ראשי » ניהול המשאב האנושי » פיתוח ושימור הון אנושי » מקום העבודה כקהילה ידידותית

מקום העבודה כקהילה ידידותית

מאת: רפי יעקובי, פסיכולוג ארגוני ויוצר שיטת "בית הספר לידידות"

פורסם לראשונה במשאבים גיליון מס'  6- 345  בפברואר 2003

 

המרכיב הכי חשוב להצלחה הוא מאגר האנשים בחברה

מרבית החברות העסקיות יודעים לבחור את הכלים הטובים ביותר עבורם ואת הסחורות הכדאיות וזה בוודאי חשוב להצלחה. אך המרכיב הכי חשוב להצלחה הוא מאגר האנשים בחברה. אז עד שהרובוטים יחליפו אותנו בעבודה, השקיעו באנשים שיביאו את ההצלחה. אנשים שנותנים שירות אמין וידידותי לחברה ולקוחותיה.

אמנם במרבית החברות יש מדור העוסק במשאבי אנוש. אך בדרך כלל, עוסקים שם בטיפול בכוח האדם. טיפול, כידוע, עוסק בבעיות ולדעתנו, טיפול מקבע את הבעיות. טיפול עוסק בחסרונות שיש לאנשים במקום ללמוד להתייחס אל היכולת המצויה בהם. קידום יכולת מאפשר ביטוי מדויק ואמין יותר, בעבודה.

 

חברה, כמו קבוצת ספורט, אמורה ללמוד לזהות את האינטרס הקבוצתי כחופף לאינטרס האישי. אם חברי יודע לתקוע גולים יותר טוב ממני, כדאי לי לתת ביטוי ליכולת הקישור שלי, לשרת אותו במסירת הכדור בזמן המדויק. זה משרת גם את טובתי האישית בכך שאני חבר בקבוצה מנצחת. או במקרה שלנו, בחברה שמרוויחה היטב. זה כדאי לכל אחד מהחברים. זה חשוב יותר מפליטות אימפולסיביות ואגוצנטריות המסיבות נזק לכלל וגם לפרט.

 

עד כמה אתה מכיר את האנשים בעבודה? בדוק את עצמך. קח מחברת ונסה למלא אותה בשמות של כל האנשים שאתה מכיר. מתחת לכל שם רשום כמה פרטי מידע על כל אחד מהם. אם אין לך מה לכתוב, לא נורא. ממחר תתחיל פעולת למידה. תתחיל להתעניין בהם ועד מהירה תמצא שאתה הולך ומתמצא יותר ויותר. עולמך מתרחב תוך כדי כך.

אם אתה מנכ"ל בחברה שיש בה הרבה אנשים עובדים אתה אולי לא יכול להכיר את כולם. יש אנשים שאתה יכול להרשות לעצמך לא להכיר אותם מבלי שיגרם לך או לעבודה נזק. אך מאידך, ישנם אנשים שלא כדאי לך להתיר לעצמך לא לדעת אותם היטב. אנשים המצויים בגזרת האינטרס הברור שלך. אינני יכול לומר לך מכאן, מי הם אילו.

עליך לוודא, שבעלי התפקידים הממונים על עוד אנשים יהיו בקיאים באנשים הללו. אם למשל, מצוי אצלך מהנדס בכיר, מומחה למכשור מסוים, בתפקיד בכיר, שאיננו יודע להתיידד עם אנשים, מוטב שתשאיר אותו בחדר מלא מכשירים וריק מאנשים. כך תמצה את מלוא יכולתו הטובה. כי אם תפקיד אותו כאחראי על אנשים אחרים, פירושו של דבר שאינך יודע לבחור לך את בעלי התפקידים המתאימים לעבודה, ויהיו לכך, כמובן, לא מעט השלכות על הסך הכל, של העבודה. לא מעט תקלות צומחות על הקרקע הזו.

ללמוד בני אדם, זה בפירוש, לא ללכת עכשיו ולהתחיל ללמוד פסיכולוגיה. (מה עוד שאני חושב שללמוד פסיכולוגיה זה לא ללמוד אנשים אלא כל מיני דברים כלליים אודות אנשים).

 

ללמוד אנשים זה בפירוש לא לשפוט, לא לאבחן ולא לסווג אותם. בדרך כלל, הדעה שיש לנו על אנשים אחרים, משקפת בעיקר אותנו ואת מגבלותינו. כלומר, אם אנחנו נתקלים אצל אדם אחר במשהו שאנו לא מורגלים בו, אנו נוטים לשפוט אותו כשלילי.

אם כן, אני בפירוש לא מבקש מכם הערכות ושיפוטים אודות אנשים אחרים. ארחיק לכת ואהיה בוטה מעט ואומר לכם שדעתכם אודות אנשים אחרים, אינה נחשבת בעיני. אני מחשיב את דעתכם רק בתחומים שיש לכם מומחיות מיוחדת במינה. בדיוק כפי שאינני מחשיב את תחושותי, הרגשותי ודעותי בתחומים שאני בור בהם.

 

למידה של אנשים פירושו של דבר הוא להבחין ביכולותיהם. לא רק במה שרלוונטי לעבודה אלא גם מחוץ לעבודה. למשל, האם הוא נשוי ואב לילדים? האם הוא נוהג לרקוד או לנגן בגיטרה? וכדומה. זה לא לדעת איזה "טיפוס" הוא, אלא להתמצא בו. להתעניין במה שמצוי בו ובעולמו ולהשכיל לעשות שימוש בידע הזה מתי שזה רלוונטי.

מה זה לעשות שימוש במידע? אין לכך גבול. זה לדעת מי יכול להחליף עובד אחר שנעדר לכמה ימים. זה לדעת מי כדאי שיעשה תפקיד מסוים ומי לא. יש לכל אחד אפשרות להתייעץ עם אחרים משום שגם הם מתמצאים בכוח האדם ואפשר להסתייע בשיקול דעתם לפני שמבצעים החלטות חשובות. ניתן לדעת כיצד לשבץ את האנשים בחלל המקום שהם עובדים בו. מי רצוי שיעבוד לצד מי, ומי לא. זה מאפשר ליצור קבוצות עבודה ידידותיות ומגובשות. זה מאפשר להקים קבוצת כדורגל, במקום העבודה. אחד העובדים, נוהג בזמנו החופשי מעבודה, לנגן ולשיר, אחר, מסתבר שיש לו כשרון הצחקה מעולה. ניתן יהיה, בקלות יחסית, ליהנות מיכולות אלו באירועים שונים חגיגיים, במסגרת העבודה.

 

למה כדאי לכם לדעת יותר על עצמכם ועל האנשים הסובבים אתכם?

מקום העבודה הנו מאגר בלתי נדלה של הזדמנויות הגלומות בכוח האדם, מה שבדרך כלל מוחמץ במרבית המקומות. יש בו תשובות ומענה נגיש וקל בתחומים רבים – הרבה מעבר לעבודה. החל בכך שעובד זה יכול בקלות לעזור לבן של זה בשעורי הבית שלו במתמטיקה, וכלה, שאתה המנכ"ל יכול לארגן מסיבה המורכבת ברובה מתוך הכשרונות החבויים אצל העובדים ובני משפחותיהם. זה חסכוני בהוצאות, ומשאיר הרבה יותר משקע חווייתי -מגבש את הצוות וקושר אותם אל מקום העבודה ולשאר העובדים. הרווק הזה והרווקה ההיא, תוך כדי זה שהם עושים את עבודתם, הם גם יוצרים ביניהם קשר שיכול להפוך למשפחה המזוהה עם המקום, מסור לו וגאה להיות משוייך אליו.

 

לדעת אנשים, כאמור, זה לא לשים לב לחסרונות. לרוב, כאשר אנו שמים לב למה שהאחר לא, אנחנו מחמיצים את מה שהוא כן. לעומת זאת, כאשר אנו מכירים אדם אחר, אנו יודעים את מגוון יכולותיו וממילא אנו יודעים את גבולות היכולת שלו. כולנו מוגבלים ביכולת שלנו. כך שחלק מן ההיכרות יהיה לא לצפות מאדם אחר את מה שלא הולם את יכולתו. 

לפעמים כדאי לדעת גם את החסרונות. אם אינך יודע מה מעצבן את הבוס שלך, אתה עלול להזיק לעצמך בעבודה. כך שלעיתים לקיחה בחשבון של השני מחייבת אותך לדעת לא רק את יכולותיו, אלא גם את סלידותיו ורגישויותיו השונות. זה חלק מראיית הנוף הידידותית עבורך. ראה זאת בפשטות, כמו שאתה עובר כביש סואן. עליך לשים לב לרכבים החולפים. אם תתעלם מהם כי אתה ממהר, או דעתך פזורה כי אתה חושב על משהו אחר, אתה עלול להיפצע, אפילו למות. זו הדחקה לא ידידותית.

ידיעת היכולות והמגבלות של בעלי תפקידים היכולים לקבוע את גורלך בעבודה, הינה חיונית. להתיידד אתם יועיל לך, להכביד עליהם יזיק לך.

 

כמעביד כדאי לך ללמוד את עובדיך. התבונן בנוף האנושי סביבך בעבודה. נסה להיכנס לנעליהם של אחרים ולראות את המקום מבעד לחלון שלהם. איזה נוף נשקף להם. אפשר להפוך את מקום העבודה הכי קרוב לעיסוק תחביבי. זה תלוי במידה רבה בך, המנהל הידידותי. זה לא כרוך בהשקעה תקציבית. וגם אם כן, זה בסיכומו של דבר חוסך בהוצאות. כי אם מישהו איננו מרוצה, הוא יכול בהזדמנות הראשונה להסב לך נזק. הוא איננו מזוהה עם המקום ואיננו מחבב אותך. גם לא תוכל לדעת כיצד נגרם לך נזק ומי גרם אותו.

אם אתה ממנה רס"ר משמעת על הפועלים והוא רודה בהם – שכרך יוצא בהפסדך. אף אחד לא יכול באמת להשגיח על הכל, כל הזמן. כך שבמקום פעולות שיטור כדאי ליצור מעין הסבה תרבותית בה ידידי המקום ישפיעו על האחרים להתייחס אל האינטרס של מקום העבודה שלהם. הם גם לא יניחו למישהו לעשות דבר מה שיחבל בעבודה. מתן השרות יהיה חלק בלתי נפרד מעבודת הצוות. מעצב התרבות של המקום זה אתה או אתם, המנהלים שהנכם מעין הורים של המקום.

קודם כל עליך לדעת לבטא את יכולתך לדאוג לטובתם. זה בעיקר שינוי יחס. זו אוירה של המקום. זה ישפיע גם עליהם לאפשר לחברה ליהנות מיכולתם. ידידות מגרה מחויבות. אנטיפטיות, סמכותיות רודנית, משחררת את השני ממחויבות. וגם אם אולי יעשה את מה שהוא חייב, הוא יעשה אך רק את מה שהוא חייב. תפסיד את הרצון הטוב שלו. תפסיד את מאמצי ההשתדלות שלו עבור העבודה.

 

ועדיין לא מיצינו את כל השימושים לידע שלנו אודות אנשים.

 

 קישורים רלבנטים באתר:

מנהיגים ברשת

www.leadersnet.co.il

leaders@leadersnet.co.il

© כל הזכויות שמורות ל"מנהיגים ברשת" מרץ 2003. החומר מותר לשימוש אישי בלבד. אין לעשות בחומר שימוש מסחרי/עסקי ו/או להפיצו בכל דרך שהיא (להוציא באמצעות יצירת קישור למאמר ספציפי  ולעמוד הבית במקביל) מבלי לקבל רשות מפורשת בכתב מהנהלת האתר

יכול לעניין..

S_TH_rtf1501630485_224408294

רק 30% מהמועסקים חשים שיש להם אופק מקצועי במקום עבודתם

  ההשקעה בשימור נשים במקום העבודה נמוכה מההשקעה בגברים: פחות תגמול כספי ואופק מקצועי   ...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *