ניהול ידע – סיכום ביניים; קיץ 2001

מתוך:2KNOW  ירחון ניהול הידע, גיליון מס' 23 אוגוסט 2001

 

והפעם סיכום ביניים של התפתחות התחום; תמונת מצב של העבר וההווה תוך ניסיון ללמד על העתיד.

 

עבר:

ניתן לזהות מספר גלים עיקריים בהתפתחות התחום:

  • גל ראשון- גילוי נכס "הידע" והבנת החשיבות שבניהולו. פעילות עיקרית: שיתוף ידע בין אנשים, בין אם באופן פורמלי (קהילות ידע) ובין אם באופן א-פורמלי (פינות ישיבה, קפה וכו').
  • גל האינטראנט- הכנסת המחשוב לחגיגה. ממצב בו מחשוב לא היה מעורב בכלל, מעבר למצב בו מחשוב, ובפרט פתרון "אינטראנטי" הוא הכל. כמו השלב הראשון, בו לא היה מחשוב בכלל, גם שלב זה, שהיה רווי נחשוב, לא נחל הצלחה יתרה.
  • גל השילוב- החדרת התובנה שניהול ידע משלב תרבות, תהליכים ומחשוב. התפכחות מפתרונות קסם.
  • גל הפורטל הארגוני- גל הנמצא עדיין בתחילת דרכו, וטרם הגיע , וטרם הגיע למלוא הפוטנציאל. יותר ויותר ארגונים מבינים שארגון הנתונים, המידע והידע הנם תשתית מרכזית בניהול הידע. הרבה ארגונים צופים בהתפתחות כלי ה- EIP (פורטל הידע הארגוני) ומשקיעים את מירב מאמצי ניהול הידע בכיוון. לטעמנו..מעט יותר מידי.

 

הווה:

  • טכנולוגיות לתמיכה בניהול ידע קיימות לרוב. טכנולוגיות המציגות עצמן כפתרונות ניהול ידע, קיימות עוד הרבה יותר.
  • מחקרים מראים כי כ- 80% מכלל החברות הגדולות בעולם נמצאות בשלבים שונים של פרוייקטים לניהול ידע. בישראל המצב אינו כה אופטימי, הערכה של כ- 25%-20%.
  • מחקר של BAIN'S& CO מראה כי בשנת 1999, 18% מכלל החברות שהטמיעו כלי ניהול ידע, הפסיקו את התהליך – כפול מהנתונים שהתקבלו לגבי כלים אחרים בשוק. הסיבה המרכזית: מנהלים הכל ולא רק ידע בעל ערך; אין מיקוד ואין מטרה, ולכן יש התבדרות של התהליך (עפ"י מנהל ה- KM ב- IBM).

 

עתיד:

  • מחקרים מראים כי בין השנים 1999-2004 יגדל שוק טכנולוגיות ניהול הידע מ- 515 מליון דולר, ל -3.5 בליון דולר, וכי שוק שירותי ניהול הידע יגדל מ- 2.6 בליון דולר ל- 8.8 בליון דולר.
  • הערכתנו: ייקח זמן לארגונים, עד שיממשו ניהול ידע שאכן מצליח ואכן מסייע לארגון בהשגת מטרותיו העסקיות. יכולותיו הנפלאות של הפורטל הארגוני, גורמות למיקוד יתר בטכנולוגיה, ולא במימושו. עד שארגונים לא יטמיעו שניהול ידע חייב להיות job-related, ייקח עוד זמן. הדרך ארוכה, אך נראה שהכיוון, בסופו של דבר, חיובי.

 

קישורים רלבנטים באתר:

 

יכול לעניין..

המרכיבים של אינטראקציות ידע משמעותיות

מאת: לימור שיפוני, אמנות בין אישית™ – אסטרטגיות תוכן ועיצוב אינטראקציות ידע שלושה בוחנים חמורי …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *