פיתוח מנהלים משולב בפיתוח ארגוני

הרחבה לכתבת משאבים, גיליון 266, 27 ביוני2001

לחץ לקבלת מידע נוסף

 

תוכניות לפיתוח מנהלים בדרך-כלל ממוקדות בפיתוח מיומנויות ניהול שבארגון עלה צורך לפתחן כגון מנהיגות, ניהול צוות, ניהול זמן וכדומה. ואדים (ואדיק) רוזנבליט, מנהל משותף בחברת "אל – טל" לייעוץ, הדרכה ופיתוח ארגוני, פיתח ומיישם מודל פיתוח מנהלים בפעילות דו-מוקדית, בשני צירים: פיתוח תפיסה ניהולית במקביל לתהליך פיתוח ארגוני. כלומר, פיתוח מיומנויות ניהוליות מסוימות בתיאום לתהליך פיתוח ארגוני מסוים. המודל הופך תכנית הכשרה ניהולית, לתכנית שנותנת תנופה לתהליך פיתוח ארגוני מרכזי שמתרחש בארגון, ובעצם לארגון בכלל. תהליך הפיתוח ניהולי נתפר לפי צורכי החברה ואינו מוצר מדף.

 

תחילה עורכים אבחון של תהליך מרכזי שמתקיים בארגון, או שרוצים שיתקיים בארגון, למשל פיתוח תרבות ארגונית מסוימת, או פיתוח שירות, או הפניית הארגון למיקוד עסקי וכדומה. בהתאם לתהליך, בונים ושוזרים בו תהליך פיתוח תפיסה ניהולית מסוימת, על מיומנויות הניהול שבה.

 

דוגמה: ארגון במגזר הציבורי שהוחלט כי ישנה כיוון ויפעל בצורה יותר עסקית (דבר כזה קורה היום במקרים של הפרטה).

 

מאפייני התרבות הישנה:

  • הארגון ביורוקרטי במידה גבוהה,
  • תגובותיו לסביבה ולמתרחש בה איטיות מאד
  • המוטיבציה של עובדי הארגון נמוכה יחסית.

 

מאפייני התרבות החדשה:

  • שירות ממוקד בלקוח
  • מתן שירות מהיר יותר
  • תגובה מהירה לשינויים בסביבה
  • יוזמה וכדומה.

בציר פיתוח המנהלים יהיה דגש על מרכיבים שיתמכו בתרבות זו:

  • מעבר למנהיגות עסקית – במקום מנהיגות ביורוקרטית ותפעולית, שרק מפעילה את האנשים, למנהיגות עסקית ויזמית, שלא רואה בסביבה ובלקוחות דברים 'מפריעים', אלא סביבה שיש בה הרבה תחרות והזדמנויות לארגון.
  • מיקוד שליטה פנימי – בארגון בירוקרטי מיקוד השליטה הוא חיצוני, מנהלים מאמינים כי ההחלטות לא תלויות בהם, אלא הארגון מכתיב להם אותן (הארגון 'מרשה' או 'לא מרשה' למנהל איך לנהוג), בתרבות החדשה מיקוד השליטה פנימי, לקיחת אחריות אישית, אמונה ביכולת להשפיע על התרחשות הדברים, "ראש גדול".

"יתרונותיו של הכלי", אומר רוזנבליט, "שיש בו עוצמה לא רק בפיתוח יכולות ניהוליות, אלא גם בהגברת האפקטיביות של תהליכים ארגוניים נוספים, והוא מאפשר הלימה בין תכניות הפיתוח הניהולי בארגון, לתהליכים משמעותיים אחרים שקורים בו".

 


מנהיגים ברשת
www.leadersnet.co.il
leaders@leadersnet.co.il
© כל הזכויות שמורות ל"מנהיגים ברשת"  מאי 2002. החומר מותר לשימוש אישי בלבד. אין לעשות בחומר שימוש מסחרי/עסקי ו/או להפיצו בכל דרך שהיא (להוציא באמצעות יצירת קישור למאמר ספציפי  ולעמוד הבית במקביל) מבלי לקבל רשות מפורשת בכתב מהנהלת האתר

  

 

 

 

יכול לעניין..

מנהלים רצפות ייצור – הגישה המערכתית בתהליכי הכשרת מנהלי דרג ביניים

לקבל את המיטב מבוגרי הכשרה לניהול – צרורעצות מעשיות  מאת: קובי רוזנברג*    ניהול ברצפת …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *