ראשי » ניהול ומנהיגות » שיטות ניהול » ניהול על פי הגישה התוצאתית

ניהול על פי הגישה התוצאתית

הרחבה לכתבת משאבים, גיליון 300, 26 במרץ 2002

 

"הגישה התוצאתית" הולכת ותופסת מקום בשנים האחרונות בייעוץ הארגוני ובניהול הארגון, כחלופה לגישת הפיתוח הארגוני, הוותיקה יותר. ראובן כץ, יועץ ארגוני בכיר, עורך ומנחה "קורס יועצים לארגון וניהול" על פי הגישה התוצאתית (במסגרת היחידה ללימודי חוץ באוניברסיטת חיפה והמרכז לחינוך קהילתי ע"ש חיים ציפורי). רוב החברות הגדולות בעולם מנוהלות היום לפי הגישה התוצאתית. אך גישה זו טרם הגיעה לתכניות הלימוד, ורוב היועצים הארגוניים התחנכו על ברכי מדעי ההתנהגות והפיתוח הארגוני.

עיקרי גישת הפיתוח הארגוני:

  • מגדירים תוצאה ולאחר מכן מחליטים מהם הכלים והתהליכים הכי טובים להשגתה.
  • הנחת היסוד היא שככל שעולה רמתם ואיכותם של תהליכי הביצוע האנושיים והפונקציונליים, כך עולה רמת התוצאות.
  • גישה זו שמה דגש על ראיית הארגון כמערכת חברתית.
  • יועצים ארגוניים הפועלים בגישת הפיתוח הארגוני, סוברים כי ככל שישפרו את דפוסי הביצוע והתפקוד של הארגון ואנשיו, על ידי סדנאות לשיפור יחסים בין אישיים, תקשורת, מנהיגות וכדומה, תעלה רמת התוצאות.

עיקרי הגישה התוצאתית:

  • הארגון הינו מערכת שצריכה להשיג תוצאות אופטימליות ומקסימליות.
  • קיימים כלים שמאפשרים לאתר ולהגדיר את רצף כל התוצאות האפשריות, ולזהות מביניהן את התוצאה שמביאה את המערכת להצלחתה המקסימלית.
  • קיימת שאיפה נמשכת ומתמדת לקבוע מה התוצאה הנכונה לארגון.
  • הקשר בין איכות ורמת ביצוע התהליכים לבין התוצאות אינו חד משמעי.
  • כדי להשיג תוצאות טובות צריך למעשה לגזור את התהליכים הביצועיים מהתוצאות המבוקשות עצמן, ולא מהתמקדות באיכות התהליכים הארגוניים כמטרה בפני עצמה.
  • בגישה התוצאתית, התוצאה אינה רק הדבר שרוצים להשיג, אלא התוצאה עצמה, בהשגתה, עשויה להפוך לכלי להשגת תוצאה אחרת, מקסימלית יותר.
  • הגישה התוצאתית אומרת, כי הדבר שיכול לכוון בצורה הכי אפקטיבית צוות עובדים זו לא השקעה בדינמיקה שביניהם, אלא להצליח להובילם למצב שבו הם יגדירו ויסכימו על התוצאות הרצויות, וכל היתר, כמו מנהיגות ויחסים בין אישיים, וישופרו בזכות ההסכמה על המטרה המשותפת.

בגישה התהליכית (גישת הפיתוח הארגוני) מטרתו של תפקיד המזכירה הוא מתן שירותי משרד מרביים ומיטביים. השאלה המרכזית שמנחה את המזכירה היא איך להעלות את איכות ורמת היעילות של שירותי המשרד שאני מספקת?

בגישה התוצאתית מטרת תפקיד המזכירה הוא מקסימום זמן פנוי למנהל. השאלה המנחה היא: מהם שירותי המשרד שיינתנו למנהל, כך שיאפשרו 'להוריד' ממנו כמה שיותר פעילויות פחות משמעותיות ופחות אפקטיביות לו, ויגדל הזמן שברשותו כדי להתמקד בדברים שמביאים להצלחתו ולהצלחת היחידה הארגונית?

בעוד שבגישה התהליכית איכותם ורמתם של שירותי המזכירה הם מטרה, בגישה התוצאתית הם אמצעי.

 

יכול לעניין..

כל עובד הוא מנהל (וגם מנהיג)

מאת: יואל צפריר – צפריר תקשורת הודעה לעיתונות מיום 24.2.2003   בערב עיון מטעם המי"ל ...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *