרט אפ

תהליך ההבשלה של חברת סטרט אפ

הרחבה לכתבת משאבים, גיליון 241, 8 בינואר 2001

 

חברות סטרט אפ רבות לא מצליחות לבצע מעבר נכון משלב ה"SEED" לחברה בשלה הממשיכה את הצלחותיה גם בשלב הממוסד. ואדים (ואדיק) רוזנבליט, פסיכולוג קליני ויועץ ארגוני, מנכ"ל משותף בחברת "אל טל – ייעוץ, הדרכה ופיתוח ארגוני", אומר כי מרבים להתמקד במעבר זה בתהליכים שיווקיים וכספיים (גיוס כספים וניהול תקציב), לעומת "הדגשת היבטים של פיתוח ארגוני וניהולי, היבטים פסיכולוגיים ואלה שנוגעים במשאב האנושי".

 

רוזנבליט מדמה את תהליך ההבשלה של חברת סטארט אפ כמעבר מ"ילדות" ל"בגרות", לתהליך שבו "נער מלא חן, דמיון והתלהבות, מתחיל לפגוש את אתגרי החיים הבוגרים". הוא מציין שלושה היבטים מרכזיים חיוניים בתהליך:

 

  • עדכון מבנה ארגוני. כבר בתקופת הסטארט אפ – אם אין כוונה למכור את הרעיון תמורת סכום כסף מפתה – אלא להתפתח ולגדול, צריכים מנהלי החברה לחשוב על כיוון הצמיחה ועל הפונקציות שיהיו בה בעתיד.

 

החברה הולכת וגדלה, ואם לא צופים ומתכננים מראש את החלקים החדשים במבנה הארגוני, ואיך לבנותם נכון, "זה כמו לגדל משפחה הולכת וגדלה בבית שהשלד שלו לא מאפשר הרחבה, אז נעשה צפוף, לא נוח ולא נעים".

 

בתחילת דרכה החברה ממוקדת בצוות פיתוח המוצר, אך בהדרגה נדרשות פונקציות חדשות. אם לא נערכים בזמן לבניית פונקציות אלה, עלולים להינזק. למשל, אם לא התמנה אחראי על משאבי אנוש, שאמור לתכנן מנגנוני גיוס ומנגנונים לשימור עובדים, כדי לצמצם את הסיכוי להיענות עובדים לפיתויי חברות אחרות.

 

  • התאמת סגנון ניהול ומנהיגות לחברה החדשה. בתקופת הסטארט אפ היזם/המייסד/המנהל הוא "מרכז העניינים", המנוע שמוביל את התהליכים. בהמשך, עליו להבין שמרכזיותו צריכה לפחות בהדרגה, והוא צריך לבנות דור מנהלי ביניים. לפעמים תחושתו ממהלך כזה אינה נוחה, הוא חושש לאבד שליטה. אך הוא צריך להיות בוגר ובשל כדי לבנות סביבו אנשים בלי לחוש מאוים. מרכזיותו בשלב זה תיבנה דרך בניית האחרים.

 

בתקופת הסטארט אפ המנהיגות יותר טכנולוגית, מבוססת על היכולת והידע הטכנולוגי של המנהל, על מנהיגות מלהיבה וכריזמטית. בשלב החדש נדרשת מנהיגות מעצבת: המנהל אמור להעצים את האנשים שמסביבו, כדי שתתפתח אצלם תחושת מסוגלות עצמית להובלת התהליכים בעצמם.

 

  • פיתוח תרבות פונקציונלית. תרבות ארגונית היא פונקציונלית במידה שבה היא הולמת את השגת מטרות החברה. כבר בתחילת ייסודה של חברה, מתפתחים תהליכים שבונים את אופייה ותרבותה. צריך לשלוט בתרבות המתפתחת, כדי שתהיה כלי עזר להשגת המטרות הארגוניות. כדי לוודא אם התרבות פונקציונלית למטרות החברה, צריך תחילה לברר מהן מטרות החברה ומה אמצעיה להשיגן, ובהתאם לזה להבנות תהליכים כדי להשפיע על המנגנונים התרבותיים, על מנת שיהיו פונקציונליים.

 

קישורים רלבנטים באתר:

 

 

 

 

יכול לעניין..

rtf4612409293_314828714

טיפים לניהול עסק ביתי

 מאת: אבי קרעין וזאב הרשקוביץ*             כל מי שהקים עסק ...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *