אימון אישי לטרנספורמציה – ממנהל למנהיג

9102658927

מאת: קובי בלסון, מאמן אישי ועסקי b-coach

 

מנהיגות היא יכולתו של אדם להוביל אנשים אחרים לעבר מטרה משותפת.

 

נושא המנהיגות ופיתוחה מעסיק מנהלים במשך הדורות. זהו מושג חמקמק, שקשה להגדירו במדויק או לעמוד על טיבו ועל מרכיביו. כיום מקובל לחשוב, שמנהיגות היא יכולת מתמחה, כלומר קיימים סוגים רבים שלה, שכל אחד מהם מתאים לסוג אחר של מצבים. לדוגמה, אדם שהצליח כמנהיג צבאי לא יצליח בהכרח כראש ממשלה או כמנכ"ל של חברת היי-טק.

בעבר היה נהוג לייחס את יכולת המנהיגות להשראה אלוהית (מה שמכונה בלועזית "כריזמה") אולם היום מקובל לחשוב, כי מדובר בפוטנציאל הקיים במידה זו או אחרת בכל אדם, שניתן לפתח ולטפח אותו ואפילו להתאימו לסיטואציה ספציפית. על בסיס גישה זו התפתחו בשנים האחרונות מתודולוגיות העוסקות בפיתוח וטיפוח המנהיגות. למרות קיומם של הבדלים בולטים בין הגישות השונות, כולן מסכימות פחות או יותר על הגדרה של מנהיגות, המבוססת על קיומן של יכולות אנושיות מסוימות אצל המנהיג. בין היתר,  ניתן למנות את היכולות הבאות ככאלו, שיש לגביהן את ההסכמה הרחבה ביותר:

  1.  יכולת הצגת חזון – היכולת להגדיר באופן ברור ומוחשי את המטרה המשותפת אליה הוא מנהיג. החזון הוא המציאות, שהמנהיג מבקש ליצור. החזון מהווה VISION, מעין סרט שמוצג במלל, מצגת ,רעיון ,סרט ,ספר וכמובן בשיחה. המנהיג סוחף את מונהגיו באמצעות החזון. מנהיג הוא אדם שהחזון שלו הוא -BEING הוויה ולא DOING- פעולות. כשרוצים לבנות סירה לא אוספים את האנשים ומבקשים מהם לאסוף עצים מסמרים ופטישים  אלא מספרים להם על ההרפתקאות והחוויות שהם יחוו ועל השותפות. מנהיג הוא אדם שרואה לנגד עיניו את התוצאה שהוא רוצה להשיג ומסוגל להביא את העתיד להווה .
  2. דוגמה אישית – היכולת לבטא במעשיו ובהתנהגותו את הערכים, שבהתאם להם הוא מצפה ממונהגיו לפעול. מנהיג מציג למונהגיו את הערכים שהוא מאמין בהם ואת הערכים שהם הבסיס הקיומי שלו ומהווים את ה- DNA שלו, שעימו הגיע לעולם ושהוא מבחינתו ייהרג ובל יעבור  . המונהגים נוהגים בהתאם לערכים הללו והם נר לרגליהם, המוביל אותם לכל מקום. ערכים הם ערכי מטרה כמו : אהבה, יושרה, חופש, חמלה, אושר, חדשנות , מחויבות , גמישות, נתינה ועוד .ערכי מטרה הם תוצאה ולא אמצעי.
  3.  איזון בין שכל ורגש – היכולת לשקול בצורה נכונה שיקולים שכלתניים אל מול שיקולים רגשיים בעת קבלת החלטות. המח של כל בני האדם עובד בשני מישורים המישור האנליטי (מח שמאלי) והמישור הרגשי (מח ימין). מנהיג הוא אדם היודע לחבר בין נקודות הקצה ומקבל החלטות שקולות .
  4. הובלת שינויים – היכולת להתמודד עם מצבים של שינוי על כל המורכבות והקושי הכרוכים בהם. מנהיג מוביל את מונהגיו בכל מזג אוויר למקום, שאליו הוא שואף להגיע.  הוא מתמודד עם כל סערה ,עם כל רעם מזיד וחורבן, בחוכמה רבה. שינוי שצץ לנגד עיניו אינו מהווה גורם המעכב את מימוש החזון שלו אלא להיפך גורם מדרבן, המניע קדימה.
  5. הבנת הגורם האנושי – הבנה של אופן הפעולה של בני אדם במצבים מורכבים ומאתגרים והתחשבות בצרכים של מונהגיו כבני אדם. לכל אדם יש את חייו, אישיותו, משפחתו, סביבתו ועבודתו וחייו מורכבים מאין סוף גורמים, אך לכול בני האדם מכנה משותף אחד והוא הרצון לחיות את החיים בדרך שהם בחרו לחיות. המנהיג מזהה את הצרכים העיקריים של מונהגיו ומקיים תשתית נאותה המאפשרת להם לבסס ולקדם את חייהם לשלב הבא, אל מול החזון והדרך של מנהיגם .
  6.  כושר ארגון – היכולת לעצב ולהפעיל מבנים ארגוניים. מבנים ארגוניים הם התמך והסמך של המנהיג בהנהגת מונהגיו. הוא צופה אל העתיד, מתבונן אל עבר הצרכים העתידיים ומעצב את התשתית הארגונית, שתאפשר לו להגשים את חזונו
  7. אומץ לב – היכולת לקבל החלטות קשות המכילות גורם של סיכון. החלטותיו של מנהיג מתקבלות לאחר בחינה מוקפדת ודקדקנית של האפשרויות ושל כל תוצאה באשר היא. לעיתים נדרש מנהיג לקבל החלטה שהתוצאה שלה היא "קשה". ההחלטה יכולה לגבות מחיר יקר בטווח הקצר אך לאורך זמן היא תגרום לשיפור משמעותי של מרבית מונהגיו. המנהיג אינו מושפע מלחצים ובקשות, הוא רואה את החזון שלו לנגד עיניו ולשם מועדות פניו .
  8. האצלת סמכויות – היכולת להאציל מסמכויותיו לאנשים אחרים מבלי להפחית מאחריותו לתוצאות. מעיוורון לחולשות נוצרת בינוניות. מצוינות היא נגזרת של האומץ לשחרר ולתת לאנשים מסביב לקבל החלטות, לבצע ולהניע. מנהיג מקיף את עצמו  באנשים היודעים מה ערכם אך גם כמה הם לוקים בחסר. אנשים  מושלמים בעיניי עצמם,  אינם פתוחים ללמידה ולביקורת  ומתקשים לשתף פעולה עם אחרים המשלימים אותם. מנהיג יודע את מגבלותיו וחולשותיו ומחזק אותן דרך האצלת סמכויות.
  9. השפעה – הרצון להשפיע תוך כדי הכוונה אל התוצאה הרצויה. המנהיג מכוון את מחשבותיו, את עשייתו את פעולותיו לעבר השגת המטרה והגשמת החזון. מה שמניע אותו כל הזמן זהו הרצון להשפיע על מונהגיו .
  10. הקשבה – יכולת ההקשבה ורמת ההקשבה יוצרים תוצאות. יכולתו של המנהיג לשמוע את אשר האחרים אינם שומעים, את אשר האחרים אינם אומרים, את אשר האחרים אומרים ואינם מתכוונים לומר. הוא מקשיב לערבול הנושאים ויודע להפריד ולנוע קדימה. הוא מקשיב להוויה של מונהגיו ופועל בהתאם. הוא מקשיב לכל מסקנה ויודע לממש אותה והכל בהלימה לצרכים של מונהגיו .המנהיג מאזין לדממה בשקיקה ובאהבה.

"ללב היגיון משלו שאין ההיגיון מכירו"  (פסקאל)

 

 

 קישורים רלבנטים באתר:

מנהיגים ברשת

www.leadersnet.co.il

leaders@leadersnet.co.il

© כל הזכויות שמורות ל"מנהיגים ברשת" אפריל 2006. החומר מותר לשימוש אישי בלבד. אין לעשות בחומר שימוש מסחרי/עסקי ו/או להפיצו בכל דרך שהיא (להוציא באמצעות יצירת קישור למאמר ספציפי  ולעמוד הבית במקביל) מבלי לקבל רשות מפורשת בכתב מהנהלת האתר

 

יכול לעניין..

טיפים להגברת המוטיבציה

ציטוטים מהספר: "איך להצליח בחיים"  מאת: בני ישראלי   אם אתה חושב שתצליח — תצליח …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *