אות המעסיק המתקדם

מאת: ד"ר מירה חניק

ביום ד', 25.6.03, הוענקו במעמד נשיא המדינה, אותות לזוכים בפרס "אות המעסיק המתקדם" לקידום נשים בעבודה. הטקס התקיים בבית הנשיא, בנוכחות נשיא המדינה ורעייתו. ארבעה גופים חברו יחדיו לטובת הרעיון של הענקת אות הוקרה למעסיקים משלושה מיגזרים, שהוכיחו במעשיהם כי הם מקדמים נשים לעמדות ניהול בכירות, יוצרים אקלים אירגוני המאפשר לנשים לצמוח ולהתפתח, ומקצים משאבים לפעילויות המיועדות להעצמת נשים וקידמן.

"אות המעסיק המתקדם", מוענק ע"י נציבות שירות המדינה, פורום המנהלות בתעשייה והתאחדות התעשיינים,  ושדולת הנשים בישראל, למעסיקים שעומדים בקריטריונים אלה של העסקת נשים. ועדת "אות המעסיק המתקדם" אומרת כי יעדים אלה חשובים לא רק לנשים, אלא לחברה כולה, משום שמימוש הפוטנציאל של ההון האנושי הגלום בנשים הוא אינטרס לאומי- חברתי שמדינת ישראל אינה יכולה להרשות לעצמה לוותר עליו.

לצורך הענקת האות, הוכרזה תחרות, שבה השתתפו קרוב למאה אירגונים שפנו והגישו נתונים לגבי העסקת עובדים. האותות הוענקו למעסיקים שנתוניהם היו הטובים ביותר בכל אחד משלושה המגזרים השונים. ועדת השיפוט שבדקה את כל הפניות, החליטה להעניק את "אות המעסיק המתקדם" במגזר הציבורי ללשכה המרכזית לסטטיסטיקה, שגילתה מודעות מיוחדת לחקיקה בנושא הייצוג ההולם של הנשים בעבודה וכיוונה את פעילותה ליישום חקיקה זו, בין היתר בחיפוש אקטיבי של מועמדות לתפקידים, בעליה באחוז הנשים שניגשות למכרזים, ובעליה במספר הנשים היוצאות להשתלם בקורסי מנהלים.

אות המעסיק המתקדם במגזר התעשייה והמסחר הוענק לקבוצת "טיב טעם", על אימוץ מדיניות של כבוד ושוויון שאפשרה לנשים להתקדם בארגון. על  גידול משמעותי במספר הנשים בתפקידים בכירים, ועל טיפוח תרבות ארגונית המשקפת מתן הזדמנות שווה לכולם, שבמסגרתה השכילו גם הנשים לממש את עצמן במסגרת הארגון.

במיגזר נוסף –  מגזר השלטון המקומי, הוענק האות לעיריית נס-ציונה. אות המעסיק המצטיין ניתן לעירייה על הפעלת מדיניות ברורה של העדפה מתקנת בכל הקשור לשילובן וקידומן של נשים בארגון, המתאפיינת בתוצאות מובהקות בשטח. נשים ממלאות בעיריית נס-ציונה תפקידים בכירים בעלי השפעה בארגון, וקידומן התאפשר בעקבות הנהגת תנאי עבודה גמישים, הפעלת מעונות, הגמשת שעות העבודה והפנייה של מספר גדול של נשים להדרכה פנים ארגונית.

כמו כן, הוענקו "ציונים לשבח" לשלושה אירגונים נוספים: מפעל "אל-אופ", צבא הגנה לישראל, ועירית חדרה, שגם הם הציגו נתונים מרשימים בחלק מן התחומים שנבדקו.

מבצע "אות המעסיק המתקדם" מתקיים זו השנה החמישית, ולדעת חברי הועדה המובילה, הוא מהווה את אחד השיאים החשובים במאבק לשגת הכרה ומודעות למצבן המיוחד של נשים בעולם העבודה.

הערה מאת הנהלת האתר

לכבוד הענקת אות המעסיק המתקדם מנהיגים ברשת יזם סקר בנושא: תקרת הזכוכית?!

להלן סיכום הסקר:

במשך כחודש התנהל סקר במנהיגים ברשת בנושא שילוב נשים בהנהלת הארגון.

הגולש/ת התבקשו לענות על 5 שאלות קצרות לגבי הארגון שבו הוא מועסק/ת.

השאלון בחן את הפרקטיקה של שויון בין המינים בעולם העבודה.

לסקר השיבו 59 גולשים מתוך אוכלוסיה של למעלה מ4000 משיבים פוטנציאלים.

ממצאי הסקר אינם מעודדים. 47% מהמשיבים טענו כי בהנהלת הארגון שלהם פחות מ10% נשים, לעומתם רק 5% השיבו  שיותר מ60% מהנהלת הארגון היא נשית.

71% (!) מגדירים את הארגון שלהם מובל ע"י גברים, 15% מגדירים את הארגון שלהם שוויוני, ואילו רק 5% מגדירים את הארגון שלהם כמובל ע"י נשים.

ב61% מהארגונים לא נעשות פעולות לקידום נשים. עם זאת, יש גם חדשות טובות: בכמעט חצי מהארגונים יש התחשבות בינונית בשילוב צרכי עבודה ומשפחה, ובעוד 32% יש התחשבות גבוהה!

50% מהמשיבים מדווחים על פערי שכר בין המינים מחצית מהם נובעים מתפקיד בכיר ומחצית שניה כתוצאה ממגדר. רק 22% טענו שאין הבדלי שכר.

לסיכום: נראה שבשלב זה תקרת הזכוכית טרם נפרצה, הסיבות להבדלים בתפקידים ובשכר בין המגדרים מורכבות. הן נטועות עמוק בתרבות ונובעות במידה רבה גם מחלוקת התפקידים בתוך התא המשפחתי, מתנאים סביבתיים וחוקיים ולאו דווקא מתוך כוונות שליליות. מסתבר שלמרות השיח בנושא, תקרת הזכוכית טרם נפרצה.

 

לצפיה בתוצאות הסקר

 

 

קישורים רלבנטים באתר:

מנהיגים ברשת

www.leadersnet.co.il

leaders@leadersnet.co.il

© כל הזכויות שמורות ל"מנהיגים ברשת" מאי 2003. החומר מותר לשימוש אישי בלבד. אין לעשות בחומר שימוש מסחרי/עסקי ו/או להפיצו בכל דרך שהיא (להוציא באמצעות יצירת קישור למאמר ספציפי  ולעמוד הבית במקביל) מבלי לקבל רשות מפורשת בכתב מהנהלת האתר

 

יכול לעניין..

המנהל כחונך – העצמה בעידן שינוי ומשבר

   פיתוח תפישת המנהל כחונך ומפתח         מאת: נורית רוזוליו – בן-המוזג …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *