פיתוח ארגוני וירטואלי בעסק גלובלי

מאת: ורד דגן-טל, ייעוץ לניהול ופיתוח ארגוני

הוצג לראשונה בכנס איפ"א ינואר 07 "מלוקאלי לגלובאלי, דלתות מסתובבות בעולם הארגוני", מלון השרון, הרצליה

הנפשות הפועלות :

במסגרת עבודה באינטל, שהינו תאגיד עסקי גלובלי , הובלתי את תחום הפיתוח הארגוני באירופה (בשנים 04-05), ארגון המפוזר ביותר מ-30 מדינות , בעודי מתגוררת בישראל. התפקיד היה חלק מהנהלת משאבי אנוש וירטואלית של האזור. שימשתי כמובילת התחום וכיועצת פנים ארגונית. הלקוחות כללו הנהלות משאבי אנוש והנהלות עסקיות .

האתגר והמניע:

הנהלת משאבי אנוש של אירופה זיהתה צורך בהקמת פונקציה של פיתוח ארגוני ותכנון אסטרטגי

(Organization Capabilities Planning) , לשם מתן מענה לאתגרים המורכבים איתם מתמודד האזור. האזור מאופיין במגוון יחידות עסקיות בעלות פיזור גיאוגרפי בריבוי אתרים עם תרבויות לאום ושפות אם שונות, חלקם ארגונים שנרכשו ומוזגו . קיימים הבדלים בגודל ובמורכבות האתרים והיחידות העסקיות , בכפיפות ארגונית לגופי מטה שונים בתאגיד , בשלב בחיי הארגון ובבגרות הארגונית. יש צורך בתמיכה לוקאלית לצד הובלת יוזמות אזוריות. נדרש תאום וניהול ממשקים מעבר לאזור כולו ובין האזור וגופי המטה בתאגיד. צוותי משאבי אנוש באזור מאופיינים בשונות מבחינת בשלותם ובגרותם. חלקם צוותים בהקמה עם אנשים חדשים לארגון או חסרי ניסיון. צוותים בוגרים לא היו תמיד בעלי כישורים של ייעוץ ארגוני. לא בכל מדינה היה צוות מקומי וחלק קיבלו תמיכה חיצונית.

 

השתלשלות העניינים:

מורכבות האתגרים לצד האילוצים של תמיכה וירטואלית ושימוש בכ"א הקיים במשאבי אנוש במתן שרותי פיתוח ארגוני , הובילו לבניית התחום תוך התמקדות על מספר תכנים ודגשים:

  • עיצוב תכניות אסטרטגיות של Organization Capabilities Planning לאזור או לאתרים לוקאליים בצמיחה (כמו רוסיה) באמצעות קבוצות משימה, שהוקמו והורכבו משותפים עסקיים ונציגי משאבי אנוש. התמיכה המקצועית שניתנה כללה : הדרכה מקצועית , ניהול הצוותים והפרויקטים , אבחון ארגוני, לווי תכניות שינוי , הנחיית תהליכים קבוצתיים במפגשים פנים מול פנים או וירטואליים, תמיכה וייעוץ שוטפים באמצעי תקשורת וירטואליים; ניהול ממשקים באזור ועם מטה התאגיד, חברות בפורומים במטה התאגיד והשפעה על עיצוב יוזמות ועל קבלת אישורים , משאבים וגיבוי לתכניות.
  • ייעוץ ארגוני לצוותי הנהלה עסקיים, כולל אבחון ופיתוח צוותי ניהול ויחידות . השרות ניתן בעיקר למדינות שחסרו יכולת תמיכה מקומית ונחשבו קריטיות להצלחה עסקית של התאגיד.
  • יעוץ ארגוני פנימי למשאבי אנוש כולל : יעוץ ארגוני לצוות הנהלת משאבי אנוש האזורי הווירטואלי; אבחון והתערבויות לפיתוח ארגוני של ארגון משאבי אנוש האזורי ; מתן תמיכה, לווי , בנייה ופיתוח של צוותי משאבי אנוש לוקאליים חדשים או יחידות שונות.
  • פיתוח כישורים ויכולות של ייעוץ פנים ארגוני בקרב HRBPs , במגמה להעצים יכולת מקומית לספק שרותי ייעוץ ארגוני . זה כלל: עיצוב התערבויות , מתן סופרוויז'ן ומודלינג. 

סוף דבר:

בשל צמיחה עסקית מואצת במז' אירופה ושיקולים נוספים, הוחלט במטה התאגיד, כי התמיכה האזורית של משאבי אנוש באירופה תפוצל. המודל שתואר שוכפל למערב ומזרח אירופה. 

תובנות ומסקנות:

המורכבות והפיזור הגיאוגרפי חייבו מציאת איזון בין שיקולים שונים בבניית התחום. שיקולי תוכן, מקצועיות ויעילות השפיעו לגבי מה נכון , ראוי ואפשרי לבצוע ברמה מקומית/אזורית או גלובלית, מה המקום של גופי מטה וגופי קו בעיצוב והטמעת תכניות ותהליכים שונים , כיצד משלבים ומגשרים בין המשותף והמבחין , כיצד לתת מענה לצרכי פיתוח ארגוני מקומיים ייחודיים מעבר למענה לצרכים משותפים לאזור או ליחידות עסקיות וכיצד לתמוך באופן אפקטיבי תחת אילוצי הפיזור הגיאוגרפי והוירטואליות.

שימוש בניסיון מקצועי קודם , הכרות ארגונית ורישות, הפעלת גמישות ויצירתיות במציאת דרכים למתן תמיכה מקצועית בתנאים וירטואליים , שותפות עם אנשים מהעסק וממשאבי אנוש והעצמה של אנשי משאבי אנוש המקומיים , היו המפתחות להצלחה.

 

קישורים רלבנטים באתר:

 

 

 

 

 

 

 

יכול לעניין..

גלוקליזציה ארגונית – מבט דיאלקטי

מאת: דר' עמיחי זילברמן – תכנית MA ייעוץ ופיתוח ארגוני החוג למדעי ההתנהגות – המסלול …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *