מבחן מבוסס אינטרנט לזיהוי רמת לחץ

הרחבה לכתבת משאבים, גיליון 248, 26 בפברואר 2001

 

ד"ר יוסי טוביאנה, פסיכולוג קליני בכיר, פיתח מבחן אינטראקטיבי באינטרנט, המאפשר לנבדק לאבחן ולזהות את רמת הלחץ שלו, ורמת התמודדותו, במצבי לחץ פוטנציאליים שונים, כמו עומס בעבודה, בחינות חשובות, קבלת תפקיד חדש, פיטורין, משפחה וזוגיות, מצבי אי ודאות ועוד.

ייחודו של המבחן בהיותו מורכב מ- 26 ציורים-קריקטורות (שצייר הקריקטוריסט זאב), שבהם נראים אנשים במצבים שונים ובהבעות פנים וגוף שונות. הנבדק בוחר את תחום הלחץ שהוא רוצה לבדוק, מתבונן בדמויות המצוירות, ומתבקש להגיב באיזו מידה כל ציור משקף את תגובותיו שלו במצב הלחץ הספציפי.

למשל, אם הנבדק בחר לאבחן את תגובתו והתמודדותו עם עומס מטלות בעבודה, הוא יראה על המסך ציור של אדם שקופץ ממקפצה לבריכה ומחייך, או ציור של אדם שבתוך ראשו הפתוח מכים פטישים, וכן הלאה 26 ציורים. הנבדק מתבקש לסמן את תגובתו שלו למתואר בציור, מתוך סולם בן חמש תגובות אפשריות – מתאים, מתאים קצת, לא מתאים וכו'.

בסיום תגובותיו של הנבדק ל- 26 הציורים, בהתאם לסיכום הנקודות שצבר הנבדק, מתקבל על המסך, במלל ובגרף, הפרופיל המתאים לנבדק בתחום הלחץ הספציפי שנבדק. העובד גם מופנה למאמרים באתר, שכוללים הסברים על דרכים להפחתת לחץ ושחיקה.

ד"ר טוביאנה, מנכ"ל "מכון זהב" לאבחון וטיפול במצבי לחץ, מציין כי המבחן גובש על-ידו במסגרת מחקר דוקטוראט ופוסט-דוקטוראט, ונבדק ב- 13 מדינות שונות בתרבותן, ובהן יפן ומדינות דרום אמריקה. "זה מבחן אוניברסלי, תקף ומהימן לגבי אנשים מתרבויות שונות, שנבנה ממסד נתונים של קרוב ל- 16 אלף נבדקים ברחבי העולם".

המבחן יכול לשמש מנהלים ועובדים ככלי תחילי להפחתת לחץ, אומר ד"ר טוביאנה. למשל, עובדים יכולים לבחון את עצמם בסוגי לחץ שונים, שהם סוברים כי קיימים במסגרת עבודתם, ולאבחן תגובתם ורמת התמודדותם. מנהל יכול להפנות את עובדיו לבדיקה עצמית, לקבל לידיו את הממצאים, גם בלי לציין את שמות הנבדקים, ולהשתמש בזה ככלי לקבלת החלטות על יישום פעולות והתערבויות שעשויות להפחית לחץ בעבודה.

קישורים רלבנטים באתר:

מנהיגים ברשת

www.leadersnet.co.il

leaders@leadersnet.co.il

© כל הזכויות שמורות ל"מנהיגים ברשת" מאי 2002. החומר מותר לשימוש אישי בלבד. אין לעשות בחומר שימוש מסחרי/עסקי ו/או להפיצו בכל דרך שהיא (להוציא באמצעות יצירת קישור למאמר ספציפי  ולעמוד הבית במקביל) מבלי לקבל רשות מפורשת בכתב מהנהלת האתר

 

 

 

יכול לעניין..

פרוק בעיות מעגליות

הרחבה לכתבת משאבים, גיליון 206,  5 באפריל 2000   בעיה מעגלית היא בעיה חוזרת ומטרידה, …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *