מאת: נמרוד צח: יועץ עסקי, מאמן מנהלים בכירים
מחקר שבדק 378 חברות בארה"ב שאל :
מדוע אתם מציעים תוכנית Mentoring בחברה שלכם ?
71% דיווחו על שיפור במנהיגות ובכישורי הניהול .
66% דיווחו על צמיחה של מנהיגים חדשים בחברה.
62% דיווחו על הרחבה של מסלולי הקריירה בחברה .
48% דיווחו על שיפור בשימור עובדים.
מתוך 25 החברות הטובות ביותר בארה"ב 76% נעזרו ב -Mentor .
אפילו גאונים צריכים Mentor – כשסיים אלברט איינשטין את לימודיו הוא לא מצא עבודה בתחום שלו והחל לעבוד במשרד הפטנטים השוויצרי. בספרו, הודה איינשטיין למיכאלאנגל'ו בסו (ממשרד הפטנטים) על השיחות איתו, שהפרו את חשיבתו ואפשרו לו לגלות את תורת היחסות.
כמנהל, אתה סבור, כי מעצם העובדה שקיבלת את התפקיד עליך לדעת את ה- כל, לטפל בכל הבעיות בקלות ובמהירות, ובקצרה : להיות "מנהל-על".
המציאות שונה מעט: קבלת התפקיד היא רק תחילתו של מסע טיפוס, קשה מאין כמוהו, כאשר בדרך אתה זקוק למעט הדרכה ותמיכה שיקלו על תחושת הבדידות שבפסגה.
מנטור[1] הינו איש מקצוע מנוסה המשמש כיועץ ומאמן למנהלים בדרכם המתמשכת למיצוי הפוטנציאל האישי והארגוני. המנטור משמש כיועץ הנמצא בצד שלך, אחד שאפשר לסמוך עליו, נאמן, חבר חכם ומנוסה, מהווה מודל לחיקוי, רואה את התמונה הרחבה, אומר לך את האמת, מאזן בין הרגש לשכל, מבין את הפוליטיקה הארגונית, מכניס מוטיבציה והשראה, נותן מרחב בטוח לטעויות, מהווה אי של שפיות בים הסוער, מפרה את חשיבתך ברעיונות ומספק תמיכה ועידוד.
כמה כללי בסיס לקשר שבין המנטור לחניך (Mentee):
פגישה על בסיס קבוע.
קביעה משותפת של מטרות ברורות (קצרות טווח וארוכות טווח) הניתנות למדידה.
המנטור לא פותר בעיות אלא מלמד את החניך "איך לדוג".
המנטור אומר את האמת לחניך.
חברות רבות בארה"ב הבינו את היתרונות שבמנטור המלווה חברי הנהלה ומנהלי משנה.
פותחו תוכניותMentoring פנים ארגוניות, שבהן מנהלים ותיקים ומנוסים חונכים מנהלים צעירים בעלי פוטנציאל לצמיחה.
המומחים מצביעים על שישה צעדים בתהליך הארגוני להצלחת תוכנית מנטורינג:
1.תוכנית המנטורינג היא שחקן מפתח בהשגת המטרות האסטרטגיות של החברה:
החדרת החזון, בניית מורל, פיתוח מנהיגות, פיתוח מסלולי קריירה, בניית צוותים, חיזוק התהליך הלימודי. לדוגמה : במיזוג חברות, תהליך המנטורינג עשוי לזהות ולהעצים כשרונות שיתאימו לתרבות הארגונית החדשה .
2.בניית צוות היגוי שיוביל את התהליך, שבו יהיה ייצוג לכל הרמות בחברה, כולל מנהלי המשנה. הצוות יענה על כמה שאלות: מה המטרה בתוכנית? מהן המטרות קצרות הטווח והמטרות האסטרטגיות? כמה זוגות מנטורים וחניכים ישתתפו בתוכנית? מיהם המועמדים הנכונים ביותר להיות מנטור או להיות חניך בתוכנית?
3.בחירת מנטורים וחניכים – לדוגמה: אם המטרה היא הצמחת מנהיגים חדשים בחברה ,צריך לבחור מנטורים בעלי ניסיון מנהיגותי רב ,שקידמו בעבר עובדים במחלקה שלהם .מצד שני, יש לאתר עובדים בעלי פוטנציאל מנהיגותי מוכח. ההצטרפות לתוכנית היא על בסיס התנדבותי ושני הצדדים צריכים להיות נלהבים לקראת התהליך.
4.תוכנית הכשרה למנטור ולחניך – יש לצייד את המנטור בסט כלים תודעתיים ומקצועיים לקראת פגישתו עם החניך. האימון למנטור ידגיש את השוני בין תפקידו כמנטור ותפקידו כמנהל. באימון ילמד המנטור כיצד להעצים אנשים, כיצד לפתח הקשבה מול הרצון להיות "פותר בעיות".
תכנית ההכשרה לחניך תכלול, בין השאר: כיצד להיות כוח מניע בתהליך, כיצד לזהות חזקות וחולשות , הסבר על תפקידו של המנטור שאינו מחליף את מנהל הישיר, הבהרה העובדה שהתהליך אינו מבטיח קידום אוטומטי בעבודה.
5.החיבור בין הצדדים – המנטור והחניך ינסחו חוזה שיגדיר מהן המטרות ומהן הציפיות מהתוכנית, יסכימו על כללי העבודה ביניהם, כולל התחייבות לסודיות.
6.הערכה של תוצאות התוכנית – שני אספקטים עיקריים לבדיקה:
האם הושגו המטרות שהוגדרו בתחילה ע"י המנטור והחניך?
האם התוכנית כולה השיגה את היעדים שהוצבו ע"י ועדת ההיגוי?
במהלך השנה יתקיימו מספר ישיבות של ועדת ההיגוי למעקב ולהערכה והיא גם תהיה זו שתחליט על סיום התהליך.
מה בין מנטור למאמן ?
אימון הוא שותפות מתמשכת, המסייעת ללקוח להגיע לתוצאות משביעות רצון בחייו האישיים והמקצועיים.
מנטור | מאמן Coach | |
משך פעילות | שנה ויותר | זמן מוגבל, בד"כ 3-4 חודשים |
היקף פעילות | היקף יעדים נרחב | ממוקד מטרה |
חזון | החדרת החזון הארגוני לכל הדרגים, ביחד עם פיתוח החזון האישי | מציאת חזון אישי ומציאת איזון בין החזון האישי לארגוני |
ניסיון מקצועי | בעל ניסיון וידע מקצועי רב בתחום עיסוק החניך | אינו חייב בניסיון מקצועי בתחום העיסוק של המתאמן |
ייעוץ | משמש כיועץ לפי הצורך | אינו יועץ למתאמן |
מחויבות | מחויב להצלחה של החברה וגם של החניך | מחויב להצלחה של המתאמן בחייו ובעבודתו, גם אם זה כרוך בהחלפת עבודה |
לסיכום:
כאשר התחלתי לאמן יזמים ומנהלים, לאחר 30 שנות ניהול, ניסיתי להגיע למתאמן ככלי ריק, ללא שיפוט, ללא הבאת הצד האישי שלי . מהר מאוד נוכחתי לדעת שלהוציא את הניסיון והידע שצברתי מחוץ לחדר האימון – זו שגיאה.
מתאמן שבחר בי בוודאי רצה להיעזר בניסיון הניהולי שלי, כאשר אני, מצד שני, הקפדתי שלא להיות "פותר הבעיות" למתאמן אלא ללמד אותו להתמודד עם בעיות.
חברות השוקלות להעביר תוכנית לפיתוח הצוות הניהולי ימצאו בתוכנית ה -Mentoring פתרון מעניין המשלב בין התרבות היוונית הקלאסית לשיטות ניהוליות עדכניות וחדשניות, פתרון שנוסה כבר בהצלחה ברחבי העולם במשך שנים רבות.
מקורות:
- ד"ר אורי ורניק, עשה לך מנטור, פסיכו, אפריל 2001.
- ד"ר מירה חניק, לטפס באמצעות המנטור, הדרך למעלה,2001.
- רב פקד רון שיוביץ , להמר על ה"סוס" הנכון, מראות המשטרה,2002.
- Jim Perrone, Creating a Mentoring Culture , Healthcare Executive, may 2003.
. Jim Perrone , From Super Achiever to Mentor ,Leaders' update,2006.5
- CMSI 2005 Summary of Mentoring Surveys ,
www .mentoring-solution.com.
- Larry Ambrose, a Mentor's Companion,Perronne – Ambrose Association, 1999.
- Ann Rolf ,www. Mentoring – Works.com.
[1] Mentor – חברו ויועצו של אודיסאוס (באפוס של הומירוס), שהופקד לשמור על בנו של אודיסאוס כאשר זה יצא למלחמת טרויה.
המונח מנטור מכיל את הפירושים הבאים: יועץ, מדריך, מאמן, מורה דרך, חבר, חונך, אב רוחני, מעניק חסות .
קישורים רלבנטים באתר:
מנהיגים ברשת |
© כל הזכויות שמורות ל"מנהיגים ברשת" נובמבר 2006. החומר מותר לשימוש אישי בלבד. אין לעשות בחומר שימוש מסחרי/עסקי ו/או להפיצו בכל דרך שהיא (להוציא באמצעות יצירת קישור למאמר ספציפי ולעמוד הבית במקביל) מבלי לקבל רשות מפורשת בכתב מהנהלת האתר |