יזמות בעיתות אי ודאות – נקודת ראות חיובית

הרחבה לכתבת משאבים, גיליון 313, 17 ביוני 2002

 

דווקא בימים קשים אלה, קל יותר להקים חברה חדשה המבוססת על רעיון טוב וספציפי. לרעיונות טובים וישימים, שיאפשרו לחברות הענק חסכון ניכר במשאבים, קל יותר כיום למצוא מימון, כיוון שהתחרות היא קטנה מאוד. לכן, ניתן להשיג מימון, גם אם הוא במימדים מצומצמים יותר. "היתרונות הגדולים של חברות הקמות כיום נעוצים בעובדה שהכל נעשה בצורה ריאליסטית יותר", אומרת היועצת לניהול אביבה רוזן-גנוט.

היתרונות: 

המשאב האנושי – היום קל יותר לגייס את האנשים המתאימים, בגלל היצע כוח האדם הקיים. האנשים הללו, שהיה קשה מאוד בעבר לשכנע אותם לבוא לחברה חדשה, מחפשים כיום את החברות החדשות. אלה הם האנשים שיהוו את גרעין הניהול וההתפתחות של החברה בעתיד. ניתן לגייס כוח אדם חיוני לחברה, מהר יותר ובעלויות נמוכות יותר; לחברה קל יותר הרבה יותר מאשר לפני שנתיים-שלוש לאתר את המומחים והמנהלים הספציפיים הדרושים להתפתחותה המהירה, והם גם 'זולים' הרבה יותר מבחינת עלויות ודרישות. לכוח האדם הזמין הזה גם יש פחות דרישות. אנשים מודעים לכך שיהיו חייבים להשקיע במקום העבודה החדש את כל כולם, וקושרים את גורלם לחברה לאורך זמן. לא חושבים ומתנהגים כמו בעבר, נוסח 'אעשה מכה ואמשיך הלאה'. 

מימון – לרעיונות טובים באמת, אפשר היום להשיג מימון כי פחות חברות רצות אחרי הכסף הזה ויזמים חוששים יותר ומעדיפים עדיין "לשבת על הגדר". לחברה שבונה היום תכנית עסקית נכונה, יש סיכויים גדולים יותר לבדל את עצמה מחברות שאין להן את אותו פוטנציאל, ולהשיג את תשומת ליבם של משקיעים פוטנציאליים. חברה שהייתה צריכה לפני שלוש שנים לגייס, למשל, 3 מליון דולר, יכולה היום להסתפק בגיוס מיליון דולר, כי גם גיוס ושימור העובדים כיום לא מבוסס על הבטחות מפליגות לשכר, אופציות ותנאים". 

תחרות – כיוון שיש היום פחות מתחרים, עם רעיון טוב, הרבה יותר קל להגיע לשוקי-מטרה, ללקוחות פוטנציאליים רציניים או לשיתופי פעולה אסטרטגיים רציניים.

לתופעה של חברות חדשות, החוות את התהליך בצורתו זאת, ישנם ניצנים, אך קשה להתנבא מה תהיה המגמה בתקופה הקרובה. קיים היום מצע לצמיחה בריאה יותר של שוק ההיי-טק העתידי, ברגע שהשוק יתחיל להתאושש. אם ההתאוששות תגיע לאורך השנים לקצב התפתחות כפי שהיה בעבר, ההצלחה שוב עלולה 'לעלות לראש', לקחים מן המשבר ישכחו וטעויות שנעשו בתקופת ה"בועה" יחזרו על עצמן,  אבל כרגע זה אינו נראה לעין.

 

קישורים רלבנטים באתר:

 

 

 

 

יכול לעניין..

טיפים לניהול עסק ביתי

 מאת: אבי קרעין וזאב הרשקוביץ*             כל מי שהקים עסק …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *