נשים מנהלות

3172788321

 מאת: יעל אשד*

www.eshedyael.co.il

 

כולם כבר יודעים – במציאות הנוכחית, הסביבה הארגונית תחרותית, קצב ההתרחשויות מהיר והלו"ז – צפוף. בסביבה כזו ארגונים מנסים  להשיג את המטרות לשמן הם קיימים בצורה היעילה ביותר.  את האתגרים הניצבים בפני הארגון עתידים להשיג אנשים – עובדים, מנהלים ומעט מנהלות.

כחלק קטן מהדרג הניהולי נמנות אתן המנהלות, הנמדדות, כמו האחרים לפי תוצאות.

אתן נדרשות להיות ממוקדות מטרה, להתנהל בהתאם לדרישות הארגון ובהתאם לסגנון הניהולי-גברי השכיח כל כך סביבכן.

בתהליך המהיר והמבודד הזה, לעיתים אתן שוכחות את עובדת היותכן, לפני הכול, נשים.  אני יודעת – הייתי שם. יותר מעשרים שנה העולם הארגוני היה חלק מחיי במסגרת עיסוקי בתחום מערכות המידע בחברות מובילות בשוק בתחומן, מתוכם שנים רבות בתפקידי ניהול .

עזבתי כדי לחזור לשם ממקום אחר…. לעזור ולהזכיר לכן המנהלות, שאפשר לעשות את זה אחרת , אפשר להביא איתנו התנהלות ששמה במקום ראשון את האנשים שסביבנו ובעיקר להביא איתנו יותר ממי שאנחנו .

כי חשוב שנביא יותר ממה שהתברכנו בו :

כנשים, התברכנו בממוצע, יותר מהמין השכן, בתכונות כמו;  קרבה, הקשבה, חום , אמפטיה, סבלנות ושאיפה להרמוניה. במילים אחרות, לרוב, התנהלות, שבה מערכות היחסים והיחס האנושי עומדים בראש סולם העדיפויות היא התנהלות טבעית לנו .

איך זה תורם להשגת מטרות בעולם דינאמי?

כאשר אנשים מקבלים תשומת לב ראויה, הם הופכים שבעי רצון ופרודוקטיביים יותר ובהתאם מגיעות התוצאות הרצויות, שמתדלקות אותך ואת העובד, שממשיך ושוב תורם לעבודה וחוזר חלילה.

לכן, כמנהלת, פני זמן לטיפול ברווחה האישית של העובדים (WELL BEING).

התענייני בשלומם, גלי עניין פעיל בדאגותיהם, חזקי את יכולותיהם ע"י משוב והנחייה,  למדי על חייהם, שמעבר לשעות אותם הם מקדישים למקום העבודה. זכרי זה לא בזבוז זמן, זו השקעה.

הרווחה האישית שלנו, כבני אדם, היא זו שבעצם משפיעה, יותר מכל,  על מי שאנחנו (BEING) ועל תפקודנו כעובדים (הרי אנחנו -HUMAN BEINGS   ).

את .

רגע. עוד לפני שאת דואגת לעובדים שלך ,

אני מזמינה אותך המנהלת,  ראשית להתחיל בניהול עצמך  –

השקיעי בעצמך כאדם בעל  צרכים פיזיים, רגשיים, רוחניים .. שימי את מי שאת במקום הראשון.  טפחי את הלך הרוח שלך: הקשיבי לעצמך, כבדי את צרכייך, דאגי להיות מסופקת , שאלי את עצמך מה גורם לך להרגיש טוב ודאגי להכניס את זה באופן שוטף לחייך. דאגי לרווחה האישית שלך  (מה שבעיקר משפיע על "מי שאת")  ועשי כל מה שאת יכולה לעשות, כדי להיות במיטבך ובשיא החיונית שלך.   זכרי – אפילו אלוהים לקח יום חופש אחד…

צאי כך לעולם העבודה. עשי כל דבר מתוך המיטב שלך, מתוך השמחה, הסיפוק, הנינוחות. התנהלי כך עם עובדייך. הקדישי תשומת לב לאדם שבעובד: הקשיבי, עודדי, טפחי, כבדי, גלי עניין פעיל בדאגותיהם ודאגי  למימוש האישי שלהם בעבודתם. שימי לב לרווחה האישית שלהם מתוך הכרה שזה מה שמשפיע על מי שהם כעובדים , על שביעות הרצון שלהם ועל הפרודוקטיביות שלהם – הלך הרוח של הפרט מהווה מרכיב מניע ורב ערך בקביעת איכות ביצוע המשימות המרכזיות של הארגון. 

כש"הבאר שלך מלאה", לא רק את יכולה לשתות ממנה לרוויה, את יכולה 

להרוות באמצעותה גם את צימאונם של עובדייך  –  התוצאות לא יאחרו להגיע.

 

השקיעי ב"מי שאת" – המלצות :

  1. מחר כשאת מתעוררת, שאלי את עצמך מה אני יכולה לעשות היום מתוך אהבה לעצמי? שאלי את עצמך, 'איך היה נראה היום שלי אם כל מה שהייתי עושה בו היה נובע מאהבת העצמי?'.  עשי רשימה של  דברים שגורמים לך להרגיש טוב:  ספורט,ים,  מדיטציה, קריאה, מוסיקה, טיול, ציור, כתיבה, ריקוד, שיחה טובה עם חברה… בחרי שניים מהדברים המשמחים אותך ביותר וחשבי מהו הדבר הראשון אותו את יכולה  לעשות כדי לקדם התבטאות של דברים אלו בחיי היום יום שלך ?  דאגי להקצות זמן לזה ביומנך ,במינון המתאים לך. זכרי שפעילויות אילו הן  הכי משפיעות על ההוויה (BEING)  שלך והיעילות  שלך היא פונקציה של הוויה זו.
  2. טפחי תחביב משלך, דאגי להתפתחות האישית שלך והרחיבי תחומי עניין.
  3. האטי –  החליטי מידי פעם לקחת לך את הזמן .. עשי פעולות שונות לאט יותר, למשל אכילה או בישול. ההאטה תאפשר לך להיטען מחדש. החליטי מידי פעם, באופן מודע, להוריד את הקצב, קחי לך את הזמן בתוך קצב החיים.
  4. עצרי מספר פעמים ביום והיי מודעת לנשימות שלך (את יכולה לספור למשל 10 נשימות רצופות). הנשימה מחברת אותנו לחיים. נשמי – אפשרי לעצמך מרחב נשימה.
  5. הקדישי תשומת לב לגוף שלך, הוא הבית של מי שאת ויש לשמור עליו ברגישות ובאהבה. שימי לב לתזונה (בעבודה, אל תשכחי לאכול ארוחת צהריים..). פנקי את עצמך בעיסוי, הקדישי זמן לעבודת גוף: לעיסוק בתנועה, ספורט, יוגה, אומנות לחימה… – החוויה התנועתית מאפשרת מפגש כנה וקרוב של כל אדם עם עצמו, דרך התנועה אנו פוגשים את הגוף שלנו במלוא עוצמתו  ובעיקר פוגשים את עצמנו ,  זכרי  :  לחיות את החיים זה להיות בתנועה.
  6. תכנני מספיק זמן מראש את החופשות השנתיות שלך והיי מחויבת לתכנון זה.
  7. זהי מה חשוב לך שיתקיים בחייך, מהם הערכים שמנהלים אותך, דאגי לחיות בהלימה עם ערכים אלו.
  8. קבעי פגישה עם עצמך …  הקשיבי לעצמך, היי עם עצמך ע"מ להיות בשקט ולהקשיב למחשבותייך ורגשותייך. זה זמן להירגע ולהתוודע למסרים הפנימיים שלך, פגישה כזו עם עצמך היא חשובה באותה מידה כמו כל התעסקות אחרת שלך.
  9. עצרי, לפחות לשעה בשבוע, לחקירה והתבוננות על חייך –  האם את בדרך הנכונה? האם את מתנהלת או מנהלת את חייך? שאלי עצמך מה יאפשר לך להיות זו שמעצבת את חייך ודאגי ללכת בעקבות התשובות שעולות. אל תתני לגורל להחליט עבורך. הציבי מטרות, החליטי על תוצאות רצויות, ופעלי לקראתן.
  10. עשי רשימה של לפחות עשרה דברים שאת אסירת תודה עליהם, הניחי אותה ליד מיטתך – התחילי כל יום בהכרת תודה על כל  היש בחייך  (המשיכי לעדכן את הרשימה).

זכרי שפעילויות אילו משפיעות על ההוויה (Being) שלך והיעילות שלך היא פונקציה של הווייה זו.

סיפור  מהחיים .. 

מיכל, מנהלת מחלקה באחד מהארגונים הגדולים במשק, הגיעה לאימון במטרה לשקם את מעמדה כמנהלת מול אנשי מחלקתה וזאת ע"י העלאת שביעות רצונם של עובדיה.

סקר שביעות רצון שנערך בין עובדי החברה , הראה שעובדי המחלקה של מיכל הביעו שביעות רצון נמוכה ביותר בקבוצת העבודה אליה השתייכו..

מהתבוננות שעשינו על התנהלותה כמנהלת זיהינו דפוס התנהלות מאוד משימתי, ריכוזי, ממדר ומרוחק  .

זיהינו אמונה של מיכל האומרת שכדי להשיג את הסמכות שלה כמנהלת עליה "לשמור מרחק"  מהעובדים.

זיהינו מנהלת מאד מחוייבת לארגון, לתוצאות, ללקוחות עד כדי כך ששכחה את המחוייבות שלה לעצמה .

במהלך האימון התמקדנו בשני מישורים :

  • ההוויה שלה כמנהלת .
  • סגנון המנהיגות שלה, שהתברר כניהול ממוקד תוצאות-  מייחסת להשגת המשימות ערך חשוב יותר מלאנשים ולרגשותיהם.

שאלות שהעליתי בפניה במהלך הפגישות, פתחו בפניה אפשרות להסתכלות אחרת על תפקידה כמנהלת, על התייחסותה לעצמה ועל התייחסותה לעובדיה (מה את יכולה להרשות לעצמך היום? איך את יכולה לגרום לעובדייך להתקרב אלייך יותר? איך את יכולה לתרום להנאה/שמחה שלך ושל עובדייך?).

התבוננו על ההוויה שלה, מה גורם לה להרגיש טוב ? מי היא שם עבור עובדיה? איך זה שבמרחב שלה ישנם עובדים לא מרוצים ? מה יכול לגרום לעובדים להרגיש טוב ? איזו מיכל מופיעה לפני עובדיה ?

בהמשך התייחסנו לאופן הניהול המשימתי :

כששאלתי אותה – "על מה את מוותרת כשכל תשומת הלב שלך ממוקדת בהפקת התוצאה ?"  ניתן היה להבחין בפריצת הדרך המתחוללת –

מיכל יכלה לפתע להבחין בברור שהיא מוותרת על הקשבה אמיתית  לעובדים, לא מקדישה זמן להיכרות של ממש איתם, לעיתים שוכחת לברך אותם ב"בוקר טוב", לא מנהלת איתם כל שיח שאינו קשור לעבודה ובאופן כללי לא מעודדת גם שיחות ביניהם, לא מאצילה סמכויות – מה שגרם לעובדים לחוש שהיא לא סומכת עליהם, אינה משתפת ברגשותיה ואינה  מתייחסת לרגשות עובדיה, וכך, מבלי להתכוון יצרה אווירת ניכור וריחוק (עובדיה, למשל, לא ידעו דבר על חייה האישיים, אפילו לא מהו מצבה המשפחתי).

במהלך התהליך מיכל בחרה לקחת על עצמה  שתי משימות עיקריות:

האחת – להתחיל לדאוג לעצמה, ע"מ שתוכל להופיע בפני עובדיה כאדם מחייך יותר, נינוח יותר ובעיקר כאדם  – מיכל דאגה להכניס לסדר היום שלה פעילויות ש"מתדלקות" אותה ,שאינן קשורות לעבודה. מידי פעם  לקחה זמן רק לעצמה לצורך התבוננות, חזרה בהדרגה לתחביב האהוב עליה (טיולי רכיבה על אופניים).

השנייה –  לאסוף הוכחות לגבי יכולת חדשה שהיא מבקשת לסגל לעצמה- היכולת להרפות מעט מההתמקדות בתוצאות והפניית תשומת הלב לאנשים שעימה.

לאחר שהסכימה לשחרר את האמונה שהחזיקה בה (על מנהלת לשמור על ריחוק מעובדיה), מיכל התחילה להצטרף לעובדיה לארוחת הצהריים. מידי פעם הייתה גם היא שותפה לשיחות חולין ושיתפה מחייה האישיים. מיכל  האריכה את ישיבות הצוות ונתנה אפשרות ביטוי תוך הקשבה אמיתית לעובדים. היא דאגה לסיבוב קבוע של בוקר טוב בין עובדיה, יזמה מפגש גיבוש חברתי אצלה בבית  ובהמשך – הנהיגה מנהג במחלקה – יום חמישי הוא יום שכולם עוזבים את העבודה לא יאוחר מהשעה חמש… מיכל אפילו  הביאה לאחת מפגישות המחלקה אורחת  – מדריכה למדיטציה.

התוצאות לא איחרו להגיע. האווירה הלכה והשתפרה, הניכור הלך ונמס ומערכות  יחסים אנושיות וטבעיות יותר החלו להירקם אט אט בינה ובין עובדיה, מה שכמובן השפיע על שביעות הרצון שלהם ועל רמת הביצועים במחלקה.

מרגש מאוד היה לשמוע  מידי שבוע  את השינויים הקטנים אך המשמעותיים, שהתהוו בקבוצת העבודה.

שינוי המיקוד מתוצאות לאנשים עשה את שלו ועימו,בהתאם, גם הגיעו התוצאות הרצויות.

 

* יעל אשד , BS.c, מאמנת להתפתחות אישית  ומנחת קבוצות אימון ייחודיות לנשים  מנהלות. בעלת למעלה מ-20  שנות ניסיון בתחום מערכות המידע בארגוני תקשורת  מובילים בארץ,

מתוכם שנים רבות בתפקידי ניהול בכירים.

לתגובות: eyaeli@yahoo.com

 

 

קישורים רלבנטים באתר:

מנהיגים ברשת

www.leadersnet.co.il

leaders@leadersnet.co.il

© כל הזכויות שמורות ל"מנהיגים ברשת" ספטמבר 2007. החומר מותר לשימוש אישי בלבד. אין לעשות בחומר שימוש מסחרי/עסקי ו/או להפיצו בכל דרך שהיא (להוציא באמצעות יצירת קישור למאמר ספציפי  ולעמוד הבית במקביל) מבלי לקבל רשות מפורשת בכתב מהנהלת האתר

 

יכול לעניין..

29670688_s

המנהל כחונך – העצמה בעידן שינוי ומשבר

   פיתוח תפישת המנהל כחונך ומפתח         מאת: נורית רוזוליו – בן-המוזג ...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *