יחסי אנוש בעידן המחשוב

הרחבה לכתבת משאבים, 4 במרץ 2000

 

חזון וייעוד ארגוני צריכים להיבנות ולהיקבע היום על ידי הצוות הניהולי הבכיר בארגון, ולא על-ידי המנכ"ל לבדו, כפי שמקובל היה בעבר, כדי ליישם בצורה אפקטיבית ובמהירות שינויים במרכיבי הייעוד, אומר ד"ר בנצי נחמן, מנכ"ל SWOT, ירחון לאסטרטגיה וחדשנות בשיווק.

עבודת צוות בתהליך הגיבוש של החזון, ולרבות בגיבוש מרכיבי הייעוד הארגוני, מסייעת במידה משמעותית ליכולת הארגון לשנות בהצלחה את מרכיבי הייעוד בתכיפות רבה יותר, תכיפות הנדרשת כיום בשל השינויים האינטנסיביים והמשמעותיים בסביבה העסקית שבה פועל ארגון, התחרות הגדולה בין החברות, כולל התחרות הגלובלית.

חזון (vision) ארגוני הוא ארוך טווח יחסית, ומכיל בתוכו את הייעוד (mission), הכולל ארבעה מרכיבים, שאותם, חלקם או כולם, יש לשנות ולהתאים לתנאי השוק והתחרות שבו, בהתאם לחזון הארגוני, שגם הוא כיום עשוי להשתנות בתדירות רבה יותר מבעבר.

ארבעת מרכיבי הייעוד הם:

  1. מטרות שאותן הארגון רוצה להשיג, כמו רווח ברמה מסוימת, כיבוש שוק מוצרים מסוים וכדומה;
  2. ערכים שמהווים את התרבות הארגונית, כמו תקשורת פתוחה בין העובדים, תעוזה, הגינות עסקית ועוד;
  3. עקרונות התנהגות הנוגעים ברמה הטקטית, הקובעים את אופני יישום הערכים בחיי היומיום של הארגון,
  4. אסטרטגיות, שהן דרכי פעולה למימוש המטרות.

הצוות הבכיר כולל את המנכ"ל והרובד הניהולי שמתחתיו, ולעתים גם כמה מחברי מועצת המנהלים. שינוי מרכיבי הייעוד בעבודת צוות, מאפשר גמישות רבה יותר ביישום השינויים, הגעה לקונצנזוס, ורתימה מהירה ואפקטיבית יותר של יחידות הארגון השונות, או כל הארגון, למימוש תהליך השינוי.

כדוגמה לשינוי אחד ממרכיבי הייעוד, מציין ד"ר נחמן את שינוי המטרה של חברות האינטרנט "אינטרנט זהב" ונטויז'ן". עד לפני כשנתיים אחת ממטרותיהן הייתה רווח, כמטרה כמעט בלעדית. היום, אחת המטרות העיקריות היא הגדלת נתח השוק (מספר המשתמשים), והן מוכנות אפילו לספוג תקופות ללא רווח, מתוך ראייה ארוכת טווח.

 

 קישורים רלבנטים באתר:

מנהיגים ברשת

www.leadersnet.co.il

leaders@leadersnet.co.il

© כל הזכויות שמורות ל"מנהיגים ברשת" יולי 2002. החומר מותר לשימוש אישי בלבד. אין לעשות בחומר שימוש מסחרי/עסקי ו/או להפיצו בכל דרך שהיא (להוציא באמצעות יצירת קישור למאמר ספציפי  ולעמוד הבית במקביל) מבלי לקבל רשות מפורשת בכתב מהנהלת האתר

 

יכול לעניין..

המנהל כחונך – העצמה בעידן שינוי ומשבר

   פיתוח תפישת המנהל כחונך ומפתח         מאת: נורית רוזוליו – בן-המוזג …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *