הרחבה לכתבת משאבים, גיליון 278, 25 בספטמבר 2001
תקן אבטחת איכות 9000 ISO ישודרג, ויישומו בארגונים יתחיל בעוד שנה וחצי עד שנתיים. דרישות והוראות התקן החדש, שנקרא 9000-2000 ISO, מגובשות עכשיו בעולם ובארץ והן יכללו:
- יותר מחויבות של ההנהלה,
- יותר התמקדות בלקוח,
- פחות נהלים ביורוקרטיים בתהליכי העבודה,
- יותר אוריינטציה של TQM,
- שיפורים בהדרכת עובדים.
משאבי ההדרכה יהיו צריכים להיות ממוקדים ומושקעים בשיפור תפקוד העובדים, לשיפור ההבנה באיכות, ולהאצלת סמכויות באבטחת איכות לעובדים בדרגים היותר נמוכים, אומר אמנון בש, יועץ לניהול, מפתח מודלים לבדיקת אפקטיביות ההדרכה, שאמורים להיכלל בתקן החדש.
המודלים החדשים יתמקדו במספר תחומים:
- הפנמה והטמעת ההדרכה – במקרים רבים, בסיום הדרכת עובדים, גם הסתיים הקשר עם הלומדים כך שלא ניתנה די שימת לב לאפקטיביות ההדרכה. עובדים למדו על ציוד חדש, או שלמדו לערוך ביקורת עצמית על איכות העבודה, או שראשי צוותים למדו פיתוח צוות, אך לא נבדקו מידת ההפנמה וההטמעה. על פי התקן החדש, אחרי כל פרק זמן מסוים, חצי שנה למשל, יהיה צורך לוודא אם העובד שהודרך, אכן הטמיע והפנים את תוכני הלימוד, ואם משתמש בהם. בכך גם תיבחן אפקטיביות ההדרכה, ואם יש צורך לשפרה.
- הגדרת יעדים ומטרות בצורה ברורה – לפני הפעלת ההדרכה או במהלך הקורס יוגדרו יעדי ההדרכה. היעדים והמטרות יתייחסו לידע, לתכנים ולמיומנויות שאותם רוצים להשיג במהלך ההדרכה.
- יעילות לארגון – בדרישות ההדרכה לפי התקן החדש יש כדי לתרום לייעול בארגון. לא די שישקעו משאבים בהדרכה, אלא יש לבדוק את כדאיות ההשקעה בכסף ובמשאבים.
מכלול אבטחת האיכות על-פי תקן ISO, דורש הרבה הדרכה לאנשי הארגון,לצערנו, חברות רבות שיש להן תקן ISO, הפעילו תכניות הדרכה לא מספיק יעילות, רק כדי לצאת ידי חובה. אך עם עליית המודעות לחשיבות ההון האנושי בארגון, וגיבוש דרישות ההדרכה על פי התקן החדש, צפוי כי חברות יתייחסו להדרכה ברצינות רבה יותר. |
|