ראשי » ניהול הדרכה » למידה מרחוק - e-learning » 6 צעדים להטמעת E-Learning בארגון: צעד שלישי – תשתיות ותכנים

6 צעדים להטמעת E-Learning בארגון: צעד שלישי – תשתיות ותכנים

תרגום, עריכה ותוספות: טלי גודברג גרטמן

E-Learning Guidebook: Six Steps to Implementing E-Learning – Article as

published by brandon-hall.com www.brandon-hall.com

לכל תוכנית E-Learning שני מרכיבים בסיסיים: מרכיב טכנולוגי, שהוא לרב מערכת לניהול הלמידה ,(Learning Management System) ומרכיב תכני המתייחס אל תכנון, מבנה וחומרי הלמידה.

בחירת מערכת LMS

LMS היא מערכת המהווה את הבסיס כמעט לכל תוכנית E-Learning אירגונית. התוכנה מאפשרת אוטומטיזציה בצד האדמיניסטרטיבי של ההדרכה: רישום משתמשים, מעקב אחר קורסים, איסוף ושמירת נתונים,  דוחות סטטיסטיים עבור ההנהלה ועוד.

המאפיינים שתוארו, מהווים נקודת מוצא למערכות מתקדמות יותר, אשר יכולות לספק הערכה מקוונת, ממשק אישי מותאם למשתמש ומשאבים נוספים מקוונים ובלתי מקוונים – לשימוש בחלל הכיתה (ממשק משותף עם אפליקציות בלתי מקוונות).

ביצוע סקר שוק של המערכות הקיימות, אפיון קפדני ובחירת המערכת המתאימה לצרכים הארגוניים הם תהליכים חיוניים, במיוחד לאור העלויות הגבוהות של מערכת כזו והשפעתה על הארגון  לטווח ארוך.

כדי להצליח במשימה זו, יש להתחשב במספר גורמים ולנקוט בהתאם בשיטות לאיתור המערכת המתאימה:

  1. זהו את הצרכים העסקיים של ארגונכם והגדירו בהתאם את מאפייני המערכת.
  2. הכירו את הדרך הטובה ביותר לכתוב בקשה לקבלת הצעות (RFP – Request For Proposal). השתמשו בעקרונות מנחים ובתבניות שיעזרו לכם לקבל את התגובות המתאימות ביותר (דוגמא לתבנית).
  3. הכינו רשימת שאלות, שעליכם לשאול את ספק ה – LMS, מעבר למידע, שנמצא בהצעתו.
  4. חשבו על שיטה להשוואה בין תכונות בסיסיות של מוצרים שונים. ישנם מאות אתרים השוואתיים. השתמשו בהם כדוגמא.
  5. נסו להבין מה הסטנדרטים והדרישות של מוצר ה E-Learning וכיצד מערכת ה- LMS יכולה לתמוך בהם (דוגמא: במידה ומדובר בקורסי הסמכות חפשו מערכת, שתכיל רכיב קוריקולרי ורכיב מעקב ורישום הסמכות). חשבו אלו סטנדרטים חדשים יתכנו כתוצאה מהפרויקט והאם הם יצריכו שינויים עתידיים במוצר (כיצד תתמוך בהם אז המערכת?)
  6. השתמשו בשפה ובמונחים מהתחום, כשאתם מנסחים את בקשת ההצעה לספקים.
  7. בדקו היטב את השוק ונסו להבחין מי הם השחקנים הראשיים בזירת ה LMS. צרו קשר עם לקוחותיהם על מנת לבדוק את רמת שביעות הרצון שלהם מהמערכת. בדקו מולם מה היו משנים במערכת.
  8. בדקו את האפשרויות להוסיף או לשנות את המערכת בהתאם לצרכים שלכם.

למידע נוסף על תהליך הבחירה וכן לבחינה השוואתית של יותר מ – 60 מערכות LMS פנו אל  www.brandon-hall.com/learmansys.html.

 

תכנים: רכישה או בנייה עצמית?

השלב הבא הוא להחליט כיצד ישולבו התכנים במערכת. כפי הנראה תצטרכו לבחור בין שתי אפשרויות: תכנים קנויים (מוצרי מדף) או תכנים משלכם. כלל אצבע הוא לבחור מוצרי מדף, שעלותם נמוכה יחסית, בכל מצב שזה מתאפשר.

יתרונות רכישת "תוכניות מדף":

  • עלויות – בינוניות עד נמוכות.
  • סיכון – נמוך. המוצר ומאפייניו ידועים מראש וניבנו על ידי מומחים חיצוניים.
  • מאמץ ומשאבים – הפתרון הקל ביותר, בעיקר כאשר המארח הוא פורטל למידה של הספק, לעומת הצורך להתקין את התוכנה באתר האינטראנט הארגוני.

 

בניית קורסים מותאמים לארגון באופן עצמאי

  • מחיר – בינוני (פחות יקר מאשר פיתוח קורסים מותאמים לארגון על ידי מומחים חיצוניים, אבל יקר יותר מאשר קניית מוצר מדף)
  • סיכון – גבוה במידה והקורס נועד לאוכלוסיות נרחבות.
  • מאמץ – גבוה (מצריך למידה ורכישת מיומנויות חדשות בקרב צוות פיתוח ההדרכה) .

 

בניית קורסים בעזרת מומחי פיתוח הדרכה חיצוניים

  • עלויות – גבוהות.
  • סיכון – נמוך, במונחים של סיכוי לקבל קורסים מובנים ומתוכננים היטב, שנוצרו על ידי מומחי פיתוח הדרכה.
  • מאמץ ומשאבים – נמוכים.

בנוסף לקורסים סינכרוניים, ארגונים רבים נוקטים בגישה המשולבת של קורסים מקוונים ופעילות בכיתה. הגישה המשולבת מאפשרת את "הטוב מכל העולמות" לתועלתם של הלומד והארגון.

האם הקורסים המקוונים יחליפו את הלמידה המסורתית בכיתה? הבה נקווה שלא. ישנם יתרונות משמעותיים למפגשי פנים מול פנים עם עמיתים בין כותלי הכיתה, כאשר מדריך מנחה את המשתתפים לאורך הקורס ועונה על שאלות. האיזון המומלץ הוא עד 50% (מקסימום) מהלמידה במרחבים דיגיטליים  והשאר למידה מסורתית.

 

למדו מהטובים ביותר: תובנות בנוגע לבניית קורסים

משתתפי הסקר ההשוואתי שנערך ב"ברנדון הול" מעניקים טיפים בנוגע לרכישת תכנים ובניית קורסי E-Learning:

  1. בחרו "תכנים מפה ומשם ומכל מקום": ארגונים כגון SHELL וחיל הים של ארה"ב רוכשים את תכני ה E-Learning ממגוון מקורות, כאשר כל החלטה מגובה במערכת של שיקולים לגבי היתרונות או החסרונות, שברכישת תכנים מול בנייה עצמית, וכל צורך נדון לגופו ומנוהל בזהירות רבה מבחינת איזון המשאבים. כך אתם "מפזרים את הביצים" במספר סלים. זכרו, כי תחום ה E-Learning חדש יחסית בעולם, ובארץ מהווה כרגע כר פורה להתנסויות. ההמלצה הניתנת כאן תפזר את רמת הסיכון ותגרום לכך שתוכלו לחוש איזו מן המתודולוגיות והתכנים מתאימים ביותר לארגונכם.
  2. התייחסו לתרבות הארגונית (בעיקר בארגונים בין לאומיים). בדקו את התכנים הניתנים בתחום זה, את מתודולוגיות ההעברה בהכשרות חובקות עולם ונסו לעמוד על מוכנות הארגון לקראת צעד נוסף קדימה.
  3. השתמשו באוביקטי למידה ובתבניות, חלוקה ל"ביטים" ו"חלקיקי הדרכה" הניתנים לשימוש חוזר בואריאציות שונות. חברות כמו "Cisco", "Ernst & Young” ואחרות נוהגות כך. המלצת אי-יוריקה!: כבר בשלב הגדרת המטרות, הציבו בפני המפתחים את הציפייה, כי אחוז מסוים מיחידות ההדרכה יהא ניתן למחזור או לשילוב עם הדרכות אחרות. גישה שכזו לבניית ההדרכה תאפשר לכם לשכנע את הארגון בכדאיות העסקית של הפרויקט.
  4. המתודולוגיה המומלצת: "בזמן שלי ובמקום שלי". אפשרו לארגון ליישם את שיטת הלימוד העצמי מוכוון הלומד באמצעות קורסים א-סינכרוניים המאפשרים התקדמות על פי הקצב האישי. המלצת אי-יוריקה!: הכשירו את מפתחי ההדרכה שלכם בבניית יחידות לימוד כאלה, בכלים פשוטים ולא יקרים, תוך הפצת הקורסים באתר האינטראנט של הארגון. דרך זו מהווה מעין מבוא ליישום והטמעת טכנולוגיות E-Learning מתקדמות וכן תורמת ל – Change of Mindset הארגוני.

 

מקורות נוספים להתמודדות עם הצעד השלישי

Learning Management Systems 2001: How to Choose the Right System for Your Organization, published January 2001, available at www.brandon-hall.com/learmansys.html.

This offers independent, in-depth evaluations of more than 60 LMSs, as well as tips on how to determine what type of LMS is best for you, questions to ask LMS providers, and a sample Request for Proposal.

Learning Management Systems: Voice of the Customer, published May 2001, available at www.brandon-hall.com/learmansytvo.htm, contains results of the Customer Satisfaction

Authoring Tools 2004: A Buyer's Guide to the Best E-Learning Content Development Applications http://www.brandonhall.com/public/publications/AT2004/index.htm

Getting up to Speed on Learning Management Systems, published May 2001, available at www.brandon-hall.com/getuptospeed.html. A primer on understanding LMSs, as well as getting to know the LMS marketplace.

Learning Management Systems discussion group. Visit www.brandon-hall.com/disgroup.html to join.

Authoring Tool Strategies: Choosing Tools that Match Your Company’s E-Learning Initiative, published April 2001, available at www.brandon-hall.com/auttoolstrat.html. A step-by-step guide to selecting the right authoring tool for your organization.

Authoring Tools discussion group. Visit www.brandon-hall.com/disgroup.html to join. Live E-Learning: How to Choose a System for Your Organization, published December 2000, available at www.brandon-hall.com/liveelearning.html, has tips on selecting and using e-Learning tools to develop a virtual classroom, plus evaluations of 20 different live tools.

Directory of E-Learning Providers, updated quarterly, available at www.brandon-hall.com Organized by capabilities, the directory provides an alphabetical listing and contact information for more than 900 e-Learning technology, content and service providers.

How to Identify and Document Your Business Requirements, published May 2001, available at www.brandon-hall.com/howtoidanddo.html.

How to Manage Vendor Demos and Presentations, published Aug. 2001, available at www.brandon-hall.com/howtomanvend.html.

How to Determine Your Readiness for Live E-Learning, published April 2001, available at http://www.brandon-hall.com/brandon-hall/howtodetyour.html.

Accessible E-Learning: 2001 Market Trends and Evaluation Tips, published April 2001, available at www.brandon-hall.com/acel.html. Trend analysis of the e-Learning accessibility market (products to improve e-Learning for people with disabilities), and tips to evaluate e-Learning for accessibility.

DigitalThink, NETg and SmartForce: An In-Depth Comparison of the Three Largest Providers of Online IT Training, available at http://www.brandon-hall.com/itvendor.html, is a good resource if your focus is on IT training.

Learning Content Management Systems: Comparative Analysis of Systems Used to Construct, Organize and Re-Use Learning Objects, published September 2001, available at http://www.brandon-hall.com/learconmansy.html. This cutting-edge report looks at the

newest and most innovative e-Learning tools currently on the market. This is a

comprehensive review of the tools and a must for anyone contemplating this kind of purchase.

Results of the annual Excellence in E-Learning Awards. Winners in the Custom-Developed Content, Innovative Technology, Performance-Centered Design and Customer Satisfaction categories were announced in September 2001 (during the Online Learning Conference and Expo in Los Angeles). Visit www.brandonhall.com/public/awards/awards2001/index.html to learn more about the awards.

Advisory services to help you choose the right tools to meet your business needs. Brandon has consulted with Johnson & Johnson, Goldman Sachs, Microsoft, Cisco, Kraft/General Foods, General Electric, Motorola, the U.S. Army and others. For more information, please visit www.brandon-hall.com  , or contact Daryl Capuano at daryl@brandon-hall.com.


מנהיגים ברשת
www.leadersnet.co.il
leaders@leadersnet.co.il
© כל הזכויות שמורות ל"מנהיגים ברשת" ספטמבר 2003. החומר מותר לשימוש אישי בלבד. אין לעשות בחומר שימוש מסחרי/עסקי ו/או להפיצו בכל דרך שהיא (להוציא באמצעות יצירת קישור למאמר ספציפי  ולעמוד הבית במקביל) מבלי לקבל רשות מפורשת בכתב מהנהלת האתר

  

 

 

 

יכול לעניין..

מודל למידה - תפוקה

e-Learning-מה זה בכלל?

מאת: דוד רד   " ה י ל ר י נ ג ? ? ?" ...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *