יצירתיות כתנאי להתחדשות ארגונית

rtf9236829459_193008249

מאת: פרופ' חנה אופק *

המוח ממסד ומשתמש בדפוסים רוטיניים. לכן, יצירתיות אינה תהליך טבעי והיא אף מנוגדת לתהליך הרגיל של המוח. יש כאלה, החושבים שיצירתיות מתרחשת רק במסגרת סיעור מוחות. יש כאלה, המאמינים שיצירתיות היא לא בשבילם – אלא בעבור אומנים, מעצבים וממציאים. אך חשיבה יוצרת אינה מוגבלת לאנשים מסוימים או למצבים מסוימים והיכולת להשתמש בחשיבה יוצרת צריכה להיות חלק מיכולת החשיבה של כל עובד ומנהל. יצירתיות בארגון היא תנאי הכרחי להישרדותו ומהווה חלק מתהליך בלתי פוסק של התחדשות ארגונית. יצירתיות בניהול מחייבת שינוי ארגוני בתהליכי חשיבה ופעולה. היצירתיות היא נכס מופשט של הארגון, ומאחר ומדובר בנכס מופשט לא תמיד מצליחים למצוא את הזמן והמקום עבורו.

ארגונים נתקלים בכשלים, כאשר הם מנסים להפעיל חשיבה יצירתית בארגון. חוסר ביטחון וחשש מביקורת מונעים יצירתיות, וכך גם חוסר סובלנות למצבים של עמימות. קיבעון תפקידי, המתבטא באשליית "הלמידה מניסיון", מחסום ההרגל והדגשה של פעולות פרקטיות, כל אלה אינם מאפשרים לעובדים לחשוב בצורה יצירתית. עובדים, המשתמשים בראייה קצרת טווח של האינטרס המקומי, או ראייה קצרת טווח הנובעת מתחרותיות והיעדר שיתוף פעולה נכשלים בראיית הדברים בצורה אחרת היכולה להוביל לראייה יצירתית. ארגונים, המתנהלים באמצעות בירוקרטיה סבוכה ו"כבדה" ומדגישים את ההיררכיה והמבנה הארגוני ייכשלו בפיתוח של חשיבה יצירתית בקרב העובדים.

מהו ארגון יצירתי

ארגון יצירתי הוא ארגון שתופס את הלמידה כערך בפני עצמו ומגלה גמישות מחשבתית. ארגון כזה מעודד ספקות המונעות קיבעון מחשבתי בקרב העובדים ומגלה פתיחות לדעות של כל העובדים ללא קשר לסטטוס שלהם בארגון. ארגון יצירתי אינו נרתע מקונפליקטים בונים המעוררים ויכוח ומחשבה. מדובר בארגונים שמתמקדים בתהליכים ופחות בתוצאות.

כיצד מעודדים יצירתיות ויזמות בארגון

כל ארגון צריך למצוא את הדרכים לפתח מנגנונים לעידוד יצירתיות ויזמות פנים ארגונית. מדיניות תגמול ותמרוץ היא כלי נפוץ לעודד ביצועים וניתן להשתמש בו גם במטרה לעודד חשיבה יצירתית שמובילה לביצוע. היצירתיות והיזמות צריכות להיות מוטמעות בתרבות הארגונית ובאקלים הארגוני בדרך של נורמות ויצירת אווירה כוללת של יצירתיות המטפחת יוזמות וחדשנות במישור הלא פורמלי.

גמישות ארגונית מבנית וניהולית תומכת ביצירתיות. יצירתיות נוצרת מגיבוש צוותי חשיבה חוצי מחלקות ורב תחומיים (אינטרדיסציפלינריים). כך גם הגדרות תפקיד גמישות מאפשרות מרחב פעולה וקבלת החלטות, המעניקים לעובד חופש יצירה ויוזמה. ארגון צריך לעודד יצירתיות באמצעות הדרכה והכשרה בתחומים רלבנטיים לצד תחומים מעולמות תוכן רחוקים יותר.

בנייה מתמדת של תשתיות ידע וחדשנות מהווה תנאי חשוב ליצירתיות ויזמות. למידה נעשית תמיד על ידי העובד בארגון והיא הופכת ל"למידה ארגונית", כאשר תוצאות הלמידה האישית הופכות לנחלת הארגון. למידה כוללת את ההמרה של הידע ויישומו. ארגון מתחדש הוא ארגון, שאנשי המקצוע שלו אינם חדלים להתעדכן בידע מקצועי. הלמידה היא פיתוח הידע, ולא פחות חשוב מכך- מיסודו. 

מנגנונים המשרתים יצירתיות בארגון:

–  מערכות איסוף מידע

–  סינון ותיעוד ידע ארגוני מצטבר

–  זיכרון ארגוני– מיסוד ידע

–  בניית מסגרות לעיון ולניתוח שיטתיים של מידע

–  מערכת של הפקת לקחים מכל אירוע או פעילות

–  תהליכים שיטתיים להפצת מידע וידע בארגון

–  מערכת להטמעה וליישום המידע והידע לשיפור תהליכים 

האם הארגון נחשב ליצירתי

ניתן לאבחן את תשתית החדשנות והיצירתיות בארגון באמצעות מספר שאלות מפתח:

–  האם יש קשב מופנה כלפי הסביבה החיצונית?

–  האם הארגון מקיים Benchmarking, למידת עמיתים, שותפים ולמידת מתחרים?

–  האם יש מבנה תרבותי המאפשר העברה תוך ארגונית של ידע?

–  כיצד מתרגמים את הידע לעשייה?

–  האם יש הדרכה המאפשרת שימור תחרותיות באמצעות עובדים?

–  האם יש שימוש במערכות מידע לקבלת המידע הנכון בזמן הנכון ובמקום הנכון?

–  האם אוגרים את המידע המצטבר וכיצד מנהלים אותו?

–  האם הארגון יודע להגדיר את תחומי המומחיות שלו?

–  האם יצירתיות הינה ערך בארגון?

–  האם ההנהלה משקיעה ומקצה משאבים לעידוד יצירתיות?

–  מי הוא בעל התפקיד המופקד על ניהול ועידוד יצירתיות?

 

* פרופ' חנה אופק – מנכ"ל מכון אופק לניהול העוסק בייעוץ ארגוני.

 

 קישורים רלבנטים באתר:

מנהיגים ברשת

www.leadersnet.co.il

leaders@leadersnet.co.il

© כל הזכויות שמורות ל"מנהיגים ברשת" מאי 2008. החומר מותר לשימוש אישי בלבד. אין לעשות בחומר שימוש מסחרי/עסקי ו/או להפיצו בכל דרך שהיא (להוציא באמצעות יצירת קישור למאמר ספציפי  ולעמוד הבית במקביל) מבלי לקבל רשות מפורשת בכתב מהנהלת האתר

 

יכול לעניין..

INNORATE: שיטה חדשנית למדידת… החדשנות בארגון

מאת: דר' חיים מלמד*   נושא החדשנות – הארגונית והעסקית הפך בשנים האחרונות לתחום מרכזי …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *