עיבוד תכנים

מתוך: 2KNOW – ירחון ניהול הידע, גיליון מס' 25 אוקטובר 2001

 

כאשר בונים מאגר ידע, ניתן להבחין בשלושה סוגים עיקריים של פריטי התוכן שבו:

א. פריט לא ייעודי– מידע שנאסף למטרות שאינן ניהול הידע, אך ניתן לעשות בהם שימוש לנ"ל.

דוגמא: סיכומי דיונים. הנ"ל מהווים בהחלט נדבך בזכרון הארגוני, אך שימורם מעשה מתוך הרגל, כאמצעי למעקב משימות או מכל סיבה אחרת.

ב. פריט ייעודי לא מעובד (או חצי מעובד)– פריט תוכן שנאסף לצורך מאגר הידע, אך לא עבר תהליך עיבוד מקיף.

דוגמא: תיעוד מידע על פגישות במאגר לקוחות. המידע בהחלט נאסף, אך לא מושקע מאמץ בעיבודו (מעבר לאיסופו). מנהל תוכן בד"כ יאשרו ללא שינויים ותוספות מעבר להוספת מילות מפתח להקלת השימוש בפריט.

ג. פריט תוכן ייעודי מעובד– פריט תוכן שנאסף לצורך המאגר ועבר תהליך סינון / עיבוד מקיף (-Cognition הכרה, ולאחריו – Codification פרמול).

דוגמא: מאגר תובנות ארגוני. הפריט נצבר בעקבות תחקירים או הגעה לאבני דרך חשובים בפרוייקט. הוא מייצג תוצר של התנסות וחשיבה. הוא מייצג את הידע ברמה הגבוהה ביותר הקיימת בארגון.

 

הטיפ מתמקד בפריטי התוכן הייעודיים המעובדים. כדי להחליט האם ואיך להכניס את הפריטים יש לבחון אותם אחד לאחד בשלושה מבחנים:

  • מבחן החדשנות– יש לוודא שהפריט אינו מייצג מידע בנאלי וטריוויאלי. יש לחשוב על הפריט בעיניו של הקורא ולשאול אם אכן נלמד כאן דבר חדש. הערה: לעיתים ניתן להפוך פריט טריוויאלי לחדשני, ע"י הוספת הנסיבות הייחודיות או הדגשים המתאימים.
  • מבחן הבהירות– יש לוודא שהפריט נהיר וברור גם לקורא ולא רק לכותב. יש לבנות את הפריט ברמת ה- Highlight כדגש קצר תמציתי ומדוייק, ולאפשר עיון מעמיק יותר בפרטים למעוניין. שתי הרמות, התמציתית כמו גם המעמיקה, חייבות להיות בהירות. נשמע טריויאלי, אך מניסיון, נוטים לשכוח הנ"ל בשוטף.
  • מבחן הפרקטיות– יש לוודא שתוכנו של הפריט אכן יכול לסייע לקורא, וברמה הפרקטית. אם לדוגמא ייכתב במאגר שישנם עולים חדשים שאינם מכירים מהו כסף ויש ללמדם, אין זה פרקטי. אם לעומת זאת, יכיל פריט תוכן הנחייה או משחק סימולציה ללימוד והבנת משמעות הכסף, הרי שהפריט מסייע לקורא, ופרקטי לשימוש.

 

התהליך המתואר מייגע, וכדאי להשקיעו במשורה רק במוקדי הידע הקריטיים של הארגון. עם זאת, במקומות שיבוצע תהליך שכזה, סיכויי ההצלחה גדלים במידה ניכרת.

 

בהצלחה!

קישורים רלבנטים באתר:

מנהיגים ברשת

www.leadersnet.co.il

leaders@leadersnet.co.il

© כל הזכויות שמורות ל"מנהיגים ברשת" מאי 2002. החומר מותר לשימוש אישי בלבד. אין לעשות בחומר שימוש מסחרי/עסקי ו/או להפיצו בכל דרך שהיא (להוציא באמצעות יצירת קישור למאמר ספציפי  ולעמוד הבית במקביל) מבלי לקבל רשות מפורשת בכתב מהנהלת האתר

יכול לעניין..

הפקת לקחים: יצירת האווירה הנכונה

מתוך ירחון ניהול הידע 2KNOW, גיליון מס' 38, נובמבר 2002 הכנסת נושאי תחקור והפקת לקחים ...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *