ראשי » ניהול ומנהיגות » מיומנויות ניהול » אפקט הפיגמליון – הבדלים בין גברים לנשים

אפקט הפיגמליון – הבדלים בין גברים לנשים

הרחבה לכתבת משאבים, גיליון 206, 5 אפריל 2000

 

"אפקט פיגמליון" משמעותו "נבואה המגשימה את עצמה". כלומר, כשאמונה או תפיסה מסוימת יוצרת התנהגויות הגורמות להתגשמות האמונה. התופעה נחקרה רבות מאז נפילת הבורסה בשנות השלושים בארה"ב, שיוחסה לאפקט זה (המשקיעים האמינו כי הבורסה עומדת ליפול, מכרו את מניותיהם, במחירים הולכים ויורדים, עד להתמוטטות השוק). בתחום החינוך הוכח כי מורים, שדווח להם מלכתחילה כי תלמידיהם ניחנו ביכולת גבוהה, אכן קיבלו תלמידים אלה בסוף השנה ציונים טובים יותר מתלמידים אחרים.

בארץ נחקר "אפקט פיגמליון" בתחום הניהול, על-ידי פרופ' דב עדן, שהוכיח כי אמונת המנהל ביכולת כפיפיו, מעלה את רמת ביצועיהם. מנהלים המאמינים מלכתחילה ביכולת כפיפיהם, מסבירה גלוריה נתנוביץ', יועצת ארגונית, נותנים מנהיגות יותר משופרת יותר, יותר תמיכה, יותר משאבים פסיכולוגיים, משוב רב יותר, תיקון טעויות בהסבר ולא בנזיפה, יותר קשר עין בין הממונה לכפיף ועוד.

סוגיית ההבדל בין סגנון ניהול "נשי" ל"גברי" נחקר ונדון רבות בשנים האחרונות, ונתנוביץ ביקשה לבדוק אם יש הבדל בהשפעת אפקט פיגמליון בין גברים ונשים בעמדות ניהול.

בניסוי שערכה, במסגרת עבודת גמר לתואר שני, בחוג להתנהגות ארגונית בבית-הספר למנהל עסקים באוניברסיטת תל אביב, נבדקה השאלה בקרב המשתתפים בפר"ח (פרוייקט חונכות) באוניברסיטת חיפה, כ- 50 רכזים-ממונים (גברים ונשים), וכ- 500 כפיפים, סטודנטים וסטודנטיות. קבוצת הממונים (שבעצם לא ידעה מה מטרת המחקר) חולקה לשתי קבוצות עיקריות: קבוצת ניסוי וקבוצת ביקורת. לממונים בקבוצת הניסוי נמסר כי לכפיפיהם, הסטודנטים החונכים, ממוצע פוטנציאל ביצוע גבוה, על -פי מדדים מסוימים (לממונים בקבוצת הביקורת לא נמסר כל דיווח).

בניסויים קודמים בארץ ובעולם, מציינת נתנוביץ, אפקט פיגמליון הופיע, כאמור, בשכיחות גבוהה בקרב גברים בעמדות ניהול, אך כמעט ולא נמצא בקרב נשים בעמדות ניהול, כלומר, כפיפותיהן של נשים מנהלות, (אכן, המדגמים כללו רק נשים מנהלות מול נשים כפיפות) לא הגיעו להישגים טובים יותר בקבוצת הניסוי. הועלו סברות שונות לגבי הממצאים, הנוגעות לסגנון הניהול הנשי, על תפיסת מצב שונה של גברים ונשים ועוד.

בניסוי של נתנוביץ נבדקו כנראה בראשונה, בקבוצת מחקר אחת, ארבע האפשרויות של "ניהול וכפיפות" מבחינת מין: מנהלים מול כפיפים, מנהלים –  כפיפות, מנהלות- כפיפים, ומנהלות- כפיפות. מן הניסוי עולה, כי אכן קיים אפקט פיגמליון בקבוצת הניסוי, כלומר ביצועי הסטודנטים (בפרוייקט פר"ח) בקבוצת הניסוי היו טובים יותר, אך אין הבדל ברמת הביצוע בין הסטודנטים לסטודנטיות, כלומר בין גברים לנשים, ובין אם הממונים עליהם הם גברים או נשים.

"הכח הנשי בניהול הולך ועולה בשנים האחרונות", וכל מידע על אופי וסגנון הניהול הנשי הוא חיוני", אומרת נתנוביץ'. "איששתי במחקרי כי למעשה אין הבדל בין המינים מבחינת השפעתו של אפקט פיגמליון, אך מחקרי הוא כיוון למחשבה נוספת, ויש מקום לבדוק את הסוגיה במחקרים נוספים". בעקבות ממצאי המחקר, פותחה סדנה שמתמקדת בפיתוח סגנון מנהיגות פיגמליוני המיועדת לנשים בעמדות ניהוליות.

 

 קישורים רלבנטים באתר:

מנהיגים ברשת

www.leadersnet.co.il

leaders@leadersnet.co.il

© כל הזכויות שמורות ל"מנהיגים ברשת" יולי 2002. החומר מותר לשימוש אישי בלבד. אין לעשות בחומר שימוש מסחרי/עסקי ו/או להפיצו בכל דרך שהיא (להוציא באמצעות יצירת קישור למאמר ספציפי  ולעמוד הבית במקביל) מבלי לקבל רשות מפורשת בכתב מהנהלת האתר

 

יכול לעניין..

29670688_s

המנהל כחונך – העצמה בעידן שינוי ומשבר

   פיתוח תפישת המנהל כחונך ומפתח         מאת: נורית רוזוליו – בן-המוזג ...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *