המנהיג כיוצר משמעות

מאת אבי אלטמן, אשר שימש  כיועץ ארגוני ב"מכון מנהיגות – ייעוץ לארגונים לומדים" בעת כתיבת המאמר

פורסם לראשונה מרץ 2001

 

קרל ווייק הוא אחד הכותבים המקוריים והמבריקים על תורת הארגון, והחביב עלי ביותר. בספרו משנת  1995 "יצירת משמעות בארגונים" (sensemaking in organizations) נתקלתי ב'סיפור המפה' אותו אני מביא כלשונו (בתרגום חפשי):

 

סיפור המפה

האירוע המיוחס לאציל הונגרי בשם אלברט סנט-גיורטי ונכתב כפואמה ע"י הולוב (1970), התרחש במהלך אימונים צבאיים בשוויץ. סגן צעיר של יחידה הונגרית קטנה שלח בהרים האלפים כיתת סיור אל שממת הקרח. השלג התחיל לרדת מיד, נמשך יומיים והכיתה לא חזרה. הסגן סבל וחשש ששלח את אנשיו אל מותם. אבל ביום השלישי הכיתה חזרה. איפה היו? איך מצאו את דרכם חזרה? כן, הם אמרו, היינו בטוחים שאנחנו אבודים וחיכינו לסופנו. אך אז, אחד מאתנו מצא מפה בכיסו. הקמנו מחנה, חיכינו עד ששככה הסערה ואז בעזרת המפה זיהינו את מקומנו והנה אנחנו כאן. הסגן שאל את המפה והעיף בה מבט בוחן וגילה לתדהמתו שזו לא הייתה מפה של האלפים אלא של הפירנאים.

 

ברצוני להתבונן בסיפור הזה ולומר דרכו כמה דברים על תופעת המנהיגות:

קבוצת החיילים שבסיפור עברה מהגדרת מציאות אחת לאחרת. מהראשונה: "אנחנו אבודים לא נותר לנו אלא לחכות לסופנו" אל השניה: "יש לנו מפה בעזרתה נוכל למצוא את דרכנו". המציאות לכאורה לא השתנתה, שכן בנסיבות הללו, המפה לא הייתה שווה יותר מהנייר עליו היא מודפסת, אבל הפרשנות של המציאות השתנתה באופן קיצוני. במקרה הזה ההבדל בין שתי תפיסות המציאות היה כהבדל בין חיים ומוות.

 

רוצה לומר שלאירועים שמסביבנו אין קיום לכשעצמם אלא רק בכפוף לפרשנות או למשמעות שאנחנו נותנים להם, והמשמעות שהענקנו להם היא הקובעת את פעולתנו. זהו בעצם תפקידם החשוב של מנהיגים: הם מעניקים את הפרשנות למציאות ומקנים לה משמעות היכולה להפיח בנו תקווה, להניע אותנו לפעולה, ולגרום לדברים להתרחש.

 

כאשר תיאר ווייק את הארוע של שימוש במפת הפירנאים כדי למצוא את הדרך באלפים למנהל בכיר אתו עבד הוא אמר, "הסיפור היה באמת מושלם אם המנהיג היה יודע שזו המפה הלא נכונה ועדיין היה מסוגל להחזיר את אנשיו". מה שמעניין בשינוי הסיפור ע"י המנהל הוא שהוא תיאר סיטואציה בסיסית בפניה עומדים רוב המנהיגים. המונהגים הם לרוב אבודים ואפילו המנהיג אינו בטוח לאן צריך ללכת. כל מה שהמנהיג יודע הוא שהתכנית או המפה הנמצאת בידו אינה מספיקה כדי לחלץ אותם. מה שעל המנהיג לעשות הוא לנטוע בטחון באנשיו, לגרום להם לנוע בכיוון כללי כלשהו, ולדאוג לכך שהם ישימו לב לסימנים הנוצרים תוך כדי פעולתם כך שילמדו היכן הם ויקבלו רעיונות טובים יותר לגבי היכן הם ואיפה הם רוצים להיות. כלומר, למרות שהמפה לא יצגה נאמנה את המציאות הגיאוגרפית בה נמצאו החיילים, הם פעלו לאורה כאילו היא מערכת של מראי מקומות שיעזרו להם להיחלץ מהמצב אליו נקלעו.

 

מכאן שיש אפשרות שכאשר אתה אבוד, גם מפה ישנה שאיננה בהכרח מייצגת היטב את המציאות יכולה לעזור, בתנאי שאתה מאמין בה, מתחיל לפעול, יוצר תוצאות מוחשיות, מגלה מה קורה וזה עוזר להבין מה לעשות בצעד הבא. אבל עבודתו של המנהיג כיוצר משמעות הופכת יותר ויותר קשה כיום. יצירת משמעות היא תהליך בו הרבה משמעויות אפשריות צריכות לקבל את ההגדרה שלהן.

בסיפור המפה יש תחרות בין שתי משמעויות חליפיות כאמור לעיל. זה מצב קל יחסית. הקושי הוא שבמציאות שלנו יש יותר מדי משמעויות, לא מעט מדי, ובעיה קשה מזו היא שהמנהיג פועל בתוך שדה של משמעויות מתחרות, והמשמעות אותה הוא מעניק לאירועים צריכה להתחרות מולן על מקומה בתודעתם של האנשים.

 

למשל, איזו משמעות "מנצחת" בתודעת הציבור כאשר מדובר בהתרחשות של יציאת צה"ל מלבנון? "מהלך אמיץ של ממשלה שהצליחה לקבל החלטה שממשלות לפניה לא הצליחו לקבל, ולבצע אותה במינימום של אבידות בנפש"; או "נסיגה מבוהלת ומשפילה הפוגעת בחוסנה של המדינה ובכח ההרתעה של הצבא"; או "הציבור באמצעות ארגון 4 אמהות מנהל את הממשלה ומכתיב את מהלכי הצבא", וכן הלאה…

 

נקודה אחרונה אותה אני רוצה לציין היא הנטייה המסוכנת של מנהיגים לדבוק במפה למרות שהמציאות אותה היא מייצגת השתנתה. המפה יכולה לייצג כאן תכנית אסטרטגית או כל תכנית אחרת. לא אחדש אם אומר שהמציאות סביבנו משתנה במהירות. אבחנה זו נאמרה כבר במאות אם לא אלפי מאמרים, ספרים, הרצאות וסדנאות. ההקשר שלה לעניינינו הוא שהמשמעות אותה יצרנו אתמול איננה בהכרח זו שתשרת אותנו היטב גם היום. התכניות שבנינו על בסיס המשמעות שיצרנו הן חשובות אבל לא הן יוצרות את ההצלחה. ההצלחה נקבעת ע"י העשייה שלעתים היא בהתאם לתכנית ולעתים בניגוד לתכנית מכיוון שהמציאות, או ליתר דיוק, המשמעות אותה יצרנו אודות המציאות, השתנתה.

 

…עד כאן כמה מחשבות בעקבות סיפור המפה. אני משוכנע שגם לך הקורא/ת מחשבות

העולות למקרא הסיפור והרעיונות אותם הצגתי, ואת/ה מוזמן/נת לחלוק אותם אתי

ועם שאר הקוראים.

 

 

 

קישורים נוספים שנמצאו בידי מנהיגים ברשת:

 

לרכישת הספר בחנות הספרים של אמזון

sensemaking in organizations by Karl E. Weick

מתוך: http://www.amazon.com

 

 A Rare Breed

מתוך:  /http://www.office.com

 

 

 קישורים רלבנטים באתר:

מנהיגים ברשת

www.leadersnet.co.il

leaders@leadersnet.co.il

© כל הזכויות שמורות ל"מנהיגים ברשת" מאי 2002. החומר מותר לשימוש אישי בלבד. אין לעשות בחומר שימוש מסחרי/עסקי ו/או להפיצו בכל דרך שהיא (להוציא באמצעות יצירת קישור למאמר ספציפי  ולעמוד הבית במקביל) מבלי לקבל רשות מפורשת בכתב מהנהלת האתר

 

יכול לעניין..

גידול דור העתיד של מנהלים: שמירת מורשת הארגון על ידי בניית עתודה ניהולית

מאת מאיר שירת – יועץ ארגוני ב"מכון מנהיגות – ייעוץ לארגונים לומדים" פורסם לראשונה פברואר …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *