מה בין הצלחת חברה לבין האינטליגנציה הרגשית של המנהל

תקציר מתוך "משאבים", גיליון 148, 10 בפברואר 1999

 

קיים מתאם גבוה מאד בין הצלחת חברה לבין רמת האינטליגנציה הרגשית של מנהל החברה, כך עולה מספרו החדש של מפתח גישת האינטליגנציה הרגשית, דניאל גולמן

Working With Emotional Intelligence שיצא לאור בארה"ב באוקטובר האחרון ועדיין לא תורגם לעברית.

הפסיכולוגית עפרה פינברג, המתמחה בתחום האינטליגנציה הרגשית, מסבירה כי ניהול בעידן של אי ודאות וקצב מהיר של שינויים סביבתיים וארגוניים, מחייב קיום ופיתוח מודעות רגשית של מנהלים ושל הסובבים אותם, ושימוש מושכל ברגשות לטובת הצלחה ארגונית ואישית.כלומר מודעות לעולם הרגשי שלהם, שהינו המרכיב הבסיסי באינטליגנציה רגשית.

מרכיב זה כולל בתוכו יכולת קבלת החלטות גם מתוך אינטואיציות, דמיון, יצירתיות ואלתור במצבים משתנים. "לא להישען על כל מיני הבנות ותובנות שהיו לך בעבר, לא להיאחז בדברים מוכרים והרגלים ישנים, אלא להיות מסוגל לקרוא מהר מאד מצבים, לראות איך זה מהדהד לך בפנים, ולקבל החלטה בהתאם. זה נכון לגבי דרגים שונים בארגון, ובתפקידי ניהול זה קריטי", אומרת פינברג.

רבים מדברים היום על אינטליגנציה רגשית, היא סוברת, אך במרבית הארגונים אין התייחסות ופעילות ממשית בתחום זה. מרכיב בסיסי נוסף באינטליגנציה רגשית הוא יכולת אמפתית – היכולת "לקרוא" את צורכיהם ותחושותיהם של העובדים בארגון, המאפשרת למנהל להשפיע עליהם ולהניע אותם טוב יותר, ולהניע ארגון שלם קדימה. "אלה הכישורים הבסיסיים הנדרשים היום, והרבה יותר מיכולות קוגניטיביות".

פופולריות וחשיבות האינטליגנציה הרגשית, גוברת והולכת בעידן הנוכחי בשל אי יציבות ואי ודאות, ותחרותיות חסרת תקדים. בעולם כזה יש כמיהה גדולה יותר לעולם ערכי ואנושי יותר. אפשר לראות זאת גם בנאמר במודעות הדרושים בהיי טק, למשל, "מקום עבודה שהוא כמו בית, חברים שהם כמו משפחה" כלומר יותר ויותר התייחסות לצד האנושי במקום העבודה. ציפייה למקום עבודה שייתן לך עוגן והתייחסות אנושית לצרכים שלך כבן אדם, לא רק להתפתחות מקצועית. האינטליגנציה רגשית עוסקת ביכולת המנהל ואחרים בארגון לחבר את עולם הרגש לכל תהליכי החשיבה וקבלת ההחלטות".

פינברג ואנשי מקצוע נוספים עוסקים באחרונה ביצירת כלים חדשים למדידה והערכה של אינטליגנציה רגשית. ביניהם, כלים למיון עובדים, התאמתם והשמתם לתפקידים, בהתאם לאינטליגנציה הרגשית הנדרשת מהתפקידים השונים. בנוסף הם מפתחים תוכניות ומערכי הכשרה לשיפור ופיתוח אינטליגנציה רגשית בארגונים, תוך ליווי מנהלים ובעלי תפקידים במהלך העבודה בארגון.

 

קישורים נוספים שנמצאו בידי מנהיגים ברשת: 

Working With Emotional Intelligence

מתוך: http://www.oxfordbooks.com/

 

 קישורים רלבנטים באתר:

מנהיגים ברשת

www.leadersnet.co.il

leaders@leadersnet.co.il

© כל הזכויות שמורות ל"מנהיגים ברשת" יולי 2002. החומר מותר לשימוש אישי בלבד. אין לעשות בחומר שימוש מסחרי/עסקי ו/או להפיצו בכל דרך שהיא (להוציא באמצעות יצירת קישור למאמר ספציפי  ולעמוד הבית במקביל) מבלי לקבל רשות מפורשת בכתב מהנהלת האתר

 

יכול לעניין..

המנהל כחונך – העצמה בעידן שינוי ומשבר

   פיתוח תפישת המנהל כחונך ומפתח         מאת: נורית רוזוליו – בן-המוזג …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *