הילדים שולטים במשפחה

מתוך פורום שיווק – עיתון מקצועי לשיווק, גיליון 549 , 12 במרץ 2001

מאת ג'ואי סרוסי, סמנכ"ל פיתוח עסקי בטרגט מרקט

 

דור חדש של משפחות יוצר צורך בשיטות שיווק חדישות . אם בעבר ההורים היוו את מודל ההתייחסות העיקרי לילדיהם, הרי שהיום ניתן להבחין בשיווק על הורים ולילדים כצוות, ואף בשיווק לילדים בלבד . מודל חדש זה מעורר שאלות בדבר תפקידם האמיתי של המשווקים

 

דור חדש של משפחות יוצר צורך בשיטות שיווק חדישות – זהו המסר שיצא מכנס השיווק העולמי לילדים שנערך לפני כחודשיים בליסבון. אם בעבר הייתה המשפחה מערכת סגורה, המגינה על עצמה מהעולם החיצוני ומשינוי, כשההורים מהווים את מודל ההתייחסות העיקרי עבור ילדיהם, הרי שכיום למושג משפחה ישנן משמעויות אחרות לגמרי.

הילדים נחשפים לעולם הגדול

המשפחה המודרנית כיום מאופיינת בקונפליקט תמידי, אצל ההורים והילדים כאחד. מצד אחד, ההורים אינם מעונינים עוד בנשיאת מלוא נטל האחריות של גידול ילדיהם, ומנסים לממש עצמם גם מחוץ למסגרות משפחתיות. מצד שני, הירידה בקצב הילודה והעלייה בקצב הגירושים ובמספר המשפחות החד הוריות, גורמת ל"השקעת יתר" בילד הבודד, בתור פיצוי.

גם הילדים נאלצים להתמודד עם קונפליקט: החשיפה לעולם הגדול בהיעדרות הוריהם, העובדים או עסוקים רוב שעות היממה, נותנת להם גישה ישירה לתרבויות שונות, ללא תיווך. ילדים הגדלים במשפחות חד הוריות או מורכבות, חשופים לנקודת מבט שונות על 'איך העולם צריך להיראות'.

כך הפכה המשפחה המסורתית והסגורה למערכת פתוחה, המזמינה את ההשפעות החיצוניות לביתה, בניסיון למצות את הפוטנציאל של העולם הגדול. מודל המשפחה הופך להיות צבעוני יותר ומותאם למציאות של הרגע, והחשוב מכל: במקום שההורים ישפיעו על הילדים, הילדים הם אלו שמשפיעים על ההורים.

על פי מודל זה, אין למשווקים עוד טעם להציג את מסריהם בסביבת המשפחה. זאת, כיוון שההורים לא רק שלא יזדהו עם המסרים, אלא עלולים גם להיות מתוסכלים מכך.

מודל זה מעורר הזדמנויות שיווקיות רבות. ניתן להבחין במעבר ממסרים שיווקיים מתנשאים כלפי ילדים, למסרים המיועדים ל"צוות של הורים וילדים", או למסרים לילדים בלבד. השיווק ל'ילדים בלבד' הוא מוצלח, אך עשוי להיות גם מסוכן. מבט מעמיק על תופעת הפוקימון מתמצת את הדילמה: זו אמנם הייתה הצלחה שיווקית גדולה בזמן קצר, אך המחיר היה ניתוק הילדים מהוריהם.

לעודד אינטראקציה חיובית

לקונפליקט של המשפחה המודרנית מצטרף קונפליקט מתמיד של האמהות, הנובע מהקושי להיות אשה מפרנסת ואם בו זמנית. המסרים השיווקיים צריכים להציג לאם פתרונות לקונפליקט שלה, ולא אידיאל בלתי אפשרי.

לדוגמה, כשהושקה מחדש המרגרינה בלו בנד, המסר הבריאותי שהיה מכוון בעבר רק לאמהות ("הילדים שלך צריכים יותר סידן!") הוצג בצורה ילדותית יותר, המעודדת אינטראקציה חיובית וחינוכית בין האם וילדיה אודות הנושא. שינוי העמדה יצר גידול ניכר במכירות של בלו בנד תוך שנתיים, ומיצב את המוצר כפתרון משפחתי וחיובי.

דוגמה נוספת המתאימה למודל המוצע, היא תשדיר הפרסומת של חברת הונדה, בו מתנקם האב בילדים המציקים לבנו. האב עושה אמנם מעשה בלתי חינוכי בעליל, אך מצליח לחזק את משפחתו באמצעות כל הרכב שלו.

יתכן, שתפקידו של המשווק כבר אינו למכור למשפחות, אלא למצוא דרכים לעזור לבני המשפחה לתקשר זה עם זה, לגלות חוויות משותפות, לגדול יחד ולמצות את עצמם.

 

  • הכתבה פורסמה בעיתון הלקוחות החודשי של טרגט מרקט, ומבוססת על הרצאה של Christophe Fauconnier, נציג חברת Censydiam ו-Dirk Lorre נציג חברת Tico Kico, בכנס השיווק לילדים – Global Kid Power 2000- שנערך בסוף שנת 2000 בליסבון.

 

קישורים רלבנטים באתר: 

 

 

יכול לעניין..

פרגון למרצדס – ההמשך

  מאת: בני מרגליות *  חלק שני   קיבלתי המון תגובות לפוסט הקודם – פרגון למרצדס . …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *