סדנת אווטר לריכוז ושליטה

הרחבה לכתבת משאבים, גליון 189, 8 בדצמבר, 1999

 

אווטר, בתורת הבודהיזם, הוא גלגול אחרון של הנשמה, שסיימה את כל הגלגולים והתיקונים שלה, אך מתגלגלת פעם נוספת לחיים, מתוך בחירה, כדי להורות את הדרך לאחרים. על סמך תפיסה זו שפותחה בארה"ב, על-ידי הארי פלמר, שיטה המסייעת לאנשים לשלוט על מיקוד תשומת הלב שלהם, להשתחרר מאמונות מפריעות ומזיקות ועל ידי זה לשלוט טוב יותר בזמנם ובמשאביהם.

עדית בן-פורת מנחה סדנאות "אווטר" המיועדות למנהלים, לעובדים ולצוותים. השיטה, היא אומרת, מבוססת על שני רעיונות מרכזיים: האחד, האמונות שלנו יוצרות את מציאות חיינו. כלומר, הדברים קורים כפי שאנחנו מאמינים שהם יקרו, ואנחנו מתפקדים – מצליחים או נכשלים – כפי שאנחנו מאמינים שאנחנו יכולים לתפקד. למשל, איש מכירות ימכור בסכום שהוא מאמין שיוכל למכור.

מחקר הראה כי לאנשי מכירות יש תקרת מכירה שבה הם מאמינים: אם הם מוכרים את כל ה'מכסה' בעשרה ימים ראשונים של החודש, ביתר הימים, עד סוף החודש, הם כמעט ולא מוכרים. הרעיון השני הוא שאמונה משפיעה על חיינו, ביחס ישר למידת תשומת הלב שאנו נותנים לה.

"בכל אינטראקציה", מוסיפה בן-פורת, "אם תשומת הלב ממוקדת בהישג, יגדלו סיכויי ההצלחה". אך אם תשומת הלב תתמקד בקשיים, בחששות, בספקות ובסיבות שונות לכישלון בהשגת המטרה, יגדל הסיכוי לכשלון. "לעתים קרובות אנחנו לא אדונים לתשומת הלב שלנו, שהיא יצור חמקמק, שהולך לאן שהוא רוצה, כפי שנהוג לומר – משהו משך את תשומת לבי".

תשומת הלב נוטה להתמקד בדברים שלא מקדמים את השגת המטרה: בפחדים, בכעסים מן העבר ובדאגות לעתיד, שבדרך כלל לא יתממשו. ככל שאנחנו מתמקדים בהם, כך אנחנו נותנים להם כוח, ואז נפגעת יכולת הריכוז, אנו נשחקים ומתעייפים ואין לנו מספיק אנרגיה להשקיע בהשגת המטרה.

כשתחושת הלחץ (סטרס) נמוכה, כשאנשים רגועים ונינוחים, הם מתפקדים בצורה נכונה ויעילה. אך בעולם העבודה היום מנהלים ועובדים פועלים תחת לחץ גבוה, בקצב שינויים מהיר, במערכות לוחצות ודרישות גבוהות.

הסדנה שמנחה בן-פורת נמשכת 20 שעות, בכמה מפגשים. המשתתפים לומדים, "באמצעות טכניקות פשוטות מאד, כמעט פרימיטיביות", תרגילים שונים לשיפור השליטה בתשומת הלב, לשחרור מתח, לרגיעה וכו'. התרגילים פשוטים, כמו למשל, להתרכז ולהסתכל במשך שתי דקות על חפץ כלשהו, ובכל פעם שתשומת הלב 'בורחת', להחזירה.

אנחנו לא תמיד מודעים לאמונה שמפעילה אותנו בסיטואציה מסוימת, וחלק מהתרגילים מיועדים לאיתור האמונות שמפעילות אותנו בהתנהגויות שמפריעות לנו. "אם אני הולכת להיפגש עם אדם מסוים, ואני מאמינה, שהוא איש שקשה להגיע אתו להסכמה, סביר להניח שאפיק ממנו את הצד הזה שלו ובאמת יהיה לי קשה להסתדר איתו. מישהו אחר עשוי לחשוב על האיש הזה דברים אחרים, והפגישה ביניהם תיראה אחרת".

כדי לענות על בעיית האמונות משתמשים בתרגיל, שבו אדם שואל את עצמו – אילו אמונות יכולות לגרום לאדם כלשהו להתנהג ולפעול בסיטואציה מסוימת. בזרם אסוציאטיבי סורקים במחשבה אפשרויות שונות, עד שמרגישים אינטואיטיבית האמונה המפעילה את המתרגל. ברגע שמזהים את האמונה, אין שום בעיה להסתכל עליה ולהגיד: רגע, זה לא משהו שאני באמת מאמין בו, זה משהו שנכנס לי לראש, אולי בסיטואציה שבה הייתי לחוץ, אולי בגיל צעיר וכדומה, ואז אפשר לשנות את ההתנהגות הלא רצויה ביתר קלות". בסדנה לומדים כשלושים תרגילים, אך לרוב כל משתתף מאמץ לעצמו מספר תרגילים "שמדברים אל ליבו" לשימוש לאחר הסדנה.

 

קישורים רלבנטים באתר:

מנהיגים ברשת

www.leadersnet.co.il

leaders@leadersnet.co.il

© כל הזכויות שמורות ל"מנהיגים ברשת" מאי 2002. החומר מותר לשימוש אישי בלבד. אין לעשות בחומר שימוש מסחרי/עסקי ו/או להפיצו בכל דרך שהיא (להוציא באמצעות יצירת קישור למאמר ספציפי  ולעמוד הבית במקביל) מבלי לקבל רשות מפורשת בכתב מהנהלת האתר

 

יכול לעניין..

רוחניות וארגונים: הגדרה מפתיעה לארגוני העתיד, חובת המשימה שלהם, רציונאליות חדשה ומנהיגות קיבוצית

   מאת: ד"ר ברכה קליין תאיר, אהיה – מרכז להתפתחות אוניברסלית   מנהיגי ארגונים אנשים …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *