רצאות לארגונים – כיצד להעביר מסר של מנהיגות?

 

 

מאת: בני מרגליות *

 rtf4600049674_27009513

מי מאיתנו אינו מעוניין לשכלל את כישורי המנהיגות שלו?
דמיינו עצמכם עומדים מול קהל, מניפים מטה קסמים, מרתקים וסוחפים את הנוכחים – שווה, לא?

את הרעיון שמיד אציג שמעתי לפני שנים מתני כץ (פסיכולוג ארגוני ומומחה לפיתוח מנהיגות) ומאז אני מסייע ביישומו – למגוון רחב של מעוניינים בהעברת מסרים מנהיגותיים.

Noel M.Tichy, פרופסור המלמד מנהיגות ופיתוח ארגוני בבית הספר למנהל עסקים של אוניברסיטת מישיגן, מצא שניתן להעביר מסר של מנהיגות – דרך התייחסות לשלוש שאלות מרכזיות.

השאלות הן:
מי אני? מי אנחנו? לאן מועדות פנינו?

השאלה הראשונה העולה בקרב המאזינים – מיהו הדובר הניצב בפניהם, מה מידת הרלבנטיות שלו עבורם, מהם מקורות סמכותו ומה מידת האמון שניתן לרכוש כלפיו.

לכן על פי טיצ'י, ייטיב לעשות אם יפתח את דבריו – במענה לשאלה הסמויה המהדהדת בחדר:

מי אני ? עליו לברור אילו חלקים מתעודת הזהות שלו רלבנטיים לקהל, לסיטואציה ולמסר אותו הוא מעוניין ליצור בחלל החדר. באמצעות פתיח זה – עליו "למגנט" את הנוכחים אליו וליצור צמא לבאות.

מי אנחנו ? עתה, לאחר שצלחנו את מבחן "מי אני", נוצר מרחב חדש והזרקור עובר אל המשתתפים.

בחלל החדר מהדהד צורך לשמוע כיצד הדובר רואה את הקבוצה.
לכן על פי טיצ'י כדאי שיתייחס אל השאלות הבאות:
מה מייחד ומבדל אותנו כקבוצה משאר העולם? מהם הערכים המרכזיים שלנו? כשאנחנו מתבוננים במראה – מהי התמונה שאנחנו רואים? במה אנו גאים יותר ובמה פחות? מה אומרים עלינו הלקוחות שלנו/ הספקים שלנו (ואולי גם המתחרים שלנו)?

בכל התייחסות כזו – לדובר יש הזדמנות למתג מחדש את הקבוצה בעיני עצמה; ובאותה נשימה – גם את הדובר בעיני הקבוצה.

אנה פנינו ? זהו הפאנץ' ליין!
אם עד כה עסקנו בסוגיות של מיצוב המנהיג ועדכון הזהות הקבוצתית; הרי עתה ההזמנה היא ליצור עתיד משותף, המאפשר למנהיג ולמונהגיו למקם עצמם (מחשבתית, רגשית ופרקטית) במקום אחר – בעתיד הרצוי עבורם.

עתה הזמן להצביע על המגדלור להכריז באופן המוחשי ביותר – לאן אני (כמנהיג) רוצה שנגיע, וכיצד אנו אמורים לערוך את הדרך מכאן ועד לשם.
כדאי לפרט מהן הציפיות שלי מכלל הפורום ומכל אחד מהמשתתפים; ובמקביל לציין – למה בהחלט ניתן לצפות ממני כמנהיג הקבוצה.

רצוי להאיר ולהמחיש מה צפוי לנו לאורך הדרך, מה נרגיש במהלך ההתקדמות; עם אילו אתגרים נתמודד, ואיך כדאי שנפעל במצבים השונים; באיזה אופן נמדוד את הצלחותינו וכיצד נחוג את ניצחונותינו.

אלו הם שלושת הצעדים המנחים את העברת המסר.

אם זה נשמע מורכב בואו נראה כיצד ניתן להעביר מסר מנהיגות תמציתי באמצעות שלושה משפטים קצרים.

להלן דוגמה למסר ששמעתי לפני שנים ממפקד טייסת בסיום תדריך לפעילות מבצעית – בשעה שעלה על הבמה ואמר את המילים הבאות:

"חזרתי כעת מראש להק אוויר". (מהו המסר: אני קרוב למקבלי ההחלטות, מביא עימי דברים חמים מהתנור).

"האמצעים האיכותיים שנלחמנו עליהם – אושרו לנו". (מהו המסר: חשוב לנו להשתמש באמצעים איכותיים, אנחנו נלחמים בהצלחה על הדברים החשובים עבורנו, אנו זוכים לתמיכת הדרג הבכיר).

"אני מאחל לכולנו הצלחה בפעילות המבצעית אליה אנו יוצאים" (מהו המסר: לאור הצלחותינו דלעיל – מצופה מאיתנו / יש לנו יכולת – לפעול באותה רוח ורמת ביצוע גם בפעילות המבצעית אליה אנו יוצאים עתה).

חברים, זו תמצית הדברים. ניתן לכרוך בתוכה עולם ומלואו וליישמה במגוון (כמעט) בלתי מוגבל של מצבים.

למדתי כי המציגים על פי רצף זה זוכים על פי רוב בתוספת מיקוד, רהיטות, ויכולת לגעת בקהל השומעים.

השומעים מצידם מגיעים לרוב עם צפייה ל"עוד מפגש"; ויוצאים ממנו פעמים רבות עם בהירות, התלהבות, ולעיתים אף עם תחושה של שליחות.

אשמח לעמוד לרשות מי שמעוניין ליישם בהצלחה גישה זו.

אני מאחל לכולנו העברת מסרים מנהיגותיים מחוללי שינוי ומרחיבי לב.

מחזיק לכם אצבעות להרבה דברים טובים וסקרן לשמוע מהן חוויות היישום.

להתראות,
בני

 

* בני מרגליות, מחבר הספר "לאמן את הפרפר", מומחה באימון לפריצת דרך ויועץ ארגוני בכיר.

 

קישורים רלבנטים באתר:

מנהיגים ברשת

www.leadersnet.co.il

leaders@leadersnet.co.il

© כל הזכויות שמורות ל"מנהיגים ברשת" מאי 2014. החומר מותר לשימוש אישי בלבד. אין לעשות בחומר שימוש מסחרי/עסקי ו/או להפיצו בכל דרך שהיא (להוציא באמצעות יצירת קישור למאמר ספציפי  ולעמוד הבית במקביל) מבלי לקבל רשות מפורשת בכתב מהנהלת האתר

 

יכול לעניין..

המנהל כחונך – העצמה בעידן שינוי ומשבר

   פיתוח תפישת המנהל כחונך ומפתח         מאת: נורית רוזוליו – בן-המוזג …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *