ראשי » ניהול ומנהיגות » ארגז כלים » מנהל בצמיחה אישית

מנהל בצמיחה אישית

מאת: אמיר דרור

 

דמיין את עצמך כמנהל צעיר, שלושים ומשהו, מאחוריך לימודים וניסיון חיים  לא מבוטל, הצטרפת לארגון בתפקיד מפתח, חדור מוטיבציה להביא הצלחה.

למרות שהפנייה בלשון זכר, גם את בהחלט מוזמנת.

בהמשך יפורטו 3 תרגילים למנהלים

ארוחת צהריים באמצע העבודה, זמן מנוחה וחידוש כוחות

מפגש פתוח עם ילד

נשימה מודעת

תמיד האמנת בקידום על סמך תוצאות, ועכשיו אתה משוכנע שתעמוד בציפיות ויותר מזה, אתה סומך על תגמול הולם, קבלת אחריות וסמכות, ביטחון במעמדך, אולי קצת פרסום . . . אחרי התפקיד הזה, בעוד שנתיים שלוש תמשיך להתקדם, כאן או במקום אחר.

תמיד נתת את כולך כדי להצליח, וגם כאן – לא תחסוך מעצמך שום מאמץ. יכולת יש לך, ואתה נהנה ממלוא הגיבוי, זוגתך, הורים, חברים, כולם סומכים עליך.

רוב הזמן אתה מרגיש לחץ, מנסה להעמיס כמה שיותר וזה נותן לך תחושה טובה, היומן תמיד מלא. ישיבות, יציאה לשטח, טיפול בפרויקטים חדשים. "בפנסיה יהיה לי זמן לנוח" אתה צוחק על עצמך. סוף שבוע ארוך מידי פעם, קפיצה קטנה לחו"ל גורמים לך להרגיש שלא שכחת לבלות ואתה יודע גם לעשות זמן של "חידוש מצברים".

לפעמים, כמו בשבוע שעבר כשאיחרת ליום ההולדת בגן, ממהר להופיע במחשבות ה"מעודד הפנימי" שלך ולוחש : "זה לא נורא, סך הכל לביתך אתה עושה".

שוחחת עם חבר קרוב אחרי זמן שלא נפגשתם והבטחתם זה לזה לשבת על בירה, כמו פעם. אחרי השיחה חשת כמה קשה היה לך להתפנות לחבר, העבודה שואבת.

"השתנית", אמר לך "הילד" שבך בנימה של ספק געגוע ספק החמצה.

הבוקר מצאת את עצמך פעם נוספת קצר רוח. והפעם בגלל אחד מאנשי השטח שלא פעל כפי שהנחת אותו. "למה אתה צריך להתרגז ? קח את זה בקלות" מיהר להציע ה"מרגיע הפנימי".

אפשר לשאול אותך שאלה או שתיים ?

  • האם אתה חש לעתים הרבה פחות אפקטיבי ממה שהיית רוצה ?
  • יותר מתעמת ופחות זורם ?
  • האם אתה פותח דלת לאפשרויות המתדבקות מבפנים ?
  • האם "מסלול המרוץ" מאפשר לך להתחשב מספיק במה שחשוב ויקר ללבך.

מוכן לאמן את עצמך ?

הרבה פעמים פסחת על השאלה "מה אני מרגיש" לטובת "מה אני צריך". למדת לחשוב מה עדיף ומה כדאי. כך, לאורך השנים הדחקת מימוש רצונות, וויתרת על השמעת קולך. התייחסת לחלום כפנטזיה מעבר להישג יד. ביודעין או שלא ביודעין, דיללת כוחות אישיים.

בקלות רבה אנו עלולים שלא להשגיח כיצד מזדחלות להן חסימות במימוש הפוטנציאל, נוצרת שחיקה באפקטיביות האישית. נמהר לייחס את הקשיים לאחרים, לחוסר מזל, לתנאי שוק. נשליך על הזולת, נתעלם, או נפצה את עצמנו בעת תסכול – המצוקות יופיעו בשינוי גלימה ומקום. מתוך פרשנות שגויה יצמחו פתרונות לא רלוונטים ובתוכנו יצטברו משקעי שחיקה.

כדי לצמוח עלינו להתייחס לקושי כקריאת עזרה. להכיר בקושי כהזמנה להתבוננות עמוקה.

כל עוד אנו קשובים בעיקר למדדי הצלחה חיצוניים, פועלים "כמקובל", זורמים בשגרה, נתקשה לזהות שאנו מחסירים מהצרכים האישיים, הפחות טריוויאליים, של עצמנו.

כדי להמחיש את היכולת ליצור שינוי באיכות ההקשבה לעצמך, כדי שתשכנע ביכולת לחולל שינוי המצויה אצלך, אציע מספר דרכים מעשיות לחולל הקשבה פנימה.

לפני שאתה ממשיך, עצור לרגע.

אם ספקות, חששות או ביקרות מכרסמים בך, בקש מהם הפסקה לזמן מה, תן לחוויה של קרבה ואכפתיות למלא את אותך. אחל את הטוב ביותר שאתה יכול לבקש לעצמך.

צפה לניסים !

 

ארוחת צהרים באמצע העבודה, זמן מנוחה וחידוש כוחות

המטרה העיקרית בהתנסות זו היא ליצור לעצמך חוויה של שקט באמצע יום עבודה. עליך להבטיח נטרול מוחלט של כל הפרעה אפשרית. אין שיחות. לא שיחות עבודה, לא שיחות חברתיות, לא שיחות נימוס. בוודאי שאין עליך נייד. אין שום דיבור – יש שקט !

אם אתה רגיל לקרוא עיתון בזמן האוכל, היום תוותר על כך.

כל ההתרכזות שלך מכוונת רק לאכילה שקטה. אכול לאט, לעס תוך תשומת לב ומודעות לתנועות הפה, ולכל ההתרחשויות הקטנו המתחוללות בו. בלע רק אחרי שלעסת ופרקת היטב את החומר.

לא רק שפעולת העיכול שלך נעשית טוב יותר, התבוננות בפעולה טריוויאלית כל כך יוצרת חוויה של קירבה והוכחה שניתן לשנות הרגלים. גם הרגל בסיסי ו"פשוט" כמו אכילה הוא בר שינוי.

זכור – בכל לעיסה אתה מקדיש את מלוא תשומת הלב שלך ללעיסה ולאוכל.

אם במסגרת העבודה אתה רגיל לאכול בחברותה, צור לך הזדמנות מתאימה, אל תיתן להרגל ולמקובלות החברתיות לעמוד בדרכך.

בחר לך יום קרוב וקבע עם עצמך צהרים בדממה.

אם בסוף היום תוכל לשבת ולכתוב לעצמך כמה שורות על החוויה, או לספר לאדם קרוב לך, תעזור לעצמך לעבד את ההתנסות וללכת הלאה.

מפגש פתוח עם ילד

אם אתה אב או אם את אם, תרומת "התרגיל" הבא, לא משנה מה גיל ילדכם, יכולה להיות עצומה, לילד, לך ולמשפחה. אם אין לך ילד משלך, הזמן ילד של חברים או שכנים אולי קרוב משפחה. התרגיל הזה יעשה לך נפלאות.

עקרונות המפגש :

  1. הבטח את הפניות המרבית שלך, הטלפון הנייד מנותק.
  2. תן לילד להוביל אותך, הקשב לרצונותיו, שאלותיו, זרום עם משאלותיו, בהגיון ובסבירות גבולות, כמובן.
  3. המנע מפעילות פסיבית וסביבות משתלטות כמו טלוויזיה, טיול קניון, הפעלות ילדים וכו'
  4. השתדל להציע אוכל טרי, עדיף מעשה ידך, טוב להימנע מאוכל מוכן או ממזון מהיר.

תוך כדי הפגישה תן לעצמך חופש מלא להרגיש. השתדל להיות קשוב לרגשות המתחוללים בתוכך. אם תמצא את מחשבותיך נודדות לדברים שעליך לעשות, דברים שלא הספקת וכו', עצור – נשום כמה נשימות מלאות ותן למחשבות לחלוף.

אם תמצא את עצמך עסוק ומתקשה להתנתק מעולם העבודה, שתף במידת האפשר את הילד, תתפלא לדעת עד כמה פעוט בן שנתיים וחצי יכול להבין אותך.

לאחר המפגש בדוק את התחושות והרגשות שהתעוררו בך במהלך הזמן.

שאל את עצמך : מה הפליא אותי, מה העשיר אותי, מה למדתי, מה היה לי קשה ?

דאג לשתף אדם קרוב בחוויה שהיתה לכם.

 

נשימה מודעת

משימת התרגיל – הפתעה עצמית והפניית תשומת הלב לנשימה.

באמצע ישיבה, במהלך נהיגה, בעבודה מול המחשב, תוך כדי שיחת טלפון, הפתע את עצמך : עצור באופן מנטאלי את מהלך הדברים, את זרם החשיבה, את מיקוד תשומת הלב, ושנה את המכוונות לטובת תשומת לב מלאה לנשימה.

נשום מספר נשימות מלאות ושים לב לשינויים המתחוללים בבטן, בבית החזה, הקשב לדופק.

תן לעצמך חופש מלא לחוש את האוויר נכנס לנחיריים, עקוב אחר הזרימה שעושה האוויר לאורך תהליך הנשימה.

אתה יכול לעשות זאת בעיניים עצומות או פקוחות, בישיבה, עמידה, הליכה, או שכיבה. פשוט מקד את תשומת הלב רק בנשימה, מלא את הריאות לאט לאט ורוקן אותן לאט.

האם חולפות מחשבות בראשך במהלך מיקוד תשומת הלב בנשימה ?

חזור על התרגיל ככל שתרצה, בין שאתה לבד או עם אנשים, התרגל למקד את תשומת הלב בנשימה לאורך היום, השיפור בשקט הפנימי ובריכוז, מובטח.

 

סיכום

שלושת התרגילים המוצעים יכולים לעזור לך לעשות חיבור ל . . . כל אחד ימצא משהו אחר.

מה שתגלה הוא רק שלך, חשוב האם או עד כמה אתה מוכן לתת לשגרה, להרגלים, ללחץ . . . . להשפיע על איכות החיים שלך, על דברים חשובים לך, כמו גם על צמיחתך כמנהל.

תודה על קריאה בלב פתוח.

אמיר דרור

 

 קישורים רלבנטים באתר:

מנהיגים ברשת

www.leadersnet.co.il

leaders@leadersnet.co.il

© כל הזכויות שמורות ל"מנהיגים ברשת" יוני 2002. החומר מותר לשימוש אישי בלבד. אין לעשות בחומר שימוש מסחרי/עסקי ו/או להפיצו בכל דרך שהיא (להוציא באמצעות יצירת קישור למאמר ספציפי  ולעמוד הבית במקביל) מבלי לקבל רשות מפורשת בכתב מהנהלת האתר

יכול לעניין..

S_TH_rtf1750196158_732114051

מה לכלול בקוד האתי?

מאת: ד"ר לאה שילה פורסם לראשונה באתר עמותת שבי"ל ישראל     מהו קוד אתי? ...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *