מתוך הרצאת אורח של מנכ"ל ZAG בע"מ, מר צבי ימיני באוניברסיטת דרבי, השלוחה בישראל, הפקולטה למנהל עסקים, אשר ניתנה בתאריך 27/1/03
עיבוד וניתוח במונחי ארגון לומד על-ידי עינת גרוס-ברונר, מרצה באוניברסיטת דרבי
ארגון לומד מתחיל מחזון מלהיב ומשמעותי למחזיקים בו- צאג בע"מ – ארגון ישראלי העוסק בפיתוח ייצור ושיווק ארגזי כלים (היום כבר חדרי כלים) – זאת חברה, שנגעה בתחום שנראה אפור והכי רחוק ממלהיב שאפשר לחשוב עליו -"סתם" ארגזי כלים. היא זיהתה תחום, שלא מטופל מבחינה מקצועית, שהוזנח ולא הייתה בו השקעה או פיתוח מאז ומתמיד- ארגז כלים ממתכת, כבד ומעלה חלודה. הם ראו בדמיונם ארגז יפה, קל, במבחר צבעים, ומותאם למגוון הכלים שצריך לאחסן. זיהוי זה מבטא VISION הכולל ערכים תרבותיים שנלחמים על שימורו ו- INNOVATIONיוזמה חדשנות, ויצירתיות.
מאפיינים נוספים של ארגון לומד בצאג בע"מ:
- איסוף מידע
ארגון לומד דואג לאיסוף מידע ונתונים רלוונטיים על מנת שיוכל להפיק מהם מידע. למשל בצאג בע"מ קיימים- DISCOVERY TEAMS- צוותים שבודקים; איך המשתמשים הסופיים בארצות שונות משתמשים במוצרים, אלו צרכים נוספים יש להם, אלו תועלות שלא חשבו עליהם בצאג בע"מ הם מיישמים. הנתונים והגילויים על המשתמשים הסופיים מובאים לארגון. על סמך זיהוי הצרכים החדשים מפתחים מוצרים חדשים ועל סמך גילוי התועלות החדשות משפרים את השיווק. יצוין, כי איסוף נתונים נעשה גם באמצעות קבוצות מיקוד לשאלות שונות כגון; איזה צבע אוהבים יותר בכל מדינה.
- הטמעה של שיפורים ושיפור מתמיד
לולאת למידה ראשונה– ארגון לומד נמצא בשיפור מתמיד. מתקיים קייזן תמידי בכל המערכות. כיוון שארגון צאג גדול מאוד, יש הקפדה על פירוק ופישוט- קבוצות פיתוח קטנות של כ-5 אנשים המקיימים ישיבות סיעור מוחות, גם בעמידה- סיעור מוחות לגבי צבע ארגז הכלים ,למשל. אח"כ בודקים עם הקניינים בכל מדינה איזה צבע יתאים יותר למדינה.
לולאת למידה ממעלה שנייה – לא תמיד מקבלים את דעתם של הקניינים . למשל צאג בע"מ עשתה מהפכה בתחום ארגזי הכלים עם הגלגלים. בארה"ב ארגזי הכלים (כמו בכל העולם) היו ללא גלגלים. הקניינים אמרו שהמשתמשים לא יקנו עם גלגלים כדי לא להראות נשיים. הם רוצים להראות גבריים ושריריים. כשמחזיקים את ארגז הכלים ביד ומקפלים מעט את שרוול הטריקו השריר המכווץ בולט למרחקים. זאת הייתה הנחה בתחום. בניגוד לעמדת הקניינים צאג בע"מ הפכה את רעיון הארגז כלים עם גלגלים למוצר משווק ונמכר ביותר.
הפקת לקחים – בארגון הלומד קיימת תרבות תחקיר ובקרה על תהליכים, תוך הפקת מסקנות לעתיד. בצאג בע"מ קיצצו את הוצאות תפעול ב-5% וביצעו התייעלות משמעותית. תחקרו איך לעשות דברים בפחות הוצאות, על ידי מציאת כשלים ונקודות של אי מיצוי משאבים בתהליכים, במקום מציאת אשמים. קיימת למידה מתמדת והפקת לקחים בכל מחלקה ושטח בארגון. בכל אופן בצאג אין מתעקשים על מוצרים. מוצר חדש היוצא לשוק ולא נמכר, מומת, לא מנסים להנשים אותו, או להפיח בו חיים. ככלל, משתדלים מאוד לא להתאהב בנוסטלגיה או יותר מדי במה שעושים. הפנים הם יותר למלחמה היומיומית ולהישרדות העתידית, מאשר לעבר. לסיכום, אמר מר צבי ימיני שהוא מפחד, אבל יתכן וזו המציאות של היום, כמימרתו וספרו של אנדרו גרוב, מייסד אינטל, "רק הפרנואידים שורדים".
קישורים רלבנטים באתר:
מנהיגים ברשת |
© כל הזכויות שמורות ל"מנהיגים ברשת" אוגוסט 2003. החומר מותר לשימוש אישי בלבד. אין לעשות בחומר שימוש מסחרי/עסקי ו/או להפיצו בכל דרך שהיא (להוציא באמצעות יצירת קישור למאמר ספציפי ולעמוד הבית במקביל) מבלי לקבל רשות מפורשת בכתב מהנהלת האתר |