IT שני חלקים – חלק שני

 מאת: עדה מרקמן *  rtf6777951896_424032043

 

חלק ב: עקרונות Lean Software Development

 

במאמר זה נסקור את עקרונות Lean Software Development, כיצד הם קשורים לעקרונות Lean Manufacturing בפרט ול- Lean Management בכלל, ונתייחס לחשיבות הניסוי והלמידה שהם בבסיס המתודולוגיה, בשונה ממתודולוגית קלאסיות  המדגישות תכנון פרטני Top Down ובקרה קפדנית וקשיחה. 

Lean Software Development  מתחיל בעקרון פשוט: זהה את 20% של הקוד שיספקו 80% מהערך, וספק אותם מהר ככל האפשר. Lean Software Development  מדגיש תזמון Pull  במקום Push , כאשר מערבים את הלקוח בהגדרת דרישות ובבדיקות בכל איטרציה. 

הרעיון הוא שפיתוח תוכנה איננו תהליך ייצור סטנדרטי – חו'ג –> תהליך –> תוצרים, אלא פעילות של פתרון בעיות ולמידה החוזרת על עצמה.

מתודולוגיה אפקטיבית לפיתוח תוכנה צריכה לטפח סביבה בה פתרונות ורעיונות מתגלים בצורה טבעית ומהירה, וה-Design  המחייב, שלאורכו מבצעים את הפיתוח, נדחה עד לרגע האחרון האפשרי כדי לאפשר למידה ושינויים. 

Lean Software Development אינו עובד על פי רשימות תיוג , ולו"ז של פיקוד ושליטה, אלא בגישה בה חברי הצוות לומדים לפתור בעיות בעצמם ובמהירות, תוך שיתוף, ניסוי וקבלת משוב. זו שיטה עדיפה על פני ניסיון להגיע לפתרון האולטימטיבי בפעם הראשונה.

באופן פרדוקסלי מדיניות של 0 תקלות ושגיאות מוקדם מדי במחזור החיים עוצרת יצירתיות, למידה והתנסות.

כאשר ארגונים מתמודדים עם אתגרים מורכבים של פיתוח תוכנה, הם נוטים לכפות על הארגון תהליכים יותר ויותר סדורים, עם עבודה טורית יותר ויותר קשיחה. זה בד'כ רק מחמיר את הבעיה.

במקום מפל מים נמשך לאורך זמן עם ניהול פרויקטים קשיח, Lean Software Development  מסתמך על איטרציות מהירות (טקטים, ספרינטים) כאשר כל ספרינט מהווה הזדמנות לצוות וללקוח לקבל החלטות בהתבסס על תוצאות הסבב הקודם. כל איטרציה היא מעגל שלם של PDCA – Plan Do Check Act  בו פותרים בעיות.

מאיטרציה לאיטרציה מכווננים את תהליך הפיתוח כך שמשפרים פרמטרים חשובים כגון מהירות, איכות, עלות וגמישות לאורך שרשרת הערך. זהו תהליך דומה לזה שמתרחש כאשר מפעל ייצור עובר מייצור המוני לייצור באצוות קטנות ומתקדם לעבר ייצור ב- One Piece Flow.

בסבבים שונים מנתחים את שרשרת הערך ובודקים כיצד ניתן בכל שלב להגדיל ערך ללקוח הסופי, ולהקטין את ההשקעה הנדרשת תוך צמצום ואף ביטול של פעילות שאינה מביאה ערך.

תהליך כזה מחייב שיפור ושכלול של קו הייצור, בכל איטרציה מנסים לקצר את זמן ה-Setup בצורה משמעותית ואיתו את זמני ההתקנות והאינטגרציה וכך מתאפשר לבצע שינויים קטנים ביעילות מבלי להפריע ל- Business .

 

יתכן ש- Lean Software Development  הינו תהליך ה-One Piece Flow  המנוסה והמוכח ביותר: חברות כמו Google , שלקוחותיהן בעולם התרגלו ליהנות מחידושים תכופים ומפתיעים המוטמעים בתוכנה באופן חלק, משחררות גרסאות לעיתים ברמה יומית. מעובדי Google מצופה להקדיש כ-20% מזמנם לחפש רעיונות חדשים בדומה למהנדסי חברת 3M החדשנית. השקעת זמן זו הינה מניע אסטרטגי חשוב המסייע לשיפור המוצר ולגידול בכמות הלקוחות.

מהנדסי Google  עוקבים ברמה יומית אחר דפוסי השימוש של לקוחות במוצר, ומנחים את הפיתוח העתידי על בסיס מידע מוצק אודות Feature –ים ופונקציונליות פופולריים ונחוצים – Voice of the customer – עיקרון נוסף של Lean.

השינויים הקטנים והתכופים המונעים על ידי התנהגות הלקוחות ממומשים בשטח לעיתים תוך ימים או שבועות, בד"כ מבלי להכריז עליהם בתרועת חצוצרות ובמינימום הפרעה לשירות.

ניתן לשאוב השראה מאופן הפעולה של Google ואף ברור שהלקוחות מפתחים ציפיות לסטנדרטים דומים מהתוכנה העסקית והארגונית בה הם משתמשים. אם תוכנה כמו Google  בה משתמשים מיליונים רבים של אנשים בכל העולם יכולה להתפתח במהירות ולהגיע לשולחנו של הלקוח הלא מיומן באופן שהוא יכול להפעיל אותה ללא הדרכה, והכנסת השינויים אינה מחייבת השבתה או זמני פיתוח ארוכים – גם מתוכנה ארגונית מצפים להתקרב לסטנדרטים האלה, וזה ניתן ואפשרי.

 

* עדה מרקמן, מנכ"ל חברת BDA – Projects המתמחה בלווי, ייעוץ וביצוע פרויקטים הכוללים סינרגיה בין עולם המחשוב, תהליכים עסקיים והטמעתם על ידי המשתמשים. החברה מתבססת על מספר מתודולוגיות עבודה , ביניהם Lean IT, Agile, Scrum®  Lean, על מנת לאפשר לארגונים להיערך בצורה מיטבית לאתגרים מולם הם ניצבים. לעדה ניסיון רב שנים בעולמות תוכן מגוונים כגון – ביטוח, תעשייה, שירותים ומסחר.

BDA הינה שותפה עסקית של HP בישראל, המספקת פתרונות ניהול פרויקטים במודל Agile לרבות יישום פתרון HP-PPM.

 

לפניות לעדה מרקמן:

ada@bda-projects.co.il

 

 

קישורים רלבנטים באתר:

 

יכול לעניין..

חברת MADSEC בתנופת גידול – הכפילה את מצבת העובדים והקימה חדר סייבר מתקדם

חברת MadSec, המתמחה בתחום אבטחת המידע בישראל, נמצאת במגמת התרחבות. בשל העלייה המשמעותית

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *