מאפיינים מרכזיים לתחלופת עובדים

הרחבה לכתבת משאבים, גיליון 262, 23 במאי 2001

 

לארגון נגרמים הפסדים ישירים ועקיפים מתחלופת עובדים גבוהה ובלתי מבוקרת. תחלופה גבוהה שכיחה יותר בתחומי השירות הטלפוני והמכירות, וביחידות תמיכה טכנולוגית,מסבירה ג'ודי כספי, מנכ"ל משותף בחברת "תבונה שיווקית". החברה פיתחה ומיישמת תהליך לזיהוי צרכים וציפיות בקרב עובדים ומנהלים בארגון, ובהתאם – בנייה והטמעה של תכנית לשימור עובדים.

תהליך מובל בשיתוף מחלקת משאבי האנוש בארגון, אך כדי שתכנית השימור תהיה אפקטיבית, חיוניים תמיכה וליוויי של ההנהלה.

 התהליך כולל מספר שלבים:

  1. איסוף נתונים – הערכת המצב הקיים בארגון בנושאים כגון שביעות רצון העובדים ואיתור נקודות תורפה שגורמות לתחלופה גבוהה. הנתונים נאספים באמצעות סקרים מובנים בתוך הארגון, וכן ראיונות עומק עם עובדים ומנהלים, ואף עם עובדים שעזבו באחרונה. עובדים שעזבו מסכימים להתראיין, כמו לקוח שקיבל שירות רע, מציינת כספי.
  1. ניתוח הנתונים: קביעת יכולות הארגון בשימור עובדים כיום, ומהם הפערים בין מה שנדרש לעשות, לבין מה שעושים בפועל לשימור עובדים ומניעת נטישה.

מאפיינים מרכזיים לתחלופת עובדים:

 

  1. המרכיב המרכזי המשפיע על החלטת עובד אם להישאר או לעזוב היא מערכת

יחסיו עם מנהלו הישיר כך מתברר, מניסיונה של "תבונה שיווקית": ג'ודי כספי

מונה מספר מאפיינים של מנהל "לא טוב" מבחינת ראיית העובד

 

  • · מנהל ביקורתי מאד

 

  • · מנהל שלא נותן לעובד כלים כשזה נזקק להם

 

  • · מנהל שלא נותן משוב

 

  • · מנהל שמתייחס לעובד לא יפה כשהעובד טועה.

 

  1. שאיפה ברורה ללימוד, פיתוח מיומנויות והשבחה מקצועית במסגרת מקום העבודה בעיקר בקרב עובדים צעירים (ילידי השנים 1963 – 1980).

 

  1. אתגר מקצועי או קידום רוחבי בתפקידים, ולאו דווקא היררכי בעיקר בקרב עובדים צעירים.

 

  1. התגמול – עובד רוצה תגמול הוגן, ומידת ההוגנות נקבעת גם על פי השוואה לתפקיד דומה בארגונים אחרים בתחום, או בהשוואה של סדרי העלאת השכר (למשל,השוואת שיעור ההעלאה בכל שנת ותק).

 

משאותרו נקודות התורפה, מגובשת תכנית שימור שאמורה להיות אפקטיבית וכוללת שינויי התנהגות ודרכי ניהול, שיפור מיומנויות והקניית כלים למנהלים, או למשל שינויים באופן התגמול (כמו תגמול שקשור בצורה יותר ברורה בביצועים ותוצאות, או ביעדי הארגון).

 

"תבונה שיווקית" מלווה גם את שלב הטמעת התכנית, כלומר שיווק התכנית בתוך הארגון, לצורך יצירת מודעות והבנה לקיומה ולחשיבותה בעיני הארגון. זאת, על ידי הדרכות למנהלים, וכן ליווי אישי למנהלים שזקוקים לזה.

 

קישורים נוספים שנמצאו בידי מנהיגים ברשת:

 

באתר "תבונה שיווקית" נמצאים מאמרים רבים בנושא

 

קישורים רלבנטים באתר:

מנהיגים ברשת

www.leadersnet.co.il

leaders@leadersnet.co.il

© כל הזכויות שמורות ל"מנהיגים ברשת" מאי 2002. החומר מותר לשימוש אישי בלבד. אין לעשות בחומר שימוש מסחרי/עסקי ו/או להפיצו בכל דרך שהיא (להוציא באמצעות יצירת קישור למאמר ספציפי  ולעמוד הבית במקביל) מבלי לקבל רשות מפורשת בכתב מהנהלת האתר

יכול לעניין..

רק 30% מהמועסקים חשים שיש להם אופק מקצועי במקום עבודתם

  ההשקעה בשימור נשים במקום העבודה נמוכה מההשקעה בגברים: פחות תגמול כספי ואופק מקצועי   …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *