.
אחד המוטיבים המרכזיים בכל הנוגע למתודולוגיות Lean – הינו מוטיב זיהוי ואיתור בזבוזים – Waste באנגלית, או Muda בשפת המקור של ה-Lean – יפנית. בחלק הראשון של המאמר, נציג היבטים שונים הקשורים לזיהוי ואיתור בזבוזים; בחלקו השני – נציג את עשרת גורמי הבזבוז בארגון, הסיבות להיווצרותם והסימנים לקיומם. חלק א' – זיהוי ואיתור בזבוזים מבוא תהליך הייצור זורם משלב חומר הגלם שבמעלה הזרם (Up Stream), דרך החלקים ותת-ההרכבות, למוצר המוגמר וללקוח שבמורד הזרם (Down Stream). מנגד, שאיפתן של גישות התפעול המתקדמות, וה- Lean בראשן, היא לייצר על פי דרישה או הזמנה בלבד. זאת אומרת – על פי מידע או דרישת ייצור אמיתית הזורמת במעלה הזרם מכל תחנה אל התחנה שמעליה. תהליך ייצור זה, המונע ע"י דרישת ייצור אמיתית, הוא תהליך המשיכה (Pull) אליו שואפת גישת ה- Lean. בעוד שתהליכי הייצור למיניהם הם כר נוח וקל יחסית לשיפור בגישות שיפור התהליכים השונות, במקרים רבים מוזנח התחום ההנדסי אשר קודם לתהליך הייצור. לתחום זה, בין שהוא עוסק בתכנון המוצר ורכיביו, ובין שהוא עוסק בתכנון אמצעי או תהליכי הייצור, יש השפעה מכרעת על תהליך הייצור, ובמקרים רבים טיפול נכון בשלב התכנון ההנדסי עשוי לחרוץ את דינו של המוצר לרווח או להפסד. לעיתים קרובות לא ניתן "להרזות" מוצר או תהליך שתוכננו בגישה לא רזה, למרות שיפורים ניכרים שנערכו בתהליכי הייצור. זיהוי הערך בתהליך מרכיב נוסף בדרך להבנת הבזבוזים השונים הוא זיהוי הערך בתהליך. בכל תהליך שנתאר לעצמנו, ניתן לזהות שני מרכיבים עקרוניים – מרכיב נורמאלי, שבו תוצאת התהליך "נופלת" בתחום הרצוי לנו, ומרכיב לא נורמאלי או חריג, שבו התוצאה היא נפל / פחת / פסולת או כל תוצאה אחרת, שאינה בתחום הרצוי. כאשר אנו מזהים תוצאה לא רצויה, שהיא למעשה תוצאה של תהליך חריג, התגובה המיידית היא עצירת הבעיה המקומית, ובמקרים הטובים חקירת המקור לחריגה ותיקונו או מניעתו בעתיד. גם בתהליך הנורמאלי ניתן לזהות שני מרכיבים, שני סוגים של פעולות – מוסיפות ערך (Value adding), ושאינן מוסיפות ערך (Non Value Adding). כמרכיב מוסיף ערך אנו מגדירים כל חלק או פעולה בתהליך שהשמטה או אי ביצוע שלהם יפגמו בתוצאה הסופית, ז.א. הערך ללקוח יפגע. את הפעולות מוסיפות הערך אנו שואפים במסגרת פעילויות ה- Lean לחבר אחת לשנייה ובכך להביא את שרשרת הערך למצב זרימה מיטבי (Flow). אותן פעולות אשר השמטתן מהתהליך לא תפגע בתוצאה הסופית שלו, הן פעולות שיוגדרו כלא מוסיפות ערך. גם בפעולות שאינן מוסיפות ערך נבחין בחלוקת משנה –
דוגמא לפעולה כזו היא, למשל, פעולת אחסון ביניים – ברור שהיא מבוצעת באופן זמני וכל הכרוך בה מיותר – האריזה, השינוע, ניהול מלאי הביניים, השינוע חזרה לקו, פירוק האריזה הזמנית וכדומה. במקרים רבים, חוסר איזון בקו או מחסור במקום "מאלצים" אותנו לבזבז. האילוץ במירכאות מכיוון שהדרך הנכונה לטפל באילוץ מסוג זה היא לבטל אותו במקום להתחשב בו, ובכך לבטל את הבזבוזים שהוא גורר. ההתייחסות לפעולות מסוג זה תהיה בקרה שוטפת ושאיפה מתמדת לצמצם או לבטל אותן.
דוגמאות לפעולות כאלה ניתן למצוא, למשל, בהוראות עבודה שלא עודכנו ומכילות פעולות שאין צורך לבצען מאחר והמוצר או הטכנולוגיה השתנו. ההתייחסות לפעולות מסוג זה תהיה זהה להתייחסות אל התהליך החריג. את כל הבזבוזים שזוהו כבזבוז מסוג 2 ניתן לבטל באופן מיידי מכיוון שאין להם שום נחיצות או השפעה חיובית על התהליך או על התוצר. תהליך השיפור המתמיד או הממוקד, שבאמצעותו מטפל ה-Lean בצמצום או ביטול הבזבוזים, נקרא Kaizen. לסיכום בבחינת תהליכים כוללים בארגונים, כלומר מקבלת פניה או הזמנה ועד אספקה ללקוח, אחוז הפעולות המוסיפות ערך בתהליכים הוא נמוך מאוד. מקובל לדבר על 2% – 5% פעולות מוסיפות ערך בתהליך. חברות בעלות תרבות Lean מושרשת וטובה מתקרבות ל- 20% תוספת ערך בתהליכים אלה. בבחינה ממוקדת של הסביבה היצרנית או סביבת השירות המיידית, המכונה Gemba*(1), נוח יותר להשתמש ביחס 80% / 20% כאשר 20% הן פעולות המוסיפות ערך. מדידת התוצאות הרווחת במרבית הארגונים מודדת את הערכים החיוביים של העשייה (מודדים את מה שעשינו טוב – כמות ייצור, משלוחים וכד') ואת הערכים הפיזיים של עשייה שלילית (פחת, פסולים, איחורים, תלונות…). מדידה מסוג זה היא עיוורת לחלוטין לבזבוזים שאינם פיזיים שבהם למעשה צריכה להימדד אי העשייה או מה יכולנו לעשות במשאבים שעמדו לרשותנו (כדוגמת מדידת אפקטיביות הציוד – OEE). השמות שאנו נותנים לעיוורון זה הם מגוונים – "אילוצים", "הרגל", "תמיד עשינו ככה" ועוד כינויים דומים המסייעים לקבע את הבזבוז. חלק ב' – זיהוי ואיתור בזבוזים מבוא בחלק זה נפרט את סוגי הבזבוז השונים, כאשר בנוסף להגדרת כל בזבוז ומאפייניו, ננסה לציין עדויות לקיומו וסימנים שיסייעו לזיהויו. רעיונות להתמודדות עם הבזבוזים השונים ניתן לקבל מרשימת הסיבות האופייניות לכל בזבוז כפי שיפורטו. יש לציין, כי הקושי בזיהוי הבזבוזים נובע, במקרים רבים, מהעובדה שגרמנו להם להיות "נוחים" יותר, כך שלא יפריעו. על סמך ניסיוננו, מצאנו לנכון לפרט עשרה סוגי בזבוז, וכדי להקל על זכירתם, סידרנו אותם לפי ראשי התיבות – "מפתח לתעשיה". "מפתח" מייצג את הבזבוזים – מלאי, פחת / פסולים, תנועה ושינוע, חרושת ואנרגיה. "לתעשיה" מייצג את הבזבוזים – ליקויים ותקלות, תקשורת ומידע, עבודה מיותרת, שטח לא מנוצל, ייצור עודף והמתנה. בזבוז 1 – מלאי מלאי הוא מסוג הבזבוזים היותר מוכרים ומובנים. הבזבוז במלאי מתבטא בעלויות הישירות של האחסון, הניהול, השינוע, הפחת והמימון של חומר או עבודה לפני מועד הצריכה האמיתי שלהם. בנוסף, מוצרים או חומרים במלאי חשופים לתהליכי התיישנות, תפוגה ואיבוד עדכניות. עדויות שעשויות להצביע על הימצאותו של בזבוז בדמות מלאי הן:
ציוד הרמה ואחסון מתוחכמים הוא דוגמא טובה לעיוורון הבזבוז שצוין קודם. שיטות עבודה ואמצעי ייצור היסטוריים הביאו אותנו לפתור בעיה בעזרת אמצעי אחסון מתוחכמים. למרות שציוד העבודה, המוצרים, מאפייני השוק, כושר הייצור ועוד הרבה דברים השתנו, לא נעשתה בחינה מחודשת של הצורך האמיתי באותם שטחי וציוד אחסון מתוחכמים, אשר יתכן ואין בהם צורך אמיתי והם רק מקבעים אותנו בשיטות העבודה הקיימות. מלאי מהווה גורם מאפשר לבזבוזים נוספים שניתן להדגימו באופן הבא: בדרכנו מחומר הגלם לתוצרת הגמורה, נקרים בדרכנו מכשולים רבים: החל בבעיות משמעת ותקשורת, דרך קווי ייצור לא מאוזנים, זמני סט-אפ וכוונון ארוכים, תקלות מכאניות, שינויים הנדסיים, שינויים בתכנון, בעיות איכות ועוד. על מנת לאפשר לתהליכי הייצור לזרום עם הפרעות נסבלות, הניסיון והפרקטיקה של סביבת העבודה מכסים את הבעיות במלאי ויוצרים אשליה של תהליכים תקינים. עלויות ההפרעות לא נעלמות, אלא שהשפעתן הישירה על התהליך מתמתנת והייצור שט בנוחות יחסית על ים של מלאי. הקטנת המלאים באופן מדורג ונשלט, מאפשרת לנו להיתקל בבעיות, לזהות את גורמיהן ולפתור אותן, ובכך להביא לצמצום הבזבוז ולחיסכון האמיתי. סיבות אופייניות ליצירת מלאים הן –
על מנת לקבל מושג מה לעשות במקרה של זיהוי בזבוז במלאי או כל בזבוז אחר שיוזכר בהמשך, ניתן פשוט לתקוף את הסיבות האופייניות. כך לדוגמא, אם זיהינו מלאי גבוה, ואימתנו את העובדה שזמני ה- Set Up שלנו ארוכים, קיצור ה- Set Up יאפשר הקטנת המלאי. בזבוז 2 – פחת/פסולים הבזבוז הבא הוא פחת, מוצר פסול או פגום. גם בזבוז זה מובן מאליו. הבזבוז בתוצרת פסולה או בפחת מתבטא בעלויות הישירות של אובדן חומר גלם, אובדן שעות מושקעות של מכונה ואדם ואובדן אנרגיה. בנוסף, פסולת דורשת השקעת משאבים באיסוף, פינוי, טיפול או מחזור. תהליכים החשופים לייצור לקוי מגבירים את הסיכוי לתלונות לקוח ולפגיעה במוניטין החברה, ולפיכך יזכו במקרים רבים להשקעת משאבים של זמן וכסף כצעדי מניעה. סימנים שעשויים להצביע על בעיות איכות בתהליך הם:
השקעה באמצעי איסוף או מחזור גם היא דוגמא טובה ל"עיוורון הבזבוז" – הפחת נעשה נוח במקום להיעלם. סיבות אופייניות ליצירת פסולים או פחת בתהליך הן –
בזבוז 3 – תנועה ושינוע בזבוזי התנועה והשינוע הם ניכרים לעין אך מוסווים תפיסתית, מכיוון שבמקרים רבים הם יכללו במסגרת הבזבוז מסוג 1, בזבוז חיוני הדורש ניהול. הבזבוז בתנועה של אנשים מתבטא באובדן זמן, בעייפות, בפגיעות גופניות (גב, ברכיים, פרקים) ובשחיקה. כמובן שמאפיינים אלו יגרמו לפגיעה באיכות ובפריון העבודה. הבזבוז בשינוע של חומרים ומוצרים מתבטא באובדן זמן, כח אדם וציוד (מלגזה), אנרגיה והגדלת הסיכויים לפחת או לבעיות ניהול חומר. סימנים עיקריים המעידים על בזבוזי תנועה הם –
סימנים לשינוע מוגזם יכולים להיות –
סימנים נוספים הם –
סיבות אופייניות לבזבוזי תנועה ושינוע הן –
בזבוז 4 – חרושת ואנרגיה הסוג הבא של בזבוז – חרושת ואנרגיה, גם הוא קל להבנה מכיוון שלמרכיבים אלה יש בד"כ מחיר חיצוני בכסף. בזבוזים אלה מתבטאים בהוצאות גבוהות עבור אנרגיה מכל סוג, חומרי סיכה וניקיון, חלפים וכדומה. הקושי בזיהוי בזבוזים אלה הוא נגישות נמוכה למידע ולמידע היסטורי השוואתי בנושא. קשה למנהלים ולעובדים בקו להתחבר למספרים. סימנים שעשויים להעיד על בזבוזי חרושת הם –
סיבות אופייניות לבזבוזי חרושת הן –
בזבוז 5 – ליקויים ותקלות ליקויים ותקלות בציוד מכאני נתפסים במקרים רבים כגזירה משמיים. ניסיון פרקטי של פעילויות TPM – אחזקה ייצורית מונעת, מוכיח שניתן להביא את אפקטיביות הציוד – היינו זמינות, ביצועים ואיכות אל מעבר ל- 90% על פני מחלקות ומפעלים שלמים. אין צורך להכביר מילים על התועלת שמפיק ארגון מרצפת ייצור המתפקדת באמינות כזו. הבזבוז הכרוך בליקויים ובתקלות בציוד מתבטא באופן ישיר בעלות התיקון – שעות וחלפים, הפסד זמן ייצור, או ייצור פגום. בראיה הרחבה יותר, בזבוז זה יכול לגרום גם לפגיעה באמינות החברה, לאובדן מכירות, ואף לאובדן שוק. זיהוי הבזבוז קל – הציוד לא עובד – אך כפי שצוין קודם, התפיסה הרווחת, לפיה "ככה זה עם מכונות" מסתירה את נוכחותו. סימנים שעשויים להעיד על סביבת עבודה מרובת תקלות הם –
סימנים נוספים –
סיבות אופייניות לריבוי ליקויים ותקלות ציוד הן –
בזבוז 6 – תקשורת הבזבוז הבא הוא תקשורת. זהו בזבוז לא קל להגדרה וזיהוי מכיוון שבמקרים רבים הוא נתפס כחוכמה בדיעבד. המינון הנכון של תקשורת אינו קל להגדרה, והצרה היא שחוסר מידע הוא בעיה מובנת, אבל גם עודף מידע מהווה בעיה בעצם כך שהוא מקשה על המשתמש לברור את התבן מן המוץ. בזבוז הקשור בתקשורת ומידע מתבטא בייצור לא נכון או לא בזמן, הגורר עלויות תיקון חריגות ע"י עיבוד חוזר, הובלות מיוחדות או פיצוי לקוח. הארכת Lead Time*(3) עקב חוסר ביטחון במידע ותקשורת מביאה לתופעת הלוך חזור מרובה ולעלויות ישירות של משלוחים והתקשרויות. סימנים שעשויים להעיד על תקשורת לקויה הם –
סיבות אופייניות לתקשורת לקויה הן –
בזבוז 7 – עבודה מיותרת עבודה מיותרת היא בזבוז מעצם שמה. הזיהוי שלה, לעומת זאת, הוא בעייתי מכיוון שעל מנת להבחין בה נדרש מבט מרוחק על התהליך ועל תוצאותיו, כולל הבנה טובה של התוצאה הנדרשת. הבזבוז בעבודה מיותרת מתבטא בהשקעה עודפת של זמן אדם ומכונה. למעשה, ניתן למצוא חפיפה בין הבזבוז עבודה מיותרת לבזבוזים אחרים ולעיתים רק סמנטיקה תכריע כיצד נסווג את הבזבוז. יש לכך משמעות נמוכה מכיוון שבכל מקרה העיקר הוא הבחנה וצמצום או ביטול של הבזבוז. סימנים שעשויים להעיד על עבודה מיותרת הם –
סיבות אופייניות לעבודה מיותרת הן –
בזבוז 8 – שטח לא מנוצל זיהוי הניצול של שטח מתחיל מהשאיפה להעמידו לטובת הפעילות העיקרית של החברה – חברה יצרנית – ייצור, מגרש חנייה – חנייה וכדומה. כמובן שתמיד יידרשו לנו שטחים לתפקודים מסייעים, אבל אלה צריכים להימדד ולהיבחן בדומה לכל בזבוז חיוני אחר. בזבוז שטח מתבטא, בד"כ, בעלות אחזקת השטח או בשכירה של שטח נוסף. בצורה עקיפה – שימוש לא מושכל עלול לגרור עימו בזבוז של תנועות ושינוע, צפיפות יתר, מלאים עודפים ועוד. סימנים שעשויים להעיד על שטחים מבוזבזים הם –
סיבות אופייניות לבזבוז שטחים הן –
בזבוז 9 – ייצור עודף ייצור עודף הוא בזבוז שאינו מובן מאליו בארגון שאינו חי באווירת Lean. למעשה, כל ארגון שמונע על פי תחזיות חוטא בעודף ייצור, ויעידו על כך מכירות סוף העונה למיניהן. הבזבוז בייצור עודף מתבטא בהשקעת משאבים מוקדמת או מיותרת. במקרים הרעים, השקעה עודפת זו באה על חשבון דחיית מועד האספקה ללקוח הבא או של ההזמנה הבאה, ובכך מועצמת השפעתו של בזבוז זה.. סימנים שעשויים להעיד על ייצור עודף הם –
סיבות אופייניות לייצור עודף הן –
בזבוז 10 – המתנה המתנה היא הבזבוז האחרון שנעסוק בו והוא מובן למדי. ציוד או אדם שממתינים, אינם מביאים תועלת באותו זמן. בזבוז זה מתבטא בעלות זמן לא אפקטיבי של ציוד או עובדים. סימנים המעידים על בזבוז המתנה הם –
סיבות אופייניות להמתנה הן –
לסיכום בבסיס ה- Lean עומדת התפיסה של שינוי המיקוד הטבעי שלנו מניהול ומדידת הדברים שאנחנו עושים טוב (תחום תוספת הערך) לפקיחת עיניים והבחנה בבזבוזים השונים. לאחר שנלמד להבחין בבזבוזים, ננהל ונמדוד את הבזבוזים החיוניים (Muda type 1), אלה שלא מצאנו דרך לבטל, ונוציא מתוך התהליכים את הבזבוזים הלא חיוניים (Muda type 2). סיכום הגישה אומר בקצרה – כל מה שאינו מוסיף ערך, הוא בזבוז שיש להיפטר ממנו. אימוץ הגישה מביא לשיפור משמעותי בתפקוד הארגון ובא לידי ביטוי בשורת הרווח הסופית שלו.
——————————————————-
*(1) Gemba – (יפאנית) המקום שבו נוצר הערך. בסביבה יצרנית רצפת הייצור, בסביבת שירות – המגע עם הלקוח. *(2) 5S היא גישת הייצור הרזה לארגון סביבת עבודה. במקור 5 מילים יפאניות המתחילות ב- S. בתרגום לאנגלית ה- S עומדים כנגד – Sort, Set in Order, Shine, Standardize, Sustain בתרגום המועדף עלי לעברית – סנן ומיין, סדר וארגן, סבן ואבחן, סטנדרט וסגל כהרגל. *(3) Lead Time – הזמן מכניסת ההזמנה למערכת עד יציאתה ללקוח. מורכב מסה"כ זמני הייצור וההמתנות לחומר גלם, למכונה או תהליך ולבירור פרטים לא סגורים.
|
מנהיגים ברשת |
www.leadersnet.co.il |
leaders@leadersnet.co.il |
© כל הזכויות שמורות ל"מנהיגים ברשת" מאי 2007. החומר מותר לשימוש אישי בלבד. אין לעשות בחומר שימוש מסחרי/עסקי ו/או להפיצו בכל דרך שהיא (להוציא באמצעות יצירת קישור למאמר ספציפי ולעמוד הבית במקביל) מבלי לקבל רשות מפורשת בכתב מהנהלת האתר |