שייכות ארגונית ותסמונת OPM

הרחבה לכתבת משאבים, גיליון 313, 17 ביוני 2002

תסמונת Other People Money ) OPM ) מתבטאת בתחושה שעובד לא מרגיש כי כספו של הארגון, הוא כספו שלו. הוא מטלפן שיחות פרטיות 'בלי חשבון', מבזבז חומרים, מתעלם משימת לב לפרטים הקטנים, וגם התייחסותו ללקוח מושפעת מן התחושה שהארגון "לא שייך לי". בועז נחמד, יועץ ארגוני, מלמד עובדים איך להרגיש, כל עובד ועובד, כאילו הוא הבעלים.

שלושה שלבים לתהליך: 

  1. הגדרת מטרות הארגון: בשלב ראשון הנהלה צריכה להגדיר לעצמה ולעובדים את מטרת (או מטרות) הארגון. המטרה הראשית של ארגון עסקי היא הגדלת הרווחיות (הגדלת התשואה להון של בעלי העסק). כל ארגון יכול להוסיף לזה עוד מטרה ספציפית או שתיים, בהתאם לייעודו. לא תמיד הגדרת המטרה היא פעולה פשוטה להנהלת הארגון. לא פעם ישבתי עם אנשי ההנהלה חמש-שש שעות, עד שידעו להגדיר נכונה את המטרה. מנכ"ל חברה אמר לי כי תחום הייצוא באותה שנה הוא בתחתית סדר העדיפויות, מסיבות טכניות של אי עמידה בתקנים אירופיים. בשטח, במיקרו, גיליתי כי הארגון מבזבז עשרות ימי עבודה על חיפוש שווקים באירופה. כלומר, מטרת הארגון בעצם לא הוגדרה לאנשי הארגון. בסדנה לאנשי מכירות מאותו ארגון, 13 המשתתפים, שנשאלו על מטרת ארגונם, נתנו 7 תשובות שונות.
  1. מתן דוגמה אישית: שלב שני בדרך לביטול תסמונת "הארגון לא שלי" הוא קריטי, ונקרא "דוגמה אישית של מנהלי החברה". מנהלים בכירים "מתקשים" לעתים קרובות לתת דוגמה אישית. "בארגון מסוים הוסכם לקצץ בהוצאות על-ידי דחיית חידוש מצבת הרכב, אך המנכ"ל והסמנכ"ל אמרו לי, אין בעיה, קצץ, אך בנו אל תיגע. בחברה בתחום התיירות, הוחלט להשכיר השכרת-משנה כמה חדרים, אך המנכ"ל, היושב בחדר ענק, לא הסכים לוותר על חדרי הישיבות שלו".
  1. העצמת עובדים: שלב שלישי הוא העצמת העובד. לתת לעובד סמן ימני. כלומר, להגדיר לעובד איך תפקידו מקדם את מטרת הארגון, ולתת לו את העוצמות והסמכויות לקדם את תפקידו – בכיוון של הגשמת מטרת הארגון. למשל, אם מטרתו של מנהל יחסי הציבור הפנים-ארגוני לשפר את יחסה של התקשורת לארגון, והזמנת עיתונאי לארוחת צהרים עשויה לסייע לזה, היא תוגדר בסמכויותיו של מנהל יחסי הציבור. להעצמת העובד תפקיד חשוב נוסף – לגבות טעויות שנעשו על ידו, אם התברר כי מבחינת המטרה הן נעשו כדי לקדם את מטרת עיסוקו של העובד. לדוגמה, אם על פי חוקי המס, לא ניתן לכלול את ארוחת הצוהריים הנ"ל כתשומה של הארגון, צריך הארגון בכל זאת לתת גיבוי להחלטה, כי ניתנה כדי לקדם את מטרת העובד, כחלק ממטרת הארגון.

ביצוע שלושת השלבים האלה לאורך זמן ולא בפעולה חד פעמית, אומר נחמד, מעלה את הסבירות שכל עובד ינהג בעסק, בכספו, בנכסיו ובלקוחותיו, כאילו היו שלו עצמו, כאילו הוא הבעלים.

 קישורים רלבנטים באתר:

מנהיגים ברשת

www.leadersnet.co.il

leaders@leadersnet.co.il

© כל הזכויות שמורות ל"מנהיגים ברשת" יוני 2002. החומר מותר לשימוש אישי בלבד. אין לעשות בחומר שימוש מסחרי/עסקי ו/או להפיצו בכל דרך שהיא (להוציא באמצעות יצירת קישור למאמר ספציפי  ולעמוד הבית במקביל) מבלי לקבל רשות מפורשת בכתב מהנהלת האתר

יכול לעניין..

ערך העבודה בחברה ישראלית

הרחבה לכתבת משאבים 11 במרץ 2000 העבודה היא עדיין ערך מרכזי בחברה הישראלית, אומר פרופ' …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *