גישת "עוגנים" לפיתוח עובדים

הרחבה לכתבת משאבים, גיליון 190, 14 בדצמבר 1999

 

בפרדיגמה הישנה של יחסי עובד-מעביד המעביד הוא מעין פטרון, המבטיח לעובד כי תמורת נאמנותו וכישוריו ימלא הארגון את כל מחסורו. "אך כיום, כשקצב השינויים מהיר ובלתי צפוי כמעט בכל תחומי החיים", אומרת היועצת הארגונית טובה אורבוך, ארגון לא יכול לממש את ההבטחה, ואדם, בשלב מתקדם יחסית בחייו, עשוי להתחרט על שלא השקיע די בפיתוח עצמו, בהתפתחותו הרוחנית, בילדיו ועוד."

"כבני אדם וכעובדים", מסבירה אורבוך, "אנחנו שוכחים כי הלקוח הכי ותיק ונאמן שלנו הוא אנחנו עצמנו, משפחתנו וחברינו, ואם לא משקיעים ב'מחקר ופיתוח' של עצמנו – כלומר ברוח, ברווח, וברווחה של עצמנו, נעמוד בשלב זה, או אחר בחיינו בפני שוקת שבורה".

טובה אורבוך והיועץ הארגוני אבנר הרמתי מחברת "תמורות", בשיתוף אנשי מקצוע אחרים, מפתחים מרקם פעילויות להפעלה בארגונים, ששמו "עוגנים", המתמקד בפיתוח וטיפוח העובד בארגון כ"מרכז רוח, רווח ורווחה". לפי גישת "עוגנים", יחסי מעביד לעובד היא כמו ברית בין שני ארגונים. גם לארגון הקטן, ליחיד, רצונות וצרכים עצמאיים, שצריך לכבד.

"האתגר האמיתי הוא פיתוח עצמי של עובד לכיוון של איזון, חיוניות ושמחת חיים, שיש בהם משמעות", אומרת אורבוך.

הדרך לפיתוח עצמי ולאיזון עוברת דרך שבעה "שערים": גוף, רגש, רוח, נפש, שכל לוגי, חשיבה סמלית וחושים. טיפוח ה"שערים" משפר את היכולת להתמודד עם שינויים בחיים האישיים ובחיי העבודה, לנצל את הידע הארגוני, הקבוצתי והאישי, את היכולת לאסוף ולמיין נתונים רלבנטיים, לדעת להקשיב לאינטואיציה וכו'.

"עוגנים" מגבשת "מרכז כושר נפשי", שיפעל בארגון וימלא שלוש פונקציות: שלושה ימים בשבוע ישמש כ"חדר כושר נפשי", בהדרכת מאמן כושר נפשי, המתמחה בשילוב בין מדעי ההתנהגות לאחד ה"שערים" ובקיא גם בשערים האחרים ויהיו בו מתקנים ואביזרים שונים, כמו קלטות וידאו ואודיו, מזרונים, אביזרי שחרור גופני ועוד. יומיים בשבוע המרכז יפעל כ"חדר קשר", שייערכו בו סדנאות בתחומים שונים, כמו תזונה, יוגה, טאי צ'י, אינטליגנציה רגשית, שיטת פויירשטיין לפיתוח החשיבה ועוד, "כל מה שמביא לשכלול היכולת הנפשית והגופנית, ולהפגת מתחים".

המרכז גם ישמש כ"חדר מצב ארגוני". כיוון שהוא פתוח כל היום, המרכז ישמש כצומת העצבים של הארגון. "מקום לשיחות, התבוננות, פיתוח מודעות, רפלקציה – השתקפות מצב הרוח הארגוני ולמידה".

ארגון צריך פתיחות כדי להפעיל מרכז כזה באמונה שהוא לא ינוצל לרעה, "מרכז שיתרום לפיתוח עובדים שמחים, יצירתיים, שלמים יותר, בריאים בגוף ובנפש".

 

מנהיגים ברשת
www.leadersnet.co.il
leaders@leadersnet.co.il
© כל הזכויות שמורות ל"מנהיגים ברשת"  יוני 2002. החומר מותר לשימוש אישי בלבד. אין לעשות בחומר שימוש מסחרי/עסקי ו/או להפיצו בכל דרך שהיא (להוציא באמצעות יצירת קישור למאמר ספציפי  ולעמוד הבית במקביל) מבלי לקבל רשות מפורשת בכתב מהנהלת האתר

  

 

 

 

יכול לעניין..

חשיבותה של הכשרת עובדים בנושאי מחשב

הרחבה לכתבת משאבים, 27 בפברואר 2000   ככל שמתפתח הצורך לשימוש במחשבים ומערכות מידע, יותר …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *