אות המעסיק המתקדם לקידום נשים בעבודה – שנת 2005

מאת:  ד"ר מירה חניק, יועצת ארגונית, מומחית לנושא קידום נשים בעבודה

 

בפתחו של האלף השלישי ולנוכח האתגרים העומדים בפני מדינת ישראל בעולם תחרותי, מן הראוי לפעול למימוש הפוטנציאל של ההון האנושי, ובכלל זה, של הנשים.

מבצע "אות המעסיק המתקדם" נועד להוקיר מעסיקים, מכל הסקטורים, אשר קידמו נשים, תוך הפניית תשומת לב ומשאבים לצרכיהן.  במסגרת המבצע, נערך, מדי שנה, סקר בין מעסיקים (מעל 100 עובדים בלבד) בסקטורים השונים, מתוך מטרה לאתר את אותם המעסיקים המעניקים לנשים אפשרויות לקידום ויחס שוויוני. המבצע שהחל בשנות התשעים מתקיים במתכונתו החדשה זו השנה השלישית.

השנה, 2005, התקיים המבצע בחסות התאחדות התעשיינים, פורום המנהלות בתעשייה, נציבות שירות המדינה ושדולת הנשים. למעלה ממאה חברות וארגונים הגישו מועמדות לתחרות כבר בתחילת השנה ומסרו נתונים לועדת הפרס. טקס הענקת האותות  יתקיים במשכן נשיאי ישראל, בחסות נשיא המדינה, מר משה קצב, ב -30 בנובמבר 2005. 

המבצע הופקד, כמו בשנה שעברה, תחת ידה האמונה של אילנה שרייבמן (סמנכ"ל לגמלאות במוסד לביטוח לאומי וחברת הנהלת שדולת הנשים), ונוהל בפועל על ידי בת שבע שטראוכלר, סגנית יו"ר הנהלת שדולת הנשים. המבצע מלווה במועצה ציבורית שעל חבריה נמנים אישים מובילים במשק, באקדמיה ובעולם המשפט בישראל, ובראשה עומד שר האוצר החדש, מר אהוד אולמרט.

ועדת השיפוט הורכבה מראשי הארגונים המייסדים (התאחדות התעשיינים, פורום המנהלות בתעשייה, נציבות שירות המדינה ושדולת הנשים בישראל), מהארגונים המלווים (פורום הנשים הבינלאומי בישראל, מרכז השלטון המקומי) וכן מאנשי אקדמיה, ובראשה עמד השופט (בדימוס) מנחם גולדברג. הועדה התכנסה, עם קבלת כל השאלונים, והחליטה על הזוכים על פי הנתונים שנאספו ורוכזו בסיוע הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (בניהולו של סגן הסטטיסטיקן הממשלתי). הסקר כולו ותהליך השיפוט רוכזו מבחינה מקצועית ע"י ד"ר מירה חניק, מיוזמות המבצע, יועצת ארגונית המומחית לנושא קידום נשים בעבודה.

הזוכים לשנת 2005, ונימוקי השופטים

א. הזוכה בסקטור שירות המדינה – משרד הבינוי והשיכון

ועדת השיפוט מצאה, כי משרד הבינוי והשיכון מאמץ מדיניות מכוונת ומתמשכת לשילובן ולקידומן של נשים בשירות הציבורי ושוקד על יישומה של מדיניות זו, בצורה עקבית, במהלך השנים. אחת התוצאות הנצפות של מדיניות זו היא שיעור הנשים בתפקידים הבכירים במשרד, המתקרב באופן עקבי לשיעור הנשים מכלל המועסקים במשרד.

למרות היות המשרד בעל אופי "גברי", שיעור הנשים בהנהלתו המצומצמת– מרשים.

ככלל, נושא קידום מעמד האישה עומד במקום גבוה בסדר העדיפויות של המשרד, הפועל להעמקת המודעות לשוויון בין המינים ומשקיע משאבים לטובת שילוב נשים וקידומן לדרגי הניהול הבכיר.

בנוסף, נעשו מאמצים מיוחדים, בשנים האחרונות, לשלב נשים בתפקידי ניהול בכירים, ונשים רבות זכו במכרזים לתפקידים אלה. השינוי במספר הנשים בדרגים הגבוהים ביותר במשרד מוכיח את יעילותן של המודעות והפעולה בתחום זה.

ב. הזוכה בסקטור התעשייה והעסקים – רשת מלונות ישרוטל

ועדת השיפוט מצאה, כי רשת מלונות ישרוטל היא מעסיק גדול למדי, אשר נשים מהוות בו יותר ממחצית העובדים בדרגים השונים. אימוץ מדיניות של כבוד והשקעה בקידום נשים אפשר להן להתקדם בארגון ולהשתלב בעמדות ניהול בכירות לצד הגברים, בשיעור התואם את שיעורן בקרב כלל המועסקים בארגון. בהקשר זה, בולטת הרשת בזכות הגידול המשמעותי במספר הנשים שמונו בשנים האחרונות לתפקידים הבכירים (מחצית מסך כל המינויים). נמצא כי רשת מלונות ישרוטל מאמינה בערך הסגולי של נשים כהון אנושי ומשקיעה בקידומן, ובאותה העת, מפעילה מדיניות אוהדת למשפחה ומציעה הטבות ייחודיות, גם לנשים בדרגים הנמוכים.

ג. הזוכה בסקטור השלטון המקומי – עירית כרמיאל

ועדת השיפוט מצאה כי בכרמיאל מיושמת גישה שוויונית וקיים עיוורון מגדרי מקדמת דנן. ממצבת כוח האדם ניכר, כי אקלים ארגוני אוהד ופעילות עקבית לשילוב נשים בתפקידים בכירים –  הם חלק מאסטרטגית הארגון.  מועמדותה של כרמיאל בלטה בסקטור זה, בשל העובדה שמבין המועסקים בה בדרגים הגבוהים, שיעור הנשים גבוה בהרבה בהשוואה לשיעורן בקרב כלל המועסקים. העירייה שבראשה עומדת אישה-מנכ"לית, נוקטת בגישה של כבוד והערכה כלפי נשים ונוטה להגדיל את מספר הנשים בתפקידי הניהול.

קישורים רלבנטים באתר:

מנהיגים ברשת

www.leadersnet.co.il

leaders@leadersnet.co.il

© כל הזכויות שמורות ל"מנהיגים ברשת" נובמבר 2005. החומר מותר לשימוש אישי בלבד. אין לעשות בחומר שימוש מסחרי/עסקי ו/או להפיצו בכל דרך שהיא (להוציא באמצעות יצירת קישור למאמר ספציפי  ולעמוד הבית במקביל) מבלי לקבל רשות מפורשת בכתב מהנהלת האתר

 

יכול לעניין..

המנהל כחונך – העצמה בעידן שינוי ומשבר

   פיתוח תפישת המנהל כחונך ומפתח         מאת: נורית רוזוליו – בן-המוזג …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *