משחיזים את המוח

מאמר מאת חברת SIT

פורסם לראשונה אפריל 2001

כיצד הופך מוצר בתוך שבועות ספורים מרעיון חסר תועלת לכאורה, לפטנט עולמי בתחום ההשחזה?

מיליוני שנים, מאז שהאדם הקדמון ייצר לעצמו את כלי הנשק הראשונים מאבן, עוסקים בני אדם במלאכת ההשחזה. אז מה כבר יש לחדש בתחום? ובכן, מסתבר שדי הרבה. מפעל מוצרי השחזה ישראלי בשם גמל-שריד הגה, פיתח וייצר בהצלחה המצאה חדשה בשם לובריליין (lubrilineth) שעוררה וממשיכה למשוך תשומת לב רבה בעולם.

ה"גמל" צמא לרעיונות חדשים

מפעל גמל-שריד מייצר דיסקים להשחזה. תעשייה זו מתאפיינת בשמרנות ועד לשנים האחרונות, עיקר החידושים הקשורים לשיפורים טכנולוגיים, הוצגו על ידי חברות ענק השולטות בשוק העולמי. לפני כשלוש שנים, הגיעו אמנון שחם – מנהל גמל-שריד וצוותו, להחלטה שהגיעה העת להמציא מוצר חדש. להחלטה זו היה עיתוי נועז לכאורה – דווקא בתקופה של מיתון, חוששים בדרך כלל להשקיע בעתיד ונוטים להתמקד בשימור הקיים. ההחלטה להשקיע בהמצאת מוצר חדש לכן אינה קלה אולי, אך היא עקבית עם תיאוריות כלכליות המצביעות על החשיבות של הצגת מוצרים חדשים דווקא בתקופות כאלו. בפעילות מאורגנת בתמיכת משרד התמ"ס (פרויקט "ניצוץ") וחברת – SIT חשיבה המצאתית שיטתית, התארגן צוות של בכירי המפעל, אשר הקדישו 20 שעות מזמנם לחיפוש אחר הזדמנויות חדשות. 20 שעות אלו הולידו כ- 70 רעיונות למוצרים חדשים, מתוכם בין 20 ל – 30 רעיונות שהוערכו כישימים טכנולוגית, ומתוכם כ – 10 רעיונות שהוערכו ככלכליים במיוחד. כתוצאה, הוכנסו 7 רעיונות לתהליך של פיתוח. את סיפורו של המוצר הראשון שנהגה בפרוייקט והוצג לשוק, נספר כאן.

מסתבר, שדיסק לא חייב להיות קשיח

עד לפרויקט הרעיונאות שנערך עם צוות גמל-שריד, נע עולם המשחיזים במשך עשרות שנים בין שני קטבים, תוך חיפוש אחר פשרה בין שתי דרישות מנוגדות: אם רוצים להוריד חומר רב בזמן קצר יש צורך במשחיז רך, אך אז נאלצים "לשלם" בעובדה שהוא יתכלה מהר. מאידך, אם רוצים דיסק שיתכלה לאט, משתמשים במשחיז קשה, אך אז התשלום הוא בפעולת השחזה האורכת זמן רב יותר. מסתבר, כי במקום בו יש אילוצים, טמונים גם פתרונות המתגברים על הניגוד בין שתי הדרישות, ואף מקיימים את שתיהן – אלו הם הפתרונות ההמצאתיים.

 

הרעיון של צוות גמל- שריד היה לייצר דיסק שכולל רצועת חומר בעל תכונות שונות מיתר הדיסק; הרצועה ממוקמת על קוטרה של דסקית ההשחזה, והיא עשויה מחומר רך יותר ומחומרי סיכוך שאינם נמצאים ביתר אזורי הדסקית. החומר הרך משחרר את המאמצים הנגרמים בעת  השחזה וגם מסייע להורדת הטמפרטורה תוך כדי התהליך. תודות לאינטראקציה בין רצועת החומר המיוחדת ושאר הדיסק, מאפשרת המשחזת החדשנית של גמל שריד הן שיפור ניכר ביעילות ההשחזה והן הארכת אורך חיי הדיסק בכ- 30%.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 rtf9701825797_1325519823

 

ממציאים את גלגל ההשחזה מחדש באמצעות "איחוד"

מאחורי הרעיון הפשוט אך המבריק של גמל-שריד, ניצבת אחת מתבניות החשיבה של שיטת ,SIT הקרויה "איחוד" ומוגדרת כ"ביטול אחד ממרכיבי המוצר, ושימוש במרכיב אחר של המוצר או הסביבה לביצוע התפקיד שמילא המרכיב המוחסר". נשמע מסובך? לא בהכרח. במאמר הבא, נסביר בהרחבה מהי תבנית האיחוד וכיצד נעזרים בה כדי להגיע למוצרים חדשים וחדשניים ולפתור בעיות בתחומים שונים הרלוונטיים לעולם העסקים.

במקרה שלפנינו, כאשר הפעיל צוות גמל-שריד את תבנית האיחוד על הדיסק ה'מסורתי' שלו, הועלתה השאלה – האם וכיצד ניתן לשלב בתוך המוצר הקיים חומר סיכה, אשר עד אז היווה חלק שולי יחסית מסביבת הייצור של המוצר. תחילה נראה הרעיון חסר משמעות ואף עורר התנגדות בשל הרצון לחסוך בחומר הסיכה ולמחזרו. אך משתתפי הפרוייקט עקבו אחר אחד העקרונות הבסיסיים והחשובים ביותר של שיטת SIT  – עיקרון ה- FFF  (Function Follows Form) שגם עליו נרחיב בעתיד. הם דחו את בדיקת התועלות הפוטנציאליות לשלב מאוחר יותר. אכן, הסתבר כי ניתן לשלב כמות קטנה מחומר הסיכה בתוך דיסק ההשחזה, ובכך ליצור כאמור תועלת כפולה – שיפור איכות ההשחזה והארכת חיי המוצר.

הלובריליין כובש את העולם

מרגע שהובן הערך הרב הגלום ברצועת החומר הרך, חלפו דקות ספורות עד שגיבש צוות גמל-שריד פתרון פשוט יחסית, כדי שניתן יהיה להסב את התהליכים הקיימים במפעל לייצור המוצר החדש. אב טיפוס של המוצר נוצר כבר במהלך ששת השבועות של פרוייקט הרעיונאות, וסקר הפטנטים שנערך מיד לאחר מכן, גילה כי למעשה, הרעיון לא הוצע מעולם. המוצר החדש שזכה לשם "לובריליין" הוצג לשוק ותוך חודשים ספורים, ללא פרסום או יחסי ציבור, נבנה לו ביקוש הגדול מיכולת המפעל לייצרו.

ארבעה חודשים לאחר תחילת הפרוייקט, כבר הוצג הלוברילין (המוגן בהגשת פטנט) בתערוכת ענק בקלן, בהשתתפות כל החברות השולטות בשוק, ועורר התעניינות עצומה. תוך ימים ספורים הוטס מדען ראשי של אחת החברות הגדולות ללמוד מקרוב את המוצר ולשאת ולתת עם גמל-שריד על רכישת זכויות ייצור ושיווק המשחזות של גמל-שריד. כל זאת משום שהתפיסה הפשוטה והחדשנית ניתנת ליישום כמעט בכל הדיסקים הנמצאים היום בשימוש, ובכך ניתן לשפר את ביצועיהם באופן משמעותי.

מתוך הערכה להברקה ולביצוע של גמל-שריד החלו חברות שונות בעולם לרכוש מוצרים מכלל קו המוצרים של המפעל והמוצר החדש יצר מינוף לקו המוצרים כולו. בהמשך הצטרפו לקו המוצרים של גמל-שריד, ארבעה מוצרים נוספים אשר נולדו באותו פרוייקט רעיונאות, וסייעו גם הם לחיזוק מעמדו של המפעל כמוביל בתחומו, ולגידול שנתי של 20-30% בתוצרתו (מתוכה 70% לייצוא).

 

קישורים נוספים שנמצאו בידי מנהיגים ברשת:

 

The Creative Cognition Approach – Steven M. Smith, Thomas B. Ward, and Ronald A. Finke (ed)

מתוך: caveman/Creative/index.html~/http://members.ozemail.com.au

Toward Design Theory of Creativity Support, Koichi Hori

מתוך:  /http://ccc.aist-nara.ac.jp

 

למה לא חשבתם על זה קודם? ספר מאת: ד"ר יעקב גולדנברג, פורפ' דוד מזורססי, פרופ' סורין סולומון

מתוך:  http://bschool.huji.ac.il/segel/jacob-g/index.html

 

למי ניתנה נבואת המוצרים החדשים?

מתוך:  http://bschool.huji.ac.il/segel/jacob-g/index.html

 

סיעור מוחות – ברקים ורעמים או סערה בכוס מים?

מתוך:  http://bschool.huji.ac.il/segel/jacob-g/index.html

 

Problem Solving – Articles

מתוך:  /http://www.sitsite.com

 

Systematic Inventive Thinking for New Product Development

מתוך:  /http://www.sitsite.com

 

 קישורים רלבנטים באתר:

מנהיגים ברשת

www.leadersnet.co.il

leaders@leadersnet.co.il

© כל הזכויות שמורות ל"מנהיגים ברשת" מאי 2002. החומר מותר לשימוש אישי בלבד. אין לעשות בחומר שימוש מסחרי/עסקי ו/או להפיצו בכל דרך שהיא (להוציא באמצעות יצירת קישור למאמר ספציפי  ולעמוד הבית במקביל) מבלי לקבל רשות מפורשת בכתב מהנהלת האתר

 

יכול לעניין..

יצירתיות כתנאי להתחדשות ארגונית

מאת: פרופ' חנה אופק * המוח ממסד ומשתמש בדפוסים רוטיניים. לכן, יצירתיות אינה תהליך טבעי …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *