ראשי » ניהול ומנהיגות » עיצוב ייעוד וחזון » מכנה ויעד משותף להצלחת ארגון

מכנה ויעד משותף להצלחת ארגון

הרחבה לכתבת משאבים, גיליון 236, 3 בדצמבר 2000

 

הישרדות של חברה מצליחה לאורך זמן תלוי בקיומם של שני גורמים:

  • מכנה משותף פנימי לעובדי הארגון
  • יעד משותף, ידוע לעובדים, המופעל החוצה

שילוב של שניהם יחדיו יוצרים את "רוח הארגון". ערן בר-טל, יועץ ארגוני ומנכ"ל "שלבים – המרכז הישראלי לתרבות ארגונית", נסמך על ניסיונו בעבודה עם חברות ישראליות וכן על מחקר מקיף שערכו קולינס ופוראס, שני יועצים ארגוניים ידועים בעולם, מחברי הספר built to last שתורגם לעברית בשם "לנצח נבנו".

מכנה משותף אינו מוגדר במפורש בתפיסת אנשי הארגון, ולעתים קרובות הוא מתבטא בצורות סימבוליות, אך במשך הזמן נטמע ומתבטא גם בצורה ממשית. מכנה משותף הוא דבר מה נוסף הקושר בין העובדים מלבד היותם משויכים למקום עבודה אחד. מכנה משותף יכול לבוא לידי ביטוי בתחושת גיבוש חברתי:

  • ההרגשה כי עמית לעבודה קודם בסדר העדיפויות לחבר אחר שעובד בחברה אחרת.
  • התעניינות ועזרה הדדית בין עמיתים לעבודה, ואין הכוונה לפעילויות הרווחה הפורמליות מטעם הארגון או ועד העובדים.

יעד משותף (או כמה יעדים), שידוע ומקובל על עובדי הארגון, מעין מטרה המושגת בפעילות הארגון כלפי חוץ – כלפי הלקוחות, ציבור מסוים או הסביבה. היעד יכול להיות למשל בתחום השירות, או בתחום המענה לצרכים, מעין "אני מאמין" המוביל את אנשי החברה, ידוע לעובדיה ובסביבתה החיצונית.

קולינס ופוראס, הידועים בהתעניינותם בחזון של ארגונים, ביקשו לדעת מה משותף לחברות המצליחות ביותר בעולם, והניחו מראש כי לחברות אלה ישנן מטרה יותר מיידית מ'עשיית' כסף. במחקרם, שבו נכללו 18 חברות, הם נוכחו לדעת כי המשותף לחברות אלה הוא, שרווח כספי אף פעם לא היה בראש מעייניהן, וניתוח צמתי ההחלטות שלהם מראה, שהן קיבלו לא מעט החלטות שלא היו ניתנות להסבר מבחינת מיקסום הרווח הכספי, וזאת בניגוד למקובל בחברות אחרות. בהחלטות אלה, רווח כספי לא היה שיקול ראשון במעלה, וההחלטות יכולות להיראות תמוהות מנקודת ראותו של רואה חשבון.

דוגמה לזה היא חברת "סוני", שפיתחה ראשונה את הווקמן, והמשיכה לייצרו ולשווקו למרות שמחקרי שוק הראו כי אין ולא צפוי למכשיר ביקוש. סוני שאפה תמיד, כיעד, להיות מובילה בענף מוצרי האלקטרוניקה, בעיקר בחידושים ובמגוון המכשירים להאזנה ולהקלטת מוסיקה.

בשנות השמונים לעומת זאת, רווחה מגמה של מקסימום רווח. לפיה מטרתו של כל ארגון עסקי, ושל מנהליו, היא להגדיל רווחים כמה שיותר, ובלי להתבייש. "ציפו אז ממנהלים, המחפשים עבודה, שאם הם רוצים להרשים, שיאמרו במפורש במסמך קורות החיים שלהם כי מטרתם תהיה למקסם את רווחי החברה", מציין בר-טל.

 

קישורים נוספים שנמצאו בידי מנהיגים ברשת: 

פרטים על הספר built to last

מתוך: /http://www.amazon.com

פרטים על הספר "לנצח נבנו"

מתוך: http://www.dbook.co.il/

The Motley Fool's Jester Award

מתוך: http://www.fool.com/

 

קישורים רלבנטים באתר:

מנהיגים ברשת

www.leadersnet.co.il

leaders@leadersnet.co.il

© כל הזכויות שמורות ל"מנהיגים ברשת" יולי 2002. החומר מותר לשימוש אישי בלבד. אין לעשות בחומר שימוש מסחרי/עסקי ו/או להפיצו בכל דרך שהיא (להוציא באמצעות יצירת קישור למאמר ספציפי  ולעמוד הבית במקביל) מבלי לקבל רשות מפורשת בכתב מהנהלת האתר

 

 

 

יכול לעניין..

rtf8953656852_3157215681

חשיבה חזונית

חשיבה חזונית מאת: עינת גרוס-ברונר מכון מראות אסטרטגיה הגדרת חזון אותנטי ברמה האישית או הארגונית ...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *