מתוך Knowledge Technologies, מבית M.P-Yaad
גיליון מס' 14 ינואר 2002
שיטה שיכולה לסייע לכם לשמור על רמת ריכוז גבוהה של הלומדים שלכם בכיתה, ולהביא לתוצאות גבוהות ברמת הידע של הלומדים בסוף הקורס. כמדריכים, אנו הרי יודעים שישנם לומדים רבים העסוקים רוב הזמן, או כל הזמן, בניסיון להספיק לסכם את תוכן השיעור, בעוד שישנם כאלו המעדיפים להקשיב למדריך במקום לכתוב, ולצלם את סיכומי השיעור מאוחר יותר ממישהו שכבר סיכם. את השיטה המעניינת שלהלן סיפר לנו מורה ותיק, המכין תלמידים לבגרויות, ואשר הקפיד לציין שהוא משתמש בשיטה זו כבר חמש שנים:
בין התלמידים מתקבלת הסכמה, לפיה האחריות על סיכום החומר יהיה בין כל התלמידים באופן שבו כל שיעור או שעה יסוכם ע"י תלמיד אחר. לצורך העניין נתרמת מחברת אחת, העוברת בין התלמידים, ובסוף כל יום מצלמים את הסיכום של אותו יום ומחלקים אותו בין התלמידים.
כפי שסיפר לנו המורה, למרות התנגדויות שעלולה השיטה לעורר מצד התלמידים בשלבים הראשונים, השיעורים זורמים "חלק" יותר, והחשוב מכל – התלמידים רגועים, כיוון שהם פנויים להקדיש את תשומת ליבם להקשבה, במקום להקדישה למאמץ בלתי פוסק של רדיפה אחר דברי המרצה וסיכום דבריו. מצב זה יוצר הקשבה וריכוז גבוהים יותר אצל הלומדים, הפנמה טובה יותר של החומר הנלמד ופחות אי בהירויות. בנוסף, העובדה שהמחברת עוברת מתלמיד לתלמיד, וכל תלמיד אחראי על חלק אחר של הסיכום, יוצרת בסופו של דבר רמת תכנים עשירה, יותר מאשר סיכומי שיעור אינדיבידואלים. זאת, בשל פרספקטיבות שונות הקיימות על התוכן הנלמד.
השיטה תורמת גם לחיזוק הקשר בין התלמידים בקבוצה, ובכך למעשה יוצרת סביבת למידה פורה ותומכת יותר. נכון, השיטה אינה יכולה לעבוד בכל מסגרת של קבוצת תלמידים, ודורשת כמובן שיתוף פעולה מצדם, אך אם שיתוף פעולה זה ניתן להשגה, הרי שהתוצאות משביעות רצון.
קישורים רלבנטים:
tweet[Google] Follow @leadersnet
מנהיגים ברשת |
www.leadersnet.co.il |
leaders@leadersnet.co.il |
© כל הזכויות שמורות ל"מנהיגים ברשת" נובמבר 2002. החומר מותר לשימוש אישי בלבד. אין לעשות בחומר שימוש מסחרי/עסקי ו/או להפיצו בכל דרך שהיא (להוציא באמצעות יצירת קישור למאמר ספציפי ולעמוד הבית במקביל) מבלי לקבל רשות מפורשת בכתב מהנהלת האתר |