ראשי » ניהול ומנהיגות » ניהול צוותים » תקשורת בין אישית ועבודת צוות

תקשורת בין אישית ועבודת צוות

הרחבה לכתבת משאבים, גיליון 226, 5 בספטמבר 2000

 

הטכנולוגיה המתפתחת, ההתמקצעות וההתמחות הספציפית בתת-תחומים, המטלות המורכבות יחד עם הצורך העסקי לצאת עם המוצר לשוק תוך זמן קצר, דורשים היום, כדי להצליח, עבודת צוות תוך שיתוף פעולה ברמה גבוהה בין עובדים, ותקשורת טובה ואפקטיבית, אומרת ד"ר איריס כהן-קנר, פסיכולוגית ארגונית ומרצה בביה"ס לניהול שבאוניברסיטת בן גוריון.

קיימים כמה מכשולים וחסמים בפני תקשורת אפקטיבית בארגון, אומרת ד"ר כהן-קנר:

  1. החוזה הפסיכולוגי – החוזה ההדדי שבין העובד לארגון השתנה. בעבר נכללו בו נאמנות ומחויבות לארגון לתקופה ארוכה, והיום התפיסה המרכזית בחוזה היא "אתה לטובת עצמך" ו"הארגון לטובת עצמו". מזה נובעת נטייתו של עובד כיום לשמירת הידע אצלו, בלי לשתף אחרים, כהון אישי שלו. "ככל שיש לעובד יותר צורך בשמירת ידע, כן תפחת נטייתו לתקשורת פתוחה ולשיתוף אחרים בידע שברשותו".
  2. 'תחרות בונה' – הנוהג המקובל בארגונים ליצור תחרות על הישגים בין עובדים או בין צוותים (למשל, בין אנשי מכירות). צדו השלילי של נוהג זה שהוא פועל כנגד הערכים של עבודת צוות ושיתוף פעולה, ואף מגביר תחושת ניכור בקרב עובדים, "כך שתחרות בונה זו היא הרבה פעמים בעצם הורסת".
  3. לחץ פסיכולוגי גבוה במקום העבודה – קיים לחץ תמידי על העובד להתעדכן, להשתפר, להראות תוצאות, והנטייה לאי שיתוף אחרים בארגון בידע ובפתרונות לבעיות שהצטברו אצל יחיד או אצל צוות, גורמת לארגון בזבוז והפסד.

כדי להקטין את המחסומים בתקשורת ולהגביר שיתוף פעולה, מציעה ד"ר כהן-קנר פעילויות במספר מסלולים:

  1. מפגשי מנהלים – הטמעת נהלי עבודה של מפגשי מנהלים בדרגים שונים באופן שיטתי וקבוע. מטרת המפגשים להעלות לדיון, להתעדכנות הדדית ולהחלפת מידע וידע בדבר בעיות ופתרונות, "וזה צריך להיות מפגש קבוע, פורמלי, להזרמת מידע הדדית, ולא מפגשים לכיבוי שריפות".
  2. סדנאות לעובדים – בסדנאות אלו מקנים להם מודעות וכלים לשיפור התקשורת הבין אישית, ולהכרה כי תקשורת פתוחה ושיתוף אחרים בידע אינה גורמת ליחיד הפסד, אלא לרווח הדדי.
  3. תרבות הארגונית – הארגון צריך לעודד, באמצעות חיזוקים חיוביים, התנהגויות של שיתוף פעולה ועבודת צוות, ולדכא התנהגויות צנטרליסטיות, המתבטאות למשל בשמירת ידע אצל היחיד. חיזוקים חיוביים יכולים להיות למשל, פרסום ארוע של שיתוף פעולה או שיתוף בידע ברשת הארגונית הפנימית, דיווח על הארוע בישיבת הנהלה או בפורומים אחרים, ועל-ידי זאת לתת הכרה וסטטוס להתנהגויות הרצויות לארגון.

 

קישורים רלבנטים באתר:

מנהיגים ברשת

www.leadersnet.co.il

leaders@leadersnet.co.il

© כל הזכויות שמורות ל"מנהיגים ברשת" יולי 2002. החומר מותר לשימוש אישי בלבד. אין לעשות בחומר שימוש מסחרי/עסקי ו/או להפיצו בכל דרך שהיא (להוציא באמצעות יצירת קישור למאמר ספציפי  ולעמוד הבית במקביל) מבלי לקבל רשות מפורשת בכתב מהנהלת האתר

 

 

 

יכול לעניין..

HadarKantor

כיצד הופכים אוסף של מנהלים טובים לקבוצה מנצחת?

 מאת: הדר קנטור * במהלך הקריירה נתקלתי לא פעם בחברות ששדרת הניהול שלהן מורכבת ממנהלים ...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *