מתוך: Knowledge Technologies מבית M.P-Yaad
גיליון 19, אוקטובר 2002
שאלה: אנו שוקלים להמיר חלק מסוים מתוכנית הלימודים של אוכלוסיית העובדים שלנו בתחום שירות הלקוחות, לתצורת WBT. הבעיה שאנו ניצבים בפניה היא לקבוע, אלו קורסים בתוכנית הלימוד להמיר לתצורה זו ואלו לא? האם קיימת מתודולוגיה או שיטה המסייעת בתהליך מיפוי מעין זה?
תשובה: כאשר שוקלים האם להמיר קורסים לתצורת WEB, ומתחבטים אלו קורסים בתוכנית הלימודים כדאי להמיר ו אלו לא, וכיצד יוצרים סדר עדיפויות בין הקורסים שנמצאו מתאימים להמרה, יש לשקול את כדאיות ההמרה בחמישה היבטים שונים: קהל היעד, הצרכים העסקיים, קלות או קושי ההמרה, פופולריות הקורס ולבסוף – תוכן הקורס.
קהל היעד
חשוב לקחת בחשבון את גודל קהל היעד ואת מיקומו הפיזי-גיאוגרפי. האם גודל קהל היעד של הקורס הספציפי מצדיק שימוש ב-WBT? ככל שקשה יותר לרכז את קהל היעד הפוטנציאלי (כלכלית ולוגיסטית) במסגרות מוגדרות (קורס, סדנה, יום עיון), ובאתרים מוגדרים (כיתה, אולם כנסים וכיו"ב), כך השימוש בתצורת WBT יהיה יעיל יותר – חסכוני יותר לארגון בהוצאות. כאשר בוחרים את הקורס הראשון שיומר לתצורת WBT, כדאי לבחור את הקורס המועבר להיקף האוכלוסייה הגדול ביותר, המפוזר ביותר והיקר ביותר לריכוז במקום אחד פיזי.
צרכים עסקיים
צרכים עסקיים הם אלה שיוצרים על פי רוב את צורך ההמרה של תוכנית לימודים מסורתית ל e-Learning. ארגונים יכולים להחליט על המעבר מהדרכה מסורתית ל-e-Learning כתגובה לצורך להקטין הוצאות, להעביר את ההדרכה מהר יותר, או להדריך אוכלוסייה המפוזרת גיאוגרפית על פני יותר מאתר אחד, על מנת לחסוך עלויות של נסיעות והארחה. בשנה האחרונה אנו עדים למיתון, הנוגס בסופו של דבר בתקציבי ההדרכה של ארגונים, כשבמקביל – צורכי ההכשרה נשארים כפי שהיו בעבר ואף למעלה מזה (בתקופה של מיתון, יותר ויותר ארגונים מבקשים לשפר את ביצועי העובדים שלהם על מנת להיות יותר יעילים וכך יותר תחרותיים. שיפור ביצועים פירושו ברוב המקרים – שימוש בתוכנית הדרכה). בעקבות כך, רבים הארגונים המוצאים ב-e-Learning פתרון, המאפשר להם לשמור על מסגרת התקציב מצד אחד, ולא לפגוע בהיקף הפעילות ההדרכתית או באיכותה מאידך.
קלות/קושי ההמרה:
האם יהיה קל יותר להמיר קורסים קיימים, או לפתח את אותו קורס מ א פ ס? אם הקורס שאותו אתם רוצים להמיר כולל שימוש בווידיאו או בקול, או מושתת רבות על אלמנט האינטראקציה עם המדריך בכיתה, עדיף לשקול פיתוח הקורס מחדש במסגרת המגבלות והכלים שמציעה מתודולוגית ה-e-Learning. כדאי גם לקחת בחשבון את מידת השימוש בתצורות מדיה כגון: וידיאו, קול, תמונות וכיו"ב. לדוגמה: אנו נתקלנו במצב שבו חברה ביקשה להמיר קורס טכני בתחום הייצור, אשר כלל שימוש רב בווידיאו. השימוש בווידיאו מבחינתם היה יעיל מאוד, כיוון שהוא פישט ללומדים בצורה יוצאת מן הכלל את אופן הפעילות הטכנית של המערכת. המרת הקורס לתצורת WEB, כמות שהוא, קרי, תוך התבססות על סרטוני הווידיאו כמרכיב העיקרי של הלומדה אינו צעד נכון, בעיקר בשל מגבלות רוחב פס. במקום זה, פיתחנו את הקורס מחדש, תוך ניצול יתרונות סביבת הפיתוח של WBT העומדים לרשותנו, על מנת ל"חפות" על אי השימוש בווידיאו: שימוש נרחב באינטראקציות המבוססות על תמונות ושימוש בווידיאו דחוס יותר. גם במקרה, זה חשוב לקחת בחשבון את השיקול הכלכלי, שהרי ככל שבתהליך ההמרה נעשה שימוש בחומרים הקיימים ופחות פיתוח מחדש, כך עלות ההמרה זולה יותר לארגון.
פופולריות הקורס
בלי שום ספק, לקורס פופולרי בארגון יהיה ערך מוסף גבוה יותר כאשר הוא יהיה על הרשת, על פני קורס פחות פופולרי. כאשר שוקלים האם להמיר קורס מסוים או לאו, תמיד קחו בחשבון את היבט הפופולריות – האם מספר המודרכים הפוטנציאליים, הן אלה שיפגשו עם החומר בפעם הראשונה והן אלו שיפגשו אותו שנית, מצדיק את ההשקעה הנדרשת בהמרה או בפיתוח מחדש של הקורס בתצורת WEB? באחד מהפרוייקטים האחרונים שפיתחנו, לאחד מלקוחותינו הגדולים, המרנו קורס מסורתי בנושא "פנסיה" ל-WBT. למרות היותו קורס בעל פוטנציאל ל"פופולריות" בקרב העובדים (שהרי הנושא נוגע לזכויותיו של העובד), סבל הקורס מחוסר תשומת לב וגם העובדה שהוא עבר במסגרות קטנות, ולא במסגרת אחת כוללת לארגון כולו, לא תרמה.
כאשר הקורס היה כבר בתצורת WBT, וישב על הרשת הפנים-ארגונית, הפופולריות שלו זינקה לפתע, וזאת בשל העובדה שכעת הקורס היה בנוי בצורה מעניינת יותר והועבר לכלל אוכלוסיית העובדים בנקודת זמן אחת, דבר שגרם לו להיות נושא "מדובר".
חשוב גם לשאול את עצמכם שאלה הפוכה: האם קורס המועבר בשיטה המסורתית בכיתה והוא אכן מאוד פופולרי, יתקבל באותה פופולריות כאשר הוא יהיה על הרשת?
תוכן הקורס
רבים המאמינים שישנם תכנים המתאימים יותר ללמידה בתצורת WBT, בעוד שישנם תכנים הדורשים את "המגע האנושי", קרי, התקשורת הבלתי אמצעית בין המדריך ללומדים במסגרת כיתתית. הדוגלים בתפיסה זו רואים בקורסים "קשים", בעלי אוריינטציה טכנית (כגון לימוד אפליקציות תוכנה ו-IT, הפעלה של מכונה, איתור תקלות וכיו"ב) מתאימים יותר להמרה לתצורת WBT, בעוד שקורסים מהתחום ה"רך" – בעיקר מיומנויות רכות (בתחומים של ניהול, יחסים בין אישיים, מיומנויות עסקיות וכיו"ב), אינם מתאימים. יחד עם זאת, גישה זו הולכת ונעלמת מהעולם, כאשר יותר ויותר ארגונים מטמיעים קורסי WBT בתחום המיומנויות הרכות, והתוצאות מוכחות. אין ספק שכמעט בכל תחום אין תחליף למורה ולמסגרת הכיתתית, אבל בעידן ה-e-business יש הכרח לחשוב במונחים של עלות-תועלת, ושיטה המצדיקה זאת היא השיטה המועדפת. ואכן, WBTs בנושאים מתחום המיומנויות הרכות אכן עונים על שאלת העלות-תועלת. שהרי, עדיף קורס WBT בנושא "ניהול זמן" ל-4000 עובדים הנגישים לו, מאשר קורס מסורתי באותו נושא לאוכלוסייה "נבחרת" של 100 עובדים בעלויות הגבוהות פי חמש ושש מעלות רכישת ה-WBT לכל העובדים בארגון! לבעייתיות שבנושא זה אין תשובה חד משמעית, אך כמו תמיד חשוב להגיד שבמקרים של ספק, תמיד כדאי לנקוט בהמרה הדרגתית ושילוב ה-WBT עם המתודולוגיה המסורתית (Blend).
מנהיגים ברשת |
www.leadersnet.co.il |
leaders@leadersnet.co.il |
© כל הזכויות שמורות ל"מנהיגים ברשת" דצמבר 2004. החומר מותר לשימוש אישי בלבד. אין לעשות בחומר שימוש מסחרי/עסקי ו/או להפיצו בכל דרך שהיא (להוציא באמצעות יצירת קישור למאמר ספציפי ולעמוד הבית במקביל) מבלי לקבל רשות מפורשת בכתב מהנהלת האתר |