כיוונים עתידיים בייעוץ ארגוני
מיומנות רפלקסיה של מנהלים ופיתוח תהליכים ומיומנויות צוותיות בסיוע רשת האינטרה-נט
הרחבה לכתבת משאבים, גיליון 202, 11 במרץ 2000
ד"ר יוסי אברהם מציע לערוך שינויים מהותיים בשני תחומים מרכזיים של ייעוץ ארגוני, הנסמכים על רמתם הגבוהה יחסית היום של המנהלים ועל יתרונות הטכנולוגיה הממוחשבת.
בתהליך תכנון וגיבוש אסטרטגיה ארגונית, אומר ד"ר אברהם, היועץ הארגוני (או יועץ אחר אסטרטגי) עדיין ניצב היום בעמדת מומחה, היודע לזהות בסביבתו החיצונית והפנימית של הארגון את הנתונים הרלוונטיים לגיבוש האסטרטגיה הארגונית.
אך להערכת ד"ר אברהם, ככל שרמתם האישית של מנהלי הארגונים עולה (מבחינת השכלה, ידע וכו'), כן יכול היועץ לתת בידיהם כלי תצפית ומשוב לגיבוש אסטרטגיה ארגונית, שיופעלו על ידי המנהלים עצמם. בנוסף, מציע ד"ר אברהם, לתרגל את המנהלים במיומנות הרפלקסיה – התבוננות עצמית על אופן חשיבתם והשימוש בכלים שברשותם, כך שהמנהלים עצמם יוכלו לסלק חשיבה סטריאוטיפית והטיות אישיות המפריעות לתהליך החשיבה האסטרטגית. "זה תפקיד חדש של היועץ בתהליך האסטרטגי, המעלה את רמת המהימנות של התהליך, ומבטל את ה'דחיפה' מצד היועץ החיצוני בביצוע התהליך האסטרטגי", מציין ד"ר אברהם.
תחום ייעוצי חדשני נוסף הוא פיתוח בארגון של אוסף פעילויות ותהליכים צוותיים, הנסמכים על טכנולוגיה ממוחשבת, במטרה לשפר את מיצוי הפוטנציאל של אנשי הארגון.
התפקיד המסורתי של יועץ, אומר ד"ר אברהם, כולל בתוכו זיהוי מרקם היחסים, הכישורים, סגנונות האישיות וכו' של כל המעורבים במשימה ארגונית מסוימת, שנועד לתעל אנרגיות חיוביות לכיוון הנכון, ולנטרל אנרגיות מפריעות. "בסיוע רשת האינטרה-נט הפנימית, אפשר להסיט את עבודת הפיתוח של תהליכים ומיומנויות צוותיות מן היועץ אל מנהלי הארגון. בעוד שהיועץ מסתייע בסדנאות ושיחות, אישיות וקבוצתיות, בכדי לזהות ולתעל כוחות וגורמים מוטיבציוניים, יכול המנהל להסתייע במערכת הזרמת מידע ממוחשבת מן הכפיפים אליו. זו מערכת אנונימית (מבחינת שם העובד) ואמינה, המשמשת לעובדים ככלי שבאמצעותו הם יכולים לבטא בפני המנהלים את כל אשר הם חושבים ומרגישים ורוצים 'להוציא לאור'".
"הטכנולוגיה מאפשרת שימוש נבון באינטראקציה מקוונת, בתאי דואר המאפשרים ביטוי חופשי, ודרכים לניתוח הנתונים תוך שמירה על תקפות ומהימנות". "תפקידו החדש של היועץ", אומר ד"ר אברהם, "הוא אימון והדרכת המנהלים, תוך העצמת יכולותיהם. במקום סדנאות תקופתיות, שחשיבותן רבה, אבל זמינותן לעתים קרובות בעייתית, ניתן להגיע לתהליך קבוע ורציף של מיצוי הפוטנציאל בארגון, באמצעות יכולותיו של המנהל לקרוא ולמפות את מגוון התחושות והעמדות בקרב עובדיו".
קישורים רלבנטים באתר:
tweet[Google]
Follow @leadersnet
מנהיגים ברשת |
www.leadersnet.co.il |
leaders@leadersnet.co.il |
© כל הזכויות שמורות ל"מנהיגים ברשת" פברואר 2003. החומר מותר לשימוש אישי בלבד. אין לעשות בחומר שימוש מסחרי/עסקי ו/או להפיצו בכל דרך שהיא (להוציא באמצעות יצירת קישור למאמר ספציפי ולעמוד הבית במקביל) מבלי לקבל רשות מפורשת בכתב מהנהלת האתר |