מאת: דודי שינדלר ועידו הרשקוביץ
אביב ניהול, הנדסה ומערכות מידע בע"מ
מטרה
שיטת 'ממשק ספקים מתקדם' ( AVI ) נותנת מענה לחיבור בין הלקוח לספק כחלק משרשרת האספקה הכוללת. מטרת השיטה הינה יצירת ממשק בין הספק ללקוח בשני מישורים – מסחרי ולוגיסטי. המישור הלוגיסטי מבוסס עקרון המשיכה – PULL . עיקרון ה- PULL מאפשר ניהול פשוט יותר של הממשק, כאשר הלקוח הוא זה שקובע את קצב זרימת החומר בממשק המשותף וכן בתהליכים הפנימיים אצל הספק. השיטה יוצרת שינוי מסחרי מהותי – התחייבות הלקוח לספק ניתנת על- פי מודל חשיפה מדורג, הנשען על תחזית הייצור אותה מפרסם הלקוח.
השיטה
באפיק הלוגיסטי –
הממשק מול הספק בנוי כך, שהספק אינו "דוחף" חומר ללקוח ואינו עובד לפי תאריכי אספקה,שנקבעו חודשים מראש. כאשר נוצר צורך בחידוש חומר תתבצע אספקה מהספק ע"י משיכה. ניתן לקיים זאת ע"י הבטחת זמן אספקה קצר לדרישות החומר של הלקוח. בכדי לאפשר מענה מהיר יחזיק הספק תוצרת גמורה. השיטה השכיחה והנוחה ביותר לעשות זאת היא שימוש במגירה כפולה בשיטת ה- Kanban .
באפיק המסחרי –
הלקוח מעביר לספק הזמנת מסגרת, הכוללת את כמות המוצרים, שהוא מתכנן לצרוך בתקופה הבאה. האספקה, כאמור, אינה מוגדרת בתאריך.
אחד מהעקרונות המאפשרים ממשק זה הוא שקיפות מכסימלית בין הלקוח לספק. לצורך תמיכה בעקרון זה יציג הלקוח את תחזית הדרישות שלו לספק. התקופה המינימאלית לתחזית היא חצי שנה קדימהובכל מיקרה הגישה היא 'כל המרבה הרי זה משובח'. חשוב לזכור,כי ככל שהספק יהיה מחובר יותר לתוכניותיו של הלקוח, כך יוכל להיערך טוב יותר, להקטין עלויות רכש ולקצר זמני תגובה.
שיטת ה- AVI יוצרת שינוי מסחרי מהותי בשיטת העבודה של הרכש – הספק לא מקבל הזמנה קשיחה ומחייבת מהלקוח. עם זאת, כדי שהספק יוכל להצטייד בחומרי גלם וכן להתחיל בתהליך הייצור, הלקוח צריך ליצור התחייבות כלשהי מול הספק. התחייבות זו ניתנת על-פי מודל חשיפה מדורג, הנשען על תחזית הייצור אותה מפרסם הלקוח. אי לכך, יש להיערך למקרה בו תפסק צריכת פריט מסוים ע"י הלקוח באמצע התקופה הנתונה. במקרה כזה יתחייב הלקוח לרכוש מהספק:
1. | מלאי תוצרת גמורה לחודש הקרוב (ע"פ התחזית שנמסרה לספק ע"י הלקוח). |
2. | מלאי תוצרת בתהליך לחודש נוסף. |
3. | מלאי חומר גלם לחודש נוסף. |
השיטה ישימה בכל סביבה בה יש ספק ולקוח, שדרישותיו ארוכות טווח, וקיימת בהן מידה מספקת של יציבות.
תוצאות
v | קיצור L/T לאספקה. |
v | מניעת יצור יתר. |
v | פישוט שרשרת המשיכה. |
v | ניצול משאבי הרכש לפעילות אסטרטגית על פני התעסקות שוטפת של דחייה וקידום הזמנות. |
קישורים רלבנטיים :
מנהיגים ברשת
|
© כל הזכויות שמורות ל"מנהיגים ברשת" ינואר 2006. החומר מותר לשימוש אישי בלבד. אין לעשות בחומר שימוש מסחרי/עסקי ו/או להפיצו בכל דרך שהיא (להוציא באמצעות יצירת קישור למאמר ספציפי ולעמוד הבית במקביל) מבלי לקבל רשות מפורשת בכתב מהנהלת האתר
|