מאת : מיכה שנהב , מנכ"ל מרכז טל טיפוח למצוינות
כשתיסע לטיול ספארי בקניה כדי לתור אחר אריות , פילים וחיות פלא אחרות , תופתע לגלות כי לעיתים קרובות הן כלל אינן מחכות לך . שעות וימים של נסיעה מייגעת בג'יפ הספארי עשויות להותיר אותך מאוכזב מכך שכל אשר הצלחת לקלוט במשקפת המשוכללת שלך זה 2 זברות מתרחקות ממך במנוסה .
כמובן שהמדריך והנהג המקומי יעשו הכל כדי לתת לך הרגשה כי ראית את כל מה שאפשר לראות ואף למעלה מזה , אולם אתה – ישראלי שכמוך , תאשים את שניהם , ואפילו את החיות אשר לא טרחו להגיע , בקונספירציה אישית נגדך .
בכנס מסעות שנערך לאחרונה סיפר אחד המדריכים הישראליים כי קבוצת הנהגים איתה הוא מוביל את טיולי הספארי , נוהגת להיפגש מדי לילה , לאחר שהתיירים המותשים הולכים לישון , כדי להחליף חוויות מהיום שעבר (כן , הם גם צוחקים על חשבוננו . . .) ותוך כך מספרים האחד לשני על ריכוזי החיות בהם נתקלו במהלך היום .
מן הסתם , המורווחים העיקריים מהלמידה הארגונית הזו הם התיירים עצמם , אשר למחרת היום מוסעים , אחר כבוד ותפארת , הישר אל נקודת המפגש התורנית של חיות הפלא .
הגדרות של למידה ארגונית נבונה מהוות בסיס חשוב לקיצור תהליכים בתוך הצוות ושיפור מדהים של התוצאה ממנה נהנה , בסופו של דבר , הלקוח .
כי הרי , עם כל הכבוד לך על כך שהמצאת זה עתה את הגלגל – מישהו המציא אותו כבר קודם . . .
חריג ? – תחקר
הגדר נוהל ברור על פיו , כל אירוע לא שגרתי , חדש או חריג המתרחש בסביבה המקצועית של הצוות , מועלה על הכתב בצורת 'תחקיר' . תחקיר שכזה , יכלול את פרטי האירוע , אופן הטיפול בו והתוצאות בשטח .
את מסמך התחקיר שלח במייל רק אל העובדים אשר עשויים להיתקל במקרה דומה במהלך עבודתם השוטפת . כדאי בהחלט להעלות את האירוע לדיון Case Study באחת מישיבות הצוות הבאות .
חיקוי ולמידה
הצב יעדים אישיים של צפייה של אנשי הצוות אחד בשני . תן להם לייצר למידה מקצועית תוך התבוננות וחיקוי פעולות של עובדים אחרים בצוות .
הרעיון הוא לצוות אותם לצפות באופן סדיר בשיחות מכירה , התמודדות עם התנגדויות של לקוחות וכדומה .
הם יפיקו הרבה מלראות אחרים העוסקים במקצועם . איסוף של טיפים קטנים , רישום של משפטי מפתח טובים והתבוננות בסגנון התמודדות אחר משלהם , יעשו פלאים לביצועים האישיים .
טיפ : היזהר מליפול למלכודת של 'להצמיד' רק את החלשים לצפות בחזקים .
ה NBA ואתה
אחת הסיבות שה NBA היא ליגת הכדורסל הטובה בעולם , היא שהשחקנים לא נמדדים רק על פי מספר הסלים אותם הם קולעים , אלא גם על פי מספר האסיסטים שהעבירו לחבריהם לקבוצה .
חפש ומצא גם אתה את הדרכים לבטא הערכה אמיתית לעובדים אשר יודעים לייצר אסיסטים עבור הצוות . אסיסט טוב של עובד יכול להיות יוזמה יפה שהפגין , רעיון יצירתי שהביא לארגון , סיוע מיוחד שהעניק לאיש צוות אחר ואפילו 'מידע מודיעיני' חשוב שהגיע מהמתחרים .
אקדמיה פנים ארגונית
דרך מצוינת לייצר שיתוף אמיתי של הידע המקצועי הרב שהצטבר אצל אנשי הצוות והארגון , הוא ע"י מתן במה לעובדים אשר מצטיינים בתחומים ספציפיים .
תן להם את האפשרות להעביר הדרכות מקצועיות לשאר אנשי הצוות , בנושאים בהם יש להם יתרון יחסי מובהק על פני אחרים .
'אקדמיה' פנימית מסוג זה תורמת באופן מיידי לזרימה נבונה של מידע חשוב ופרקטי בתוך הצוות ובמקביל מאפשרת לעובדים לגוון את התפקיד שלהם , לחזק את ביטחונם העצמי ולהגביר באופן ניכר את תחושת הלויאליות והאחריות להשגת המטרות הצוותיות .
הידע כבר כאן . . .
אם בשניות אלה ממש אתה עסוק בקריאת מאמר בנושא למידה ארגונית , סימן שהנך משקיע באופן שוטף בטיפוח הידע המקצועי שלך במטרה לקחת רעיונות , טיפים ופתרונות ריאליים למצבים יומיומיים איתם אתה מתמודד .
אל תשמור את הידע הזה לעצמך בלבד .
וודא שמאמר זה ומקבצי ידע חשובים אחרים מגיעים אל כל אנשי הצוות .
בנוסף , הזמן גם אותם לקחת טיפ אחד לפחות מכל מאמר כזה ולבדוק אותו בשטח הלכה למעשה . דון איתם על תוצאות היישום של הטיפים השונים במהלך ישיבות הצוות .
'בתחרות מטורפת כזו ,
כדי להימנע מהצורך בשינויים
עלינו לייצר שינויים כל הזמן'
קישורים רלבנטים באתר:
tweet[Google]
Follow @leadersnet
מנהיגים ברשת |
www.leadersnet.co.il |
leaders@leadersnet.co.il |
© כל הזכויות שמורות ל"מנהיגים ברשת" ספטמבר 2002. החומר מותר לשימוש אישי בלבד. אין לעשות בחומר שימוש מסחרי/עסקי ו/או להפיצו בכל דרך שהיא (להוציא באמצעות יצירת קישור למאמר ספציפי ולעמוד הבית במקביל) מבלי לקבל רשות מפורשת בכתב מהנהלת האתר |