ראשי » ניהול ה-business » אסטרטגיה עסקית » 7 כללי עשה ואל תעשה בבנית אסטרטגיה

7 כללי עשה ואל תעשה בבנית אסטרטגיה

5321851432

 מאת: שגיא לנגר*

 

כמעט כל ארגון, גדול כקטן, בונה אסטרטגיה לשם תכנון עתידי אולם אינו מודע לנזקים העלולים להיווצר מבניה ויישום לא נכון של אסטרטגיה.

מחקרים מראים כי ב- 70% מהארגונים אין תפוקה מלאה מתכנון אסטרטגי. ברוב המקרים, מלווה היישום בקשיים רבים וכך, התוצאה המתקבלת בפועל שונה מהמטרה הראשונית, לשמה החל התכנון, ואין ניצול מלא של האפשרויות. במקרים אילו, במקום תכנון מסייע, הופכת האסטרטגיה למכשול הגורם לאנרגיות מבוזבזות רבות.

שינוי אינו קל לארגון באף מצב, בפרט אם אינו מתוכנן ומיושם כהלכה. ערך האסטרטגיה נמדד כאשר פועלים על פיה. בכדי לאפשר מצב זה, להלן שבעה כללים המסייעים בבניית אסטרטגיה יישומית:

  1. התאמה לצרכים – בבניית אסטרטגיה יש להתחשב הן בצרכים הפנימיים של הארגון (האם היא ישימה מבחינת עובדי הארגון ויכולותיו) והן בצרכי השוק והמגמות המשתנות בו.

במקרים רבים נוהגים מתכנני האסטרטגיה להכניס "חלומות" ורצונות אישיים רגשיים אשר לא תמיד מותאמים למציאות ואינם תמיד ברי ביצוע. מאידך, במידה והאסטרטגיה אינה חדשנית ואינה יוצרת נישות חדשות או התקדמות, אין היא יעילה.

  1. תכנון נכון של יישום האסטרטגיה – במקרים רבים, ישנה התלהבות רבה מעצם בניית האסטרטגיה, ולא מוקדשת מספיק מחשבה לתכנון יישומה. כחלק מהתכנון עצמו ישנן נקודות חשובות אשר אין להתעלם מהן:
  • סדר עדיפויות של ההנהלה;
  • לוח זמנים;
  • לקחים שנלמדו מתכנוני אסטרטגיה קודמים;
  • תגובות והצעות של הצוות הכולל של הארגון (שיתוף מלא של עובדי הארגון);
  • סיכונים שונים הכרוכים בביצוע מלא/חלקי של האסטרטגיה.
  1. בהירות האסטרטגיה ללקוחות ולצוות – בארגונים רבים נוהגת ההנהלה במדיניות יידוע של "need to know basis". כלומר, על העובד לדעת רק את החלק שלו ולאו דווקא להכיר את האסטרטגיה הכוללת ואת השיקולים העומדים מאחורי ההחלטות. מאידך, כיצד יכול איש מכירות להסביר עליית מחירים אם לא ברורות לו הסיבות להחלטה? כאשר העובד אינו מבין את האסטרטגיה והסיבות לשינויים הוא לא יכול להציגן כראוי.

מכאן שיש לתכנן פעילות הסברתית פנימית לאסטרטגיה החדשה על מנת שתוכל להיות מועברת ללקוחות בצורה אמינה.

  1. חלוקת אחריות לשינוי – ככל שתהיינה יותר הגדרות תפקיד ברורות ליותר אנשים כך תיושם האסטרטגיה בהצלחה. הרעיון מאחורי חלוקת התפקידים הוא יצירת מחויבות אישית ואחריות בקרב עובדי הארגון.

מאידך, המשימות המוטלות על העובד צריכות להיות ברות ביצוע ויש לפקח כי אכן נעשו, היות ומשימות שווא ייצרו את התגובה ההפוכה של תחושת מיותרות ואי שביעות רצון מהתהליך.

  1. דוגמא אישית של ההנהלה ביישום התוכנית – עובדי הארגון צריכים לחוש כי יישום התוכנית האסטרטגית הינו בראש סדר העדיפויות של ההנהלה אשר מציגה את התוכנית בכל הזדמנות ופועלת על פיה.
  1. גמישות לשינויים ו"סדקים" – היות וגם תוכנית אסטרטגית אינה מדע מדויק והיא נשענת על גורמים רבים אשר משתנים לעיתים, על ההנהלה וצוות הארגון לדעת לזהות שינויים ולפעול בהתאם אם הם סותרים את האסטרטגיה ולא "ללכת עם הראש בקיר".
  1. אסטרטגיה כאמצעי ולא מטרה – בארגונים רבים רואים את האסטרטגיה כמטרה וכך שוכחים את פעילויות היומיום למען השגת האסטרטגיה. חלוקת זמן נכונה תשלב בין תכנון האסטרטגיה ויישומה לבין העבודה השוטפת של כל אחד מעובדי הארגון.

מכל הנ"ל ניתן לראות כי האסטרטגיה הינה הליך מתמשך של פעילות הארגון ולא מטרה נפרדת. תוך יישום נכון, יכול התכנון האסטרטגי להקל על שינויים ולהוביל לצמיחה בצורה מבוקרת.

הלקח החשוב מכל הוא שכמו שאסטרטגיה מוצלחת מעלה את המורל ויוצרת צמיחה, אסטרטגיה לא מוצלחת יכולה לגרום לדמורליזציה ולדעיכה. מכאן, שבמידה ואין מחשבה ורצון מלא ליישום האסטרטגיה אלא היא נעשית "כי צריך", עדיף, לעיתים, לא להוציאה לפועל משום שהנזק שייגרם מתכנון לא נכון או חלקי הוא גדול מהנזק של פעילות ללא אסטרטגיה.

המאמר נכתב בהשראת מאמרו של Diarmaid O' Corrbui , מנהל בחברת Prospectus :

"The Seven Deadly Sins of Strategy Implementation"

 

* על הכותב:

שגיא לנגר,  מנהל חברת היעוץ "אסטרטגיות צמיחה", הוא גם המייסד של חברת היעוץ השיווקי  PLC יועצים בע"מ ושל חברת SpiceUp. התמחה במשך שנים ביעוץ ויישום אסטרטגיות שיווקיות בתעשייה, במוסדות השכלה גבוהה ובענפי מסחר ותקשורת, בינהם: ליפמן, פלסאון, ברמד, פולישק, פולירז, אוניברסיטת בן גוריון, נטוויז'ן, מוטורולה תקשורת ישראל, רשות ניקוז כנרת, אוניברסיטת חיפה, המכללה האקדמית עמק יזרעאל, מכללת בית ברל, אורנים, מכללת גליל מערבי עמותת מפנה ועוד.

שגיא מחזיק בתואר ראשון בכלכלה מאונ' חיפה, ב-  M.Sc. מהטכניון וב- MBA מאונ' חיפה, ומשמש מרצה לכלכלה, לשיווק ולניהול במוסדות אקדמיים.

 

 קישורים רלבנטים באתר:

מנהיגים ברשת

www.leadersnet.co.il

leaders@leadersnet.co.il

© כל הזכויות שמורות ל"מנהיגים ברשת" אפריל 2006. החומר מותר לשימוש אישי בלבד. אין לעשות בחומר שימוש מסחרי/עסקי ו/או להפיצו בכל דרך שהיא (להוציא באמצעות יצירת קישור למאמר ספציפי  ולעמוד הבית במקביל) מבלי לקבל רשות מפורשת בכתב מהנהלת האתר

יכול לעניין..

שותף עסקי

בחירת שותף עסקי

  פרק מהספר "הרעיונות הגדולים בקבלת החלטות לניהול עסק רווחי" מאת: עו"ד אליהו עמר   ...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *