נסיך, נסיכה ועוד נסיך

rtf8372342765_215931141

ניר צור, בן אדם. מאמן ומנחה תהליכי לימוד, צמיחה והתפתחות ארגוניים.  מתודה מחשבים בע"מ.

המירוץ אחר ליבה של הנסיכה

לפני שנים רבות, בארץ רחוקה, חיה בנחת הנסיכה "שביעות רצון לקוח". הנסיכה הייתה יפת תואר וחוזרה על ידי כל באי הממלכה. שמועות על יופיה המדהים יצאו למרחוק, ולא היה איש אשר לא חשק לשאת אותה לאישה ביום אשר תגיע לפרקה. בדיוק ביום ההוא, הוזמנו לארמון כל המחזרים הרבים לנסות ולזכות בידה הענוגה. יחד עם כולם הופיעו בארמון שני נסיכים, בחורים יפי תואר, שלא דבק בהם רבב. שם האחד "אפקטיבי" לבית פורסייט, ושם השני "יעיל" לבית פאליסר. המלך ומלכתו חשבו שאחד מן השניים עשוי להיות מתאים לשאת את בתם, ומן הראוי הוא לבחון טיבם של השניים ומידת התאמתם להנהיג את הממלכה בעתיד. שני הנסיכים הוזמנו להתארח בארמון באותו סוף שבוע. הורי הנסיכה הוקסמו משני הנסיכים והתחבטו קשות מי מבין השניים מתאים יותר לשאת את בתם. לאחר שנועצו עם יועציהם ובתם, החליטו לערוך מבחן לשני הנסיכים. הם כלאו את בתם בראש המגדל הגבוה והמבודד ביותר בקצה חצר הארמון, ציידו אותה במזון לשבעה ימים ותיגברו את ההגנה על אותו חלק בארמון. המלך קרא אליו את שני הנסיכים ואמר להם: "רבותי, שניכם הוכחתם לנו שאתם מועמדים ראויים לשאת את בתנו. יחד עם זאת, חתננו המיועד יהא עליו להיות מסוגל להנהיג ממלכה שלמה, ולשם כך נדרשות תכונות חשובות נוספות. כלאנו את בתנו בראש המגדל הגבוה שבחצר הארמון וברשותה מזון לשבעה ימים בלבד. הראשון מביניכם שיצליח להצילה, יזכה בידה". המלך הדגיש בפני הנסיכים שמבצע ההצלה אינו פשוט כפי שהוא נראה. "לכל אחד מכם כניסה נפרדת למגדל, ומעבר משלו לחדרים העליונים. עשר קומות יש במגדל, ובכל קומה ניצב שומר המחכה להרגכם. מיטב לוחמי הממלכה ממתינים לכם – אבירים, ענקים, טובי המכשפים. בחדר האחרון לפני חדרה של הנסיכה יושב דרקון אכזר ורעב מאוד".

"אפקטיבי" ו"יעיל" קיבלו פיק ברכיים כאשר שמעו את פרטי המשימה אך התעשתו מהר. הנסיך "יעיל" קם ואמר: "אין בעיה. אני רץ מייד להצילה". הנסיך "אפקטיבי" רצה גם הוא לומר את אותם הדברים אך שתק לאור העובדה ש"יעיל" הקדים אותו. המלכה ציידה את שניהם בכלי נשק אחדים ובצידה לשבעה ימים. נשקה לשניהם על המצח ואיחלה להם הצלחה בביצוע המשימה.

הנסיך "יעיל" אינו מבזבז אף רגע

הנסיך "יעיל" עזב את החדר כרוח הסערה והחל לתכנן את המבצע המורכב. לא היה לו הרבה זמן לבזבז. מכיוון שהיה חכם ונועז, החל להתרוצץ סביב המגדל על מנת לאסוף מידע. יום שלם התהלך ובחן את היקף המגדל, עובי הדלת הראשונה, את סוגי המנעולים ומספר החלונות, מספר הזקיפים על המגדל, עובי הצמחייה שבחוץ ועוד פרטים רבים נוספים שנראו לו חשובים להצלחת המבצע. "יעיל" לא היה מוכן לקחת שום סיכון. הוא היה חייב לדעת הכול על מנת להיות מוכן לכל הפתעה שיפגוש בדרך. עם תום ההכנות המרובות, פרץ במהלומות גרזן את הדלת לקומה הראשונה ונכנס פנימה אל החלל החשוך. תוך כדי ניהול קרבות קשים ומרים, התקדם "יעיל" ועלה במהירות מקומה לקומה במגדל. לאחר שגבר על יריביו הקפיד לסרוק כל קומה ולטהר אותה ממלכודות ומהפרעות מיותרות. לאחר מכן היה נח מעט, ואוסף נתונים לקראת הקרב הבא. עברו שישה ימים מאז לקח על עצמו את המשימה. "יעיל" היה מותש ופצוע אך רוחו עדיין איתנה. הוא אמר לעצמו שוב ושוב שהוא חייב להגיע אל הנסיכה ראשון. מאחר והזמן אץ לו, אסף את כוחותיו האחרונים והמשיך הלאה אל היעד הנכסף. בסוף היום השביעי, לאחר שנלחם בגבורה בדרקון האכזר והצליח להכניעו, ניצב בגוף שבור מול הדלת שהובילה אל חדרה של הנסיכה. "הנה באתי להושיעך, נסיכתי", קרא, אולם קולו העייף כמעט ולא נשמע. בידיים רועדות הוא הלם במנעול הכבד ובשרשראות הדלת עד שנשברו. הוא הזדחל לאיטו מבעד להריסות פנימה, המום מכל מה שעבר, מתקשה להאמין שהנה הוא כאן, שאכן הצליח לפרוץ אל ראש המגדל. אט-אט, פצוע וכואב, הגיע למרכז החדר, נשכב ובהה בתקרה. אושר גדול עטף אותו – הוא הצליח להיכנס ראשון לחדר. בשל עוצמת הרגשות לא שם לב לעובדה שהחדר היה ריק מאדם.

הנסיך "אפקטיבי" נמצא על סף ייאוש מוחלט

לאחר שהמלך תיאר את המשימה, "אפקטיבי" יצא מן הארמון מוטרד מאוד. "אני לא יודע איך להתחיל לפרוץ לקומה הראשונה", חשב לעצמו "אפקטיבי". וגם לו ידעתי כיצד, הרי יש קומה שנייה ושלישית ורביעית… בכל חדר מחכה לי שומר אימתני המכיר את החדר יותר טוב ממני… בוודאי נטמנו כבר מלכודות לכבודי. מעבר לכך, הנסיך "יעיל" מהיר ממני, קרוב לודאי שיקדים אותי במסע לקומות העליונות…". המשימה נראתה לו כמעט בלתי אפשרית והוא היה קרוב לייאוש מוחלט. לאחר שנרגע מעט, התיישב מתחת לאחד העצים בחצר והחל לחשוב על המשימה שקיבל. "מהי המטרה שלי ומהן הפעילויות שעלי לבצע על מנת להשיג את המטרה הזאת", שאל את עצמו וניסה לנסח את שחשב על פיסת נייר שמצא. בתחילה ציין שכדאי להבקיע את דלת הקומה הראשונה על פני טיפוס על המגדל מבחוץ, מאחר וחיצי הזקיפים עלולים לפגוע בו. "אך מהי, למעשה, המטרה של הפעולה הזאת"? שאל את עצמו. "כמובן, התשובה ברורה: להיכנס לקומה הראשונה". כך המשיך ועלה במחשבותיו מקומה לקומה ובין חדרי המגדל. לאחר דקות ארוכות, הובילוהו מחשבותיו אל תוך החדר האחרון בו שכן הדרקון האכזר. "אפקטיבי" לא עצר לרגע על מנת להעריך את איכות הפתרונות שהגדיר כדי להשיג את מטרותיו, ולא נתן דעתו לכך שחלק מהפתרונות שהגדיר היו בעייתיים מאוד. כאשר החל בתהליך החשיבה כיצד יבקיע את הדלת האחרונה בדרך לנסיכה, הגיע להבנה פורצת הדרך, שמטרתו היא לחלץ את הנסיכה מהחדר, להצילה ולזכות בידה.  "זו המטרה האמיתית, הנכונה, שלמענה אני עושה את כל שאר הדברים. המטרה שלי אינה להגיע לראש המגדל, אלא לחלץ את הנסיכה מחדרה". "אך כיצד ניתן לעשות זאת?" שאל עצמו הנסיך "אפקטיבי". שוב ניסה לאמץ את מוחו והעלה על הנייר את המידע הבא:

המטרה: לחלץ את הנסיכה מחדרה

פעולות אפשריות להשגת המטרה הן: 1. לשאת את הנסיכה על כפיים דרך המגדל (לצורך כך יש להתגבר על כל המכשולים בדרך).

  1. לקפוץ עם הנסיכה דרך החלון (השאלה היא כיצד מגיעים למעלה ואיך קופצים).
  2. לגרום לנסיכה לצאת לבד מהחדר!

הנסיך "אפקטיבי" שמח מאוד שהגיע לשלב החשיבה הזה והרגיש כי התעלה על עצמו. אפשרויות 1 ו – 2 נראו לו סבוכות מידי וכמעט בלתי אפשריות, אולם אם יצליח לגרום לנסיכה לצאת לבדה מהחדר ולרדת אליו…

אם למשל…יכתוב לה מכתב אהבה וישכנע אותה לקפוץ דרך החלון… לא רק שיצליח להצילה. הצלחה זו תשרת את מטרתו הגדולה יותר – לרכוש את ליבה ולשאתה לאשה. וכך היה. עוד באותו הערב ירה הנסיך "אפקטיבי" חץ היישר אל תוך חדרה של הנסיכה "שביעות רצון לקוח" – ועליו מכתב אהבה.

בלילה, בעוד הנסיך "יעיל" נאבק בשומר הראשון וקול הלמות החרבות בוקע מבפנים, קולו הענוג של "אפקטיבי" עטף את המגדל בלטיפה רכה, היה זה שיר האהבה ששר לבחירת ליבו. למחרת נענתה הנסיכה לחיזוריו, וכבר עמדה בחלון וציפתה לשירתו. ביום השלישי החליפו מכתבים זה עם זו – ודיברו על הקמת משפחה, על חיים משותפים ועל אהבה. באותו יום גם בנה "אפקטיבי" הר של עלים ועשבים מתחת לחלונה של נסיכתו,  "שביעות רצון לקוח". ביום הרביעי התחנן "אפקטיבי" לפני הנסיכה שתקפוץ – אחרת לא יוכלו להתחתן. ביום החמישי התגברה הנסיכה על פחדיה, קפצה מהחלון ונחתה בלא פגע על הר העלים והעשבים הרכים. שבוע לאחר מכן התחתנו השניים, וחיו באושר עד קץ כל הימים.       

סיכום

האם אתם נוהגים ל"עצור מידי פעם את העגלה", לפתוח מצפן ולשאול את עצמכם מהן מטרותיו של הארגון שלכם? הרי זה אך טבעי שהמטרות הללו נשכחות לעיתים קרובות, כחלק מהדינאמיות הארגונית והעומס השוטף. האם אתם שואלים את עצמכם מידי פעם, עד כמה הפעילויות השוטפות שלכם תורמות ערך מוסף למטרות הארגון שלכם? גם כאן הדינאמיות עלולה ליצור מצב שפעילויות שהיו חיוניות בעבר כבר אינן נחוצות יותר. לעיתים קרובות אני שומע ויכוחי מסדרון הנוגעים בשאלה, האם הארגון צריך להיות, בראש ובראשונה, יעיל[1], או שעליו להיות קודם כל אפקטיבי?[2]

באיור 1, להלן, מוצגת מטריצת מספרים אנלוגית לארגון לא יעיל. חוסר היעילות הארגונית בא לידי ביטוי בשטח הלא מנוצל, שנמצא בפינה הימנית-תחתונה של המטריצה.

באיור 2 מוצגת מטריצת מספרים אנלוגית לארגון יעיל במיוחד מאחר ואין בזבוז של שטח (מספרי המטריצה מכסים את כל שטח המטריצה).

שינויים ארגונים הם צורך חיוני לקיום כל עסק בשוק התחרותי כיום. מה יקרה לדעתכם לארגון שמתואר על ידי איור 2? האם ארגון כזה מסוגל להתאים את עצמו לתנאי השוק המשתנים? נראה שהארגון יעיל עד כדי כך שאינו יכול לשנות את צורתו. מנגד, הארגון שמתואר על ידי איור 1 מסוגל לשנות עצמו על מנת להתאים לתנאי השוק המשתנים. השטח הלא מנוצל באיור 1 מתאר את "מרווח הנשימה הארגוני" (Slack) שכה נחוץ לארגון על מנת להתאים את עצמו בכל נקודת זמן לצרכים המשתנים של לקוחותיו. למרות שיש הנוטים לחשוב שאפקטיביות ויעילות יכולים לחיות בהרמוניה מלאה, נדרשת יד אומן עדינה לשילוב בין השניים. ארגונים שיודעים לעשות זאת היטב הם בדרך כלל הארגונים המצליחים.

ביבליוגרפיה

  1. ד"ר נ. קמינקא וא. קמינקא, מה המטרה שלך? השימוש ב"חשיבה פורצת דרך" בחיי יום-יום. הוצאת ידיעות אחרונות – ספרי חמד.
  2. Tom DeMarco, Slack, Getting Past Burnout, Busywork and the Myth of Total Efficiency, Broadway Books, New York, 2002.

[1] יעילות – כושר לעשות את הפעילויות נכון (ללא בזבוז).

[2] אפקטיביות – כושר לעשות את הדבר הנכון, מה שמשיג את המטרה העיקרית שלנו שהיא שביעות רצון הלקוח.

 

קישורים רלבנטים באתר:

 

 

 

 

 

 

 

יכול לעניין..

ניהול שינויים אפקטיבי עם מתודולוגית Agile

 מאת: עדה מרקמן *     בעולם העסקי של היום שינוי הוא הדבר ה'קבוע' היחיד …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *