עיצוב חזון ארגוני

הרחבה לכתבת משאבים, גיליון 209, 2 מאי 2000

 

חזון ארגוני, אומר היועץ הארגוני פיני גלינקביץ', הוא האופק ביחס אליו הארגון צריך להתכוונן, אך ארגונים רבים מתעלמים מהצורך בקיומו של חזון, זונחים את העיסוק בהיבט זה, ושמים את הדגש על יעדים ותכניות פעולה שוטפות.גלינקביץ מציע ומיישם גיבוש חזון כחלק מתהליך של פיתוח ארגוני, ובבניית החזון מעורבים לא רק מנהל הארגון או ההנהלה הבכירה בלבד, אלא החזון נבנה על-ידי צוות, או כמה צוותים בארגון, שנכללים בהם גם עובדים מן השורה, אנשים מ'השטח'. דרך זו של צמיחת החזון גם 'מלמטה', מגבירה את מחויבות העובדים לחזון.

השיטה יושמה על-ידו בכמה ארגונים, ציבוריים-קהילתיים ועסקיים, כמו מתנ"ס, בית ספר וסוכנות ביטוח.

אין בשיטה זו סדרת כללים לבניית חזון, אלא זהו יותר תהליך של איסוף 'פרטים קטנים' מכל רבדי הארגון, וחשיבה ב'שכל ישר', במטרה "לנסות לגבש בקרב אנשי הארגון מעין 'ראייה משותפת', או 'רצון משותף' לגבי עבודת הארגון.

מלכתחילה, אומר גלינקביץ', הצורך בבניית חזון לא נראה כל כך רלוונטי לסוכני הביטוח, שכל מטרתם היא למכור כמה שיותר פוליסות ביטוח חיים, על-ידי שכנוע לקוחות פוטנציאליים בדבר הסיכונים הצפויים להם. גם מידת התחרות הגבוהה בין הסוכנים, נתפסה מראש כמכשול בדרך לבניית חזון משותף לכולם. אך התברר כי עבודת הצוות לגיבוש החזון גרמה לפתיחות בין חברי הצוות, ל"פתיחת קלפים" על שיטות העבודה.

המשתתפים, למשל, הראו זה לזה את כרטיסי הביקור שלהם, והתברר כי הציגו בהם את עצמם בהגדרות שונות, כגון "מנהל סיכונים", "מנהל רווחים", ובכרטיס הביקור של אחד הסוכנים היה מצויר לב גדול, כדי לסמל, בין היתר, את גישתו ללקוחות. בסיום עבודת הצוות, שכללה 14 מפגשים, גובש חזון שהוגש להנהלת סוכנות הביטוח, שממנו היא אמורה לגזור מטרות, יעדים ותכניות פעולה.

בבית ספר מסוים נבנה החזון על-ידי שלושה צוותים שפעלו במקביל: צוות מקצועי של מורים ומנהל, צוות ועד הורים, וצוות שהורכב מנציגי התלמידים. בכל צוות נסב הדיון על "הרצוי והמצוי", כלומר מה המצב העכשווי ומה רוצים שיהיה בעתיד. בסיום עבודתו חיבר כל צוות אמנה, ואחר כך צוות משותף לכל הצוותים, בשיתוף ההנהלה, גיבש אמנה בית-ספרית, ובה עקרונות על איכות חיים, הימנעות מאלימות ועוד.

 

קישורים נוספים שנמצאו בידי מנהיגים ברשת:

 

Building Your Company's Vision

מתוך: http://www.hbsp.harvard.edu

 

Organizational Vision and Visionary Organizations

מתוך: http://www.hbsp.harvard.edu/

 

קישורים רלבנטים באתר:

מנהיגים ברשת

www.leadersnet.co.il

leaders@leadersnet.co.il

© כל הזכויות שמורות ל"מנהיגים ברשת" יולי 2002. החומר מותר לשימוש אישי בלבד. אין לעשות בחומר שימוש מסחרי/עסקי ו/או להפיצו בכל דרך שהיא (להוציא באמצעות יצירת קישור למאמר ספציפי  ולעמוד הבית במקביל) מבלי לקבל רשות מפורשת בכתב מהנהלת האתר

 

 

 

יכול לעניין..

rtf8953656852_3157215681

חשיבה חזונית

חשיבה חזונית מאת: עינת גרוס-ברונר מכון מראות אסטרטגיה הגדרת חזון אותנטי ברמה האישית או הארגונית ...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *