מתוך Knowledge Technologies גיליון מס' 13 דצמבר 2001
מאת: צוות פיתוח הדרכה, M.P-Yaad
האם המושג Knowledge Object הוא כינוי נרדף למושג "יחידת לימוד"?
גם אנחנו עצרנו רגע לחשוב, תשובה חיובית לשאלתך אינה מובנית מאליה. כדי לענות על השאלה נאפיין תחילה את יחידת הלימוד, כפי שרובנו בתחום ההדרכה מכירים.
יחידת לימוד ניתנת להגדרה כישות שבה מתבצעת פעילות לימודית כלשהי, התחומה בזמן ביצוע ובמקום, מאורגנת באמצעות תהליך, שיטה ומטרות. תפקידה במרחב הלמידה – להשיג מטרה או מטרות לימודיות, כך שהזמן או המרחב שבה ישות זו מתקיימת אינם קבועים, ומשתנים מפעילות לימודית אחת לאחרת. מכאן, שגודלה של ישות זו (או כפי שנהוג לכנות זאת – "המסה") תלויה בפרמטרים כגון: המטרות הלימודיות, מיקומה בתהליך ההכשרה, עזרי ההדרכה וכיו"ב. כך ניתן להגדיר יחידת לימוד אוטונומית כקטע מתוך מצגת, פרק מתוך ספר הדרכה, מסלול הכשרה של טכנאים, תרגיל אימון צבאי ואף קורס שלם. וגם כך ההגדרה מורכבת, שהרי כל אחת מהצורות הנ"ל, למרות שהיא מוגדרת אולי כיחידת לימוד אחת, היא עשויה להיות מורכבת מרצף הגיוני של מס' יחידות לימוד שונות, קטנות יותר; הכל תלוי ב"משקל" הנקבע ליחידת הלימוד ע"י יוצרה. באופן שאינו משתמע לשתי פנים, פעילות למידה הנעשית במסגרתה של הכשרה אינה יעילה ואפקטיבית, והיא אף בלתי אפשרית, ללא חלוקת חומר הלימוד ליחידות לימוד אוטונומיות, המאורגנות לרצף נכון והגיוני. ליחידות הלימוד השפעה על פעילות הלמידה הכוללת במספר מישורים; בין היתר:
- בהפנמה טובה יותר של הידע, לצורך שליפתו העתידית ע"פ הצורך.
- בקליטה של מידע וארגונו, באופן שמונע "הצפה" של הלומד במידע (מנות קטנות של ידע בכל פעם).
- בביצוע העברה (Delivery) קלה יותר של הידע ללומד.
- בהשגה אפקטיבית של מטרות ההדרכה.
- ביצירת תהליך תקשורת יעיל יותר.
במידה רבה, לו היינו צריכים להגדיר תחילה את המושג Knowledge Object, היינו משתמשים באותה פילוסופיה שבה השתמשו על מנת להגדיר את המושג יחידת לימוד. מלבד העטיפה הטכנולוגית משהו, המתקשרת למונח Knowledge Object בניהול תכני למידה, אין הבדל עקרוני בין שני המושגים. במתודולוגית ה-e-Learning מוגדר ה-Knowledge Object כפיסות הדרכה (Chunks), אשר חיבורן לפיסות אחרות יכול ליצור פעילות הכשרה כלשהי (לדוגמה: קורס), ממש כשם שפיסות לגו של ילדים יוצרות סוגים שונים של מבנים. כל פיסת הדרכה (Chunk) כזו צריכה להיות מתוכננות מלכתחילה באופן כזה, שתהווה לבנה הממוקמת על פי ההקשר התוכני, לצורך יצירת פעילות הכשרה חדשה. המינוח ישות במקרה זה מקבלת משמעות חזקה עוד יותר. כל פיסה מעין זו "מתויגת" אל תוך בסיס נתונים, תוך הזנת פרמטרים מזהים לגביה. בתהליך בנייה של הכשרה חדשה, מאחזר מפתח ההדרכה את פיסות המידע הרצויות לו, באופן יעיל, מהיר וחסכוני את מערך הלמידה, כך שעדכון Knowledge Object מסוים מעדכן אוטומטית את כל מסגרות ההכשרה השונות שבהן הוא מהווה מרכיב (שיטה הידועה בשם Meta-Data).
נסכם בכך שההבדל בין שני המושגים הוא סמנטי לחלוטין. נהוג לעשות שימוש במונח Knowledge Object או Nugget או Chunk בהקשר למתודולוגית ה-e-Learning, בעוד שבמונח "יחידת לימוד" מקובל להשתמש במתודולוגיה המסורתית יותר. Knowledge Object או יחידת לימוד – להתבלבל במקרה זה, מותר!
מנהיגים ברשת |
www.leadersnet.co.il |
leaders@leadersnet.co.il |
© כל הזכויות שמורות ל"מנהיגים ברשת" מאי 2002. החומר מותר לשימוש אישי בלבד. אין לעשות בחומר שימוש מסחרי/עסקי ו/או להפיצו בכל דרך שהיא (להוציא באמצעות יצירת קישור למאמר ספציפי ולעמוד הבית במקביל) מבלי לקבל רשות מפורשת בכתב מהנהלת האתר |