מחשוב ענן – מזווית של Lean-IT

 מאת: עדה מרקמן *  rtf6777951896_424032043

 

מחשוב ענן הופיע בשמי עולם המחשוב ומאיים 'להפריע' לארגוני IT מסורתיים ולהרגלי העבודה המוכחים שלהם, פרי ניסיון וידע של שנים, שנראו עד לאחרונה בלתי מעורערים.

במאמר זה, נבחן, מנקודת מבט של Lean-IT , מה משמעותן של האפשרויות החדשות שמביא עימו מחשוב ענן לעתידם של ארגוני IT והצעת הערך שלהן ל-Business.

חברות רבות ובתוכן Google   , Microsoft ו- Amazon משקיעות הון עתק במרכזי מחשוב ענקיים גלובליים, על מנת לספק  IaaS  (Infrastructure as a Service), ולהזיז הרבה מהפונקציות של תפעול ה- IT  ממודל של השקעה למודל המבוסס צריכה. אלה הם לא פחות ממפעלים המספקים שירותי מחשוב בהיקפים ענקיים עם יתרון ממשי לגודל: מחירים נמוכים, (בסדרי גודל לעומת מה שיכול ארגון לספק לעצמו) , עם וירטואליזציה, יתירותRedundancy) Fault Tolerance), אוטומציה המבטיחה שרידות וניהול במינימום מגע יד אדם.

מעבר לכך, Microsoft, Google  , Amazon  , SalesForce  , SAP, Oracle  ואחרות מספקות SaaS – (Software as a Service)  יישומים עסקיים, מודולים ופלטפורמות זמינים לשימוש או לשילוב יישומים אחרים, תוך שימוש ב-SOA (Service Oriented Architecture) –, על מנת לספק חלקי תוכנה סטנדרטיים דרך האינטרנט, בעלויות ניהול, שינוי והתאמה נמוכות.

תנועה זו משקפת את המעבר ההדרגתי ממוצרים שתוכננו ונתפרו במיוחד עבור לקוח, למוצרים סטנדרטיים שניתן להתאימם במאמץ סביר, כך שיספקו חלק ניכר מדרישות הלקוח.

למרבית החברות ייקח שנים לשנות את אסטרטגיית ה-IT שלהם לכיוון זה ומחשוב ענן לא יתאים לכל סיטואציה. למעשה הוא עלול לעורר לא מעט שאלות כגון אבטחת מידע ו-Compliance, יותר מאשר אי פעם בעבר. אלא שעלויות נמוכות צפויות לעודד ארגונים להעביר יותר ויותר חלקים מהמחשוב שלהם אל מחשוב ענן ואל מודל צריכת שירות, פנימי או חיצוני. כניסת מחשוב הענן לא תבטל את הצורך בארגון IT, אך אנו צופים שתפקידי ה-IT וגישתם להבאת ערך ל-Business ישתנו באופן דרמטי.  

בטווח הקצר אנו צופים שארגוני IT ישקיעו בשיפורים ובסטנדרטיזציה של תשתיותיהם והשירותים הנלווים, ישפרו את יציבות התשתית ואת רמת השירות וינסו להקטין עלויות תפעול. לאורך זמן, כאשר ארגונים יעבירו יותר ויותר חלקים מתשתיותיהם ומסביבת היישומים שלהם לענן, המעבר הזה ייצור לחץ תחרותי על ארגונים אחרים לעבור לענן גם כן.

אימוץ של מחשוב ענן ברמה כזו או אחרת יגרום לשינוי במבנה מחלקת התשתיות בארגון , אבל לדעתנו, אין ספק שהוא לא ייתר את הצורך במשאבים פנימיים מקצועיים ומיומנים. למרות ששירותים רבים יסופקו מבחוץ – הקישור והממשקים עם ה-Business  עדיין יצטרכו להיות מנוהלים ברמה גבוהה של ידע ומיומנות.

 

אנו צופים שיהיה שינוי חיובי נוסף וחשוב ביותר, בתחום ההשקעה של ארגון ה-IT בשיפור תהליכים עסקיים.  על פי המאמרThe Tech Jobs That the Cloud Will Eliminate” אשר פורסם ב-Computerworld, מקצוע ה-IT  יעבור בהדרגה מעיסוק מרכזי בידע טכנולוגי פרטני אל עבר החלק העסקי בארגון. הענן מאיץ את התהליך הזה של התמחות בתהליכים עסקיים,  ושל טכנולוגיה שמתחברת אל ה-Business  וזהו תהליך משמעותי ביותר.

בספרו מעורר המחלוקת “Does IT Matter ? Information Technology and the Corrosion of Competitive Advantage”, ניקולאס קאר טוען שעקב הסטנדרטיזציה והקומודיטיזציה של משאבי מחשוב, יקרה למחשוב מה שקרה במעבר מייצור חשמל מקומי לייצור חשמל מרכזי בסוף המאה ה-19. לדעתו מחשוב יחדל להיות מקור ליתרון תחרותי, כיון שהוא יהיה זמין לכל ובמחירים נמוכים.

בעוד שקאר טוען טיעונים משמעותיים ומדויקים רבים, אנו חולקים על מסקנתו הסופית וזאת מסיבה פשוטה: העלויות הנמוכות והנגישות למשאב, אינם מבטיחים בהכרח שכולם יצרכו אותו במידה שווה של תבונה ויפיקו ממנו אותה תועלת. למעשה יתכן מאוד שעלויות נמוכות של משאבים ושירותים, יעודדו חברות להחליט החלטות שגויות שיובילו לניצול לא יעיל של יכולות IT, וייצרו מורכבויות מיותרות יותר מאי פעם בעבר לדוגמא: כפילות נתונים, ממשקים מורכבים, תיחום לא הגיוני בין מערכות, בחירת פתרונות לא מתאימים וכל אותן החלטות שמלוות ארגונים שאינם בענן.

בעוד שהענן יכול לשנות את מבנה ההוצאות של שירותי ה-IT , היתרון התחרותי יהיה בידיהם של הארגונים שידעו לבחור בשירותים הנכונים ולנצל אותם בתבונה לתמיכה ב-Business  שלהם.  והמפתח לכך… מנהיגות IT התומכת בשיפור מתמיד ובחדשנות בתהליכים עסקיים – Lean IT.

 

 

* עדה מרקמן, מנכ"ל חברת BDA – Projects המתמחה בלווי, ייעוץ וביצוע פרויקטים הכוללים סינרגיה בין עולם המחשוב, תהליכים עסקיים והטמעתם על ידי המשתמשים. החברה מתבססת על מספר מתודולוגיות עבודה , ביניהם Lean IT, Agile, Scrum®  Lean, על מנת לאפשר לארגונים להיערך בצורה מיטבית לאתגרים מולם הם ניצבים. לעדה ניסיון רב שנים בעולמות תוכן מגוונים כגון – ביטוח, תעשייה, שירותים ומסחר.

BDA הינה שותפה עסקית של HP בישראל, המספקת פתרונות ניהול פרויקטים במודל Agile לרבות יישום פתרון HP-PPM.

 

לפניות לעדה מרקמן:

ada@bda-projects.co.il

 

 

קישורים רלבנטים באתר:

 

יכול לעניין..

חברת MADSEC בתנופת גידול – הכפילה את מצבת העובדים והקימה חדר סייבר מתקדם

חברת MadSec, המתמחה בתחום אבטחת המידע בישראל, נמצאת במגמת התרחבות. בשל העלייה המשמעותית

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *