ראשי » מאמרי מכון מנהיגות » קהילות עשייה

קהילות עשייה

מאת: נתנאל (תני) כ"ץ – מכון מנהיגות – ייעוץ לארגונים לומדים

פורסם לראשונה דצמבר 2000

 

קבוצות של אנשים, בעלי עניין משותף, אשר מאמינים זה בזה ומשתפים זה את זה בסוגיות מעשיות מן העבודה היומיומית, ומשתמשים בשיתוף זה ליצירת ידע ארגוני.

לדברי תני כ"ץ, חשובה ההבחנה בין קבוצות תמיכה וקהילות עשייה.

בקבוצות תמיכה, קיים שיתוף בידע, נוצרת הבנה הדדית למצוקות ואפילו ניתנים טיפים הדדיים, אבל זה אינו הופך את הלמידה לידע וודאי לא לידע ארגוני.

על מנת ליצור ידע, נדרשת הקהילה ללמוד מתוך המידע השוטף, וליצור תובנות ועקרונות. אם אלה יתורגמו לאחר מכן לדפוסי הכשרה, דפוסי עבודה מערכתיים ולנהלים, אז יווצר ידע ארגוני.

מטרות עיקריות של הקהילה

  • החלפת רעיונות ושיתוף בידע
  • יצירת ידע חדש
  • מתן ביטוי לידע שנוצר והועבר בקהילה, במסגרת העבודה השוטפת.
  • יצירת קבוצת תמיכה מקצועית.

עקרונות בסיס בבניית קהילות עשייה

  1. מנהלים חייבים לעודד את הקהילות, להראות שזה חשוב ולא לדרוש תפוקות מיידיות. עליהם להתייחס אל קהילות המעשה כאל נכס.
  2. הקהילה צריכה להיות בעלת פוקוס ברור ומטרה משותפת. מטרה משותפת היא הדבק שיחבר בין חברי הקבוצה.
  3. לפתח תרבות פתוחה שלשיתוף פעולה, התומכת בשיתוף בידע חדש. יש ליצור תחושה בקרב המשתתפים שמותר לשאול שאלות, לעשות טעויות, ולא להסכים כך הלמידה תהיה מהירה ואפקטיבית יותר.
  4. הארגון צריך להתייחס אל הזמן שמוקדש ללמידה כאל זמן עבודה!
  5. יש לגבות את הקהילה ברשת וירטואלית, אשר תאפשר תקשורת שוטפת בין המפגשים.זאת על מנת להביא ל:
  • רצף בדיאלוג
  • הפצת הידע שהועבר ו/או נוצר במפגשים בצורה יעילה ונוחה לשליפה
  • נגישות להחלפת מידע על בסיס שיתוף בין עמיתים (פורומים וירטואליים)
  1. יש לתעד את פעולות הקהילה, התיעוד צריך להיות נגיש בתפוצה רחבה וידידותית, שתאפשר שליפה נוחה.
  2. יש ליצור מנגנונים להפעלת הקהילה כללים ברורים להפעלה, לתקשורת והעברת אינפורמציה בין המפגשים, בחירת נושאים לדיון.
  3. ההשתתפות בקהילה תהיה תמיד על בסיס התנדבותי, אי אפשר ולא צריך להכריח אנשים לשתף בידע! לכן חברי הקהילה צריכים לצאת מורווחים מהשתתפות בקהילה ולרצות להשתתף בה.

 

קשיים וחסמים

  1. המנהלים אינם מתייחסים לקהילה ולשיתוף בידע בכלל כאל דבר בעל חשיבות. יש נטיה לבטל את המפגשים בשל עומס עבודה, לחצים וכו' בשל ההתייחסות לקהילה כאל ("nice to have" ולא כאל " must").
  2. מנהיג סמכותי לקהילה, דומיננטי מידי, אשר עושה את מרבית העבודה ומוביל לתחושת ניכור בקרב חברי הקהילה.
  3. קבוצת הגרעין של הקהילה איננה בטוחה בתפקידיה ובאחריות שלה.
  4. אין לחברי הקהילה את החומרה ו/או התוכנה הדרושים להתחברות לרשת הוירטואלית, דבר המוביל לניתוקם משאר חברי הקהילה.
  5. אין מספיק תקשורת ברשת הוירטואלית, כתוצאה מכך, יש תחושה בקרב חברי הקהילה של חוסר קומוניקציה.
  6. אין תמריצים לעבוד עבור הקהילה.

 

 

יפית מצא – אחראית על מדור פיתוח הדרכה, מרכז הדרכה ארצי – קופ"ח כללית

אמירה יעקב – אחראית על מרכז תמיכת ידע לשכלול מיומנויות ניהול, מרכז הדרכה ארצי – קופ"ח כללית

 

 קישורים רלבנטים:

 

מנהיגים ברשת

www.leadersnet.co.il

leaders@leadersnet.co.il

© כל הזכויות שמורות ל"מנהיגים ברשת" מרץ 2002. החומר מותר לשימוש אישי בלבד. אין לעשות בחומר שימוש מסחרי/עסקי ו/או להפיצו בכל דרך שהיא (להוציא באמצעות יצירת קישור למאמר ספציפי  ולעמוד הבית במקביל) מבלי לקבל רשות מפורשת בכתב מהנהלת האתר

יכול לעניין..

גידול דור העתיד של מנהלים: שמירת מורשת הארגון על ידי בניית עתודה ניהולית

מאת מאיר שירת – יועץ ארגוני ב"מכון מנהיגות – ייעוץ לארגונים לומדים" פורסם לראשונה פברואר ...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *