למה כדאי לשמור על שדרת הניהול שלך

 

מאת: יובל ניר *

 

 

 

 

המלחמה הפלפונזית (431 – 404 לפנה"ס) היתה אחת מהמלחמות הארוכות, האכזריות והעקובות מדם בעת העתיקה. במלחמה זו נאבקו אתונה וספרטה ושותפותיהן על ההגמוניה של העולם היווני העתיק.

שני הצדדים נחלו ניצחונות והפסדים לכל אורך המערכה אך ברצוני להתמקד באופן סיומה;

בשנת 406 לפנה"ס לאחר שנים של קרבות הייתה אתונה במצב של חוסר משאבים: כסף, ספינות, וכוח אדם איכותי לאייש את הספינות. במאמץ אחרון לגיוס כספים הותך פסלה של האלה נייקי באקרופוליס, גויסו חותרים ברמה נמוכה והאתונאים הצליחו להעמיד צי של 110 ספינות מסוג טרירמה Trireme))*.

על הצי החדש פיקדו שמונה גנרלים אתונאים, מולם עמד קליקרטידאס האדמירל הספרטני.

ב-406 לפנה"ס יצא הצי החדש של אתונה לקרב ארגינוסי אשר נערך מזרחית לאי לסבוס בים האגאי. בקרב השתתפו 120 ספינות ספרטניות מול 155 אתונאיות (מהן 45 ספינות של בעלות ברית של אתונה) עליהן פיקדו שמונת הגנרלים.

בזכות אסטרטגיה עדיפה נחלו האתונאים ניצחון מזהיר והצליחו להטביע 77 ספינות של ספרטה למול הפסד של 25 ספינות אתונאיות.

חגיגת הניצחון הייתה קצרה בגלל האירועים שהתפתחו  אחריה;

לאחר סיום הקרב, הצי אתונאי היה מפוזר על שטח של כשני קילומטרים. 12 ספינות עדיין צפו לאחר פגיעה וכ – 1000 איש נאבקו על חייהם במים, נאחזים בשברי הספינות הפגועות. לפי המסורת הדתית והימית של אתונה צריך היה לחלץ את הימאים הנלחמים על חייהם במים. אך מכיוון שחלק מהספינות המשיכו ברדיפה אחר הצי הספרטני הבורח, לא הצליחו הספינות שנותרו בחילוץ, זאת לנוכח סערה שפקדה את האזור והשטח הגדול שבו נערך הקרב.

באתונה, חדשות הניצחון יצרו אווירת הקלה ושמחה רבה. אולם כאשר נודע אופן הפקרת הנעדרים, זעם ההמון ודרש תשובות ומשפט ציבורי…

לאחר מספר סבבי משפטים הוחלט לבסוף להוציא להורג את שמונת הגנרלים המפקירים, ששה מהם עדיין היו באתונה.

ספרטה, שהובסה, הציעה לאתונאים הסכם שלום, אשר נדחה על ידי האתונאים. וכך קרה ששני הצדדים הגיעו לקרב נוסף.

קרב איגוספוטמוי היה הקרב האחרון במלחמה. הצי האתונאי הובל על ידי ששה גנרלים חדשים, שחסרו את היכולות האסטרטגיות של קודמיהם, שכאמור הוצאו להורג.

הם ניסו, ללא הועיל לכפות קרב על הצד הספרטני. לעיכוב וההשהיה היתה השפעה שלילית על המשמעת ועל המורל של צוותי הספינות. הצוותים נעשו חסרי זהירות בחיפוש אחר אוכל בזמן, שהספינות הועלו על החוף** ללא נקיטת אמצעי זהירות מתאימים. הגנרלים לא דאגו להחזרת המשמעת הדרושה.

וכך הוכרע הקרב. באחד הימים יצאה יחידה של כ – 30 ספינות אתונאיות, שניסו למשוך את הספרטנים לקרב. הספינות הושמדו במהרה. האתונאים ששהו על החוף הופתעו וחלק גדול מהספינות לא הצליח אפילו לצאת לים. הספרטנים הנחיתו כוח רגלי, אשר הצליח להשתלט על המחנה האתונאי וספינותיו ללא קרב. מכל הצי האתונאי המפואר נותרו כעשר ספינות שלא טובעו או נלקחו בשבי על ידי הספרטנים.

במרץ 404 נכנעה אתונה, החומה שהקיפה אותה הושמדה והוקמה בה ממשלה פרו-ספרטנית.

והמסקנה שלנו- כאשר הארגון נמצא במשבר, הדולר יורד והתכנית העסקית אשר תוכננה לפי שער של 4.2 ₪ לדולר אינה תקפה,  וכאשר "אנשים קופצים מהגג" (בהשאלה משירו של שלום חנוך- 'משיח לא בא') כדאי לחשוב פעמיים לפני שעורפים למישהו את הראש.

*טרירמה: ספינת הקרב של העת העתיקה, שהייתה מורכבת משלוש שורות של חותרים בכל צד הספינה. http://en.wikipedia.org/wiki/Trireme (ויקיפדיה)

**הטרירמה לא נועדה לשהיות ארוכות בים ולא נשאה ציוד ומזון. בלילה היתה מועלית על החוף על מנת לאפשר למלחים לנוח ולחפש אוכל בסביבה הקרובה.

לקריאה נוספת:

The Peloponnesian War by Donald Kagan 2003.

 

* יובל ניר, מנכ"ל  TLR Tech בע"מ, יועץ למערכות מידע – אורקל וסאפ, וחובב היסטוריה יוונית ורומית

 

 קישורים רלבנטים באתר:

מנהיגים ברשת

www.leadersnet.co.il

leaders@leadersnet.co.il

© כל הזכויות שמורות ל"מנהיגים ברשת" מאי 2003. החומר מותר לשימוש אישי בלבד. אין לעשות בחומר שימוש מסחרי/עסקי ו/או להפיצו בכל דרך שהיא (להוציא באמצעות יצירת קישור למאמר ספציפי  ולעמוד הבית במקביל) מבלי לקבל רשות מפורשת בכתב מהנהלת האתר

יכול לעניין..

המקצועיות שמעבר למקצועיות על ניהול שיתופי פעולה בשדה החברתי ותפיסת תפקיד חדשה

מאת: עמרי גפן*ויואב הולן**      פתח דבר להתנגדות כזו אורן[1]  לא ציפה. אמנם, עם …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *